نشانه های آسیب ریه در اثر کرونا که باید بدانید

کرونا مانند سایر بیماری های عفونی باعث آسیب ماندگار در ریه میشود و چگونگی تأثیر آن بر ریه ها جبران ناپذیر است. برخی از مشکلات ریوی ویروس کرونا در کوتاه مدت و بلند مدت ایجاد می شود.

در ادامه این مقاله با آسیب ریه در اثر کرونا آشنا میشوید سپس به تاثیرات کرونا ویروس در سیستم تنفسی میپردازیم و در نهایت به مساله کاهش آسیب های ریوی در بیماران کرونایی میپردازیم.

بیماری ناشی از ویروس کرونا باعث عوارض ریوی از قبیل ذات الریه و در شدیدترین موارد سندرم دیسترس حاد تنفسی یا ARDS می شود و یکی از عوارض احتمالی آن آسیب دائمی به ریه‌ها و سایر اندام های بدن است.

در صورت ذات الریه ، ریه ها پر از مایع و ملتهب می شوند که در اثر آن منجر به مشکلات تنفسی می شود. در برخی از افراد ، مشکلات تنفسی به حدی شدید می شود که نیاز به درمان در بیمارستان با اکسیژن و دستگاه تنفس دارد. ذات الریه ذات الریه ای که بیماری کوید ۱۹ ایجاد می کند باعث پر شدن ریه ها از مایعات و تنگی نفس ، سرفه و سایر بیماری عای تنفسی می شود.

 در حالی که اکثر افراد از کرونا بهبود می یابند و ریه های آنها بهبود می یابد اما حتی پس از بهبود بیماری ، ممکن است منجر به مشکلات تنفسی شود که بهبود آن ماه ها به طول انجامد. سندرم تنفسی حاد (ARDS) ، با پیشرفت کوید ۱۹در ریه ها رگ های خونی ریز موجود در ریه ها پاره شده و تنگی نفس ایجاد می کند که در این صورت فرد منجر به سندرم پریشانی حاد تنفسی (ARDS) ( نوعی نارسایی ریه) می شود.

بیماران مبتلا به ARDS اغلب به تنهایی قادر به تنفس نیستند و برای کمک به گردش اکسیژن در بدن نیاز به دستگاه هوا دارند. چه در خانه و چه در بیمارستان بیماری ARDS می تواند کشنده باشد و افرادی که از آن جان سالم به در می برند نیز زخم های ریوی طولانی مدتی خواهند داشت. سپسیس یکی دیگر از عوارض کرونا، سپسیس است . زمانی که عفونت به جریان خون راه پیدا می کنه و از طریق آن پخش شود سپسیس رخ می دهد و منجر به آسیب بافت های بدن می شود.

 ریه ها ، قلب و سایر سیستم های بدن در سپسیس دچار آسیب می شوند و تمام سیستم های ارگانی بدن یکی پس از دیگری از جمله ریه ها و قلب از کار می افتند. حتی در صورت زنده ماندن، بیمار با آسیب دائمی ریه ها و سایر اندام ها رو به رو خواهد شد. فوق عفونی سیستم ایمنی بدن در افراد مبتلا به کرونا فوق عفونی شده و در معرض خطر جدی قرار می گیرد، عفونت بیشتر منجر به آسیب به ریه ها شود.

 عوامل آسیب ریه ها در اثر کرونا ویروس خطر آسیب ریه در اثر عفونت های COVID-19 و احتمال بهبودی و بازیابی آن به شدت عفونت ویروس از خفیف و شدید می باشد. مشکلات بهداشتی از قبیل بیماری انسداد ریوی مزمن (COPD) یا بیماری قلبی خطر آسیب به ریه ها را افزایش می دهد.

 افراد مسن نیز در برابر کرونای شدید آسیب پذیرتر هستند و بافت های ریه کشش کمتری برای تحمل آن دارد . کاهش آسیب ریه در بیماران کرونایی افرادی که مبتلا به دیابت یا بیماری قلبی هستند باید با نظارت و مصرف داروهای خود طبق دستورالعمل های پزشک این شرایط را کنترل کنند همچنین با تغذیه مناسب و هیدراته کردن بدن می توان از عوارض COVID-19 جلوگیری کرد، غذای سالم و آبرسانی مناسب ، حجم خون و غشای مناسب را در سیستم تنفسی حفظ می کند و به مقاومت بهتر بدن در برابر عفونت و آسیب های بافتی کمک میکند.

 برخی از افراد حتی پس از بهبودی از COVID-19 سرفه می کنند و در ریه های آنها زخم ایجاد می شود اما ممکن است با گذشت زمان بهبود پیدا کنند. در این مقاله با آسیب ریه در اثر کرونا آشنا شدید .

در صورت ابتلا به کووید۱۹ حتما به پزشک مراجعه نمایید و توصیه های بهداشتی را رعایت نمایید.

منبع:سیو طب

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha