تغذیه مناسب یکی از مهمترین جنبه‌های اثرگذار بر سلامت مردان است

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تغذیه یکی از مهمترین جنبه‌های اثرگذار بر سلامت مردان را تشکیل می‌دهد که متأسفانه به علل مختلف مورد غفلت قرار گرفته است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر زهرا اباصلتی اظهار کرد: هفته اول اسفند ماه در کشور ما با نام هفته سلامت مردان نامگذاری شده و این اقدام در حساس‌سازی مردان جامعه ایرانی برای توجه بیشتر به جنبه‌های مختلف پیشگیری از مخاطرات سلامت بوده و گروه بهبود تغذیه معاونت بهداشت این دانشگاه به همین مناسبت و با تأکید بر عوامل خطرساز تغذیه‌ای و بیماری‌های شایع در مردان به معرفی الگوهای تغذیه سالم برای مردان جهت پیشگیری و مراقبت تغذیه‌ای بیماری‌های شایع می‌پردازد.

وی تصریح کرد: تغذیه یکی از مهمترین جنبه‌های اثرگذار بر سلامت مردان را تشکیل می‌دهد که متأسفانه به علل مختلف مورد غفلت قرار گرفته است و کوتاه بودن حضور مردان در منزل و محدودیت دسترسی آنان به غذاهای خانگی و میوه و سبزی، قرار گرفتن در معرض هوای آلوده در محیط‌های کار که نیاز به برخی مواد مغذی را افزایش می‌دهد.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه دسترسی کمتر مردان به آموزش‌های تغذیه‌ای، فقدان زمان خواب کافی و کم خوابی به علت داشتن مشاغل شیفتی که آنها را در معرض استرس‌های روحی قرار می‌دهد و غیره از مهمترین علل به خطر افتادن سلامت مردان و بی‌توجهی به تغذیه مناسب این گروه هستند، خاطرنشان کرد: این در حالی است که نوع تغذیه مردان علاوه بر این که در سلامتشان اثرگذار است، در بازده کاری آنان نیز بسیار مؤثر بوده است.

دکتر اباصلتی افزود: آمار بالا و شیوع روزافزون ابتلای مردان به بیماری‌های غیرواگیر مرتبط با تغذیه همچون قلبی و عروقی، دیابت، بیماری‌های سرطان و فشار خون بالا و کاهش سن ابتلای به این بیماری‌ها در کشور و از طرف دیگر ارتباط تنگاتنگ این بیماری‌ها با عادات غذایی و فرهنگ تغذیه‌ای جامعه، بررسی و برنامه‌ریزی کلان کشوری را برای اصلاح الگوی مصرف در جامعه می‌طلبد.

وی با تأکید بر اینکه اضافه وزن و چاقی از عوامل مهم تعیین‌کننده سلامت هستند، گفت: اضافه وزن و چاقی به تغییرات منفی متابولیک مانند فشارخون بالا، سطح نامطلوب کلسترول خون و افزایش مقاومت در برابر انسولین منجر می‌شود و این دو عامل خطر بیماری‌های عروق قلب، سکته مغزی، دیابت و بسیاری از انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: میزان اضافه وزن در گروه سنی 40 تا 69 ساله کشور در مردان شهری 40 درصد، در مردان روستایی 22 درصد، در زنان شهری 39 درصد و در زنان روستایی 31 درصد است؛ همچنین میزان چاقی در همین گروه سنی در مردان شهری 11 درصد، در مردان روستایی 6 درصد، در زنان شهری 28 درصد و در زنان روستایی 15 درصد است و افزایش فشارخون و کلسترول، ارتباط نزدیکی با مصرف بیش از حد غذاهای چرب، شیرین و پر نمک دارد.

دکتر اباصلتی با اشاره به اینکه مردان شاغل بخش قابل توجهی از جمعیت فعال جامعه را تشکیل می‌دهند، تصریح کرد: این افراد حداقل یک سوم روز و یا حتی نصف روز خود را در محیط کار می‌گذرانند و به‌طور معمول یک وعده غذایی و یک میان‌ وعده خود را در محیط کار مصرف می‌کنند، نقش تغذیه مناسب در سلامت عمومی و بازده کاری به اثبات رسیده است و تأمین غذای مغذی و سالم همواره ارتقاء سلامت کارکنان را به دنبال داشته است و کارکنان برای حفظ سلامت و افزایش بازده کاری به تغذیه مناسب نیاز دارند.

وی بیان کرد: داشتن تغذیه مناسب در محل کار بسیار مناسب بوده، زیرا در انرژی بیشتر و خدمت‌رسانی بهتر مؤثر بوده و در مراکزی که چند شیفت کاری دارند مانند کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، ادارات پلیس، فرودگاه‌ها و غیره رعایت نظم در برنامه غذایی روزانه، توزیع مناسب انرژی در وعده‌های غذایی، مصرف غذاهای متنوع با گنجاندن گروه‌های غذایی اصلی (نان و غلات، شیر و مواد لبنی، میوه‌ها، سبزی‌ها و گروه گوشت، حبوبات و تخم‌مرغ) و توجه به زمان مصرف غذا در کاهش خستگی و بهبود عملکرد کارکنان و افزایش کارایی مؤثر است.

دکتر اباصلتی گفت: هرم غذایی نشان‌دهنده گروه‌های غذایی و موادی است که در هر گروه جای می‌گیرند. شناسایی گروه‌های غذایی به عنوان راهنمایی برای تغذیه مردان ضروری بوده و پایه و اساس برنامه‌ریزی غذایی است که البته در گروه‌های سنی مختلف قابل انطباق با شرایط ویژه آن گروه است، گروه‌هایی که شامل نان و غلات، میوه‌ها، سبزی‌ها، شیر و لبنیات، گوشت، حبوبات، مغزها و تخم‌مرغ و متفرقه هستند.

وی افزود: با توجه به روند تحول الگوی تغذیه در جامعه ایرانی و لزوم کنترل آن در همه گروه‌های سنی، آموزش بزرگسالان با تأکید بر مردان جوان و میانسال در حوزه تغذیه مورد توجه قرار گرفته و امیدواریم که این اقدامات در مسیر ارتقاء سطح سلامت مردان مؤثر واقع شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha