قرص متورال چه خاصیتی دارد؟

قرص متورال یک داروی رایج است که به دلایل مختلفی تجویز می‌شود.این داروها گیرنده‌های بتا را مسدود می‌کنند.

قرص متورال چیست؟

قرص متورال یک دارو از خانواده داروهای بتابلاکر است. این داروها گیرنده‌های بتا را مسدود می‌کنند. در بدن سیستم عصبی و هورمونی در کنار هم به تنظیم عمل سیستم‌های مختلف کمک می‌کنند. گیرنده‌های بتا و آلفا در قلب، عروق، دستگاه تنفس و جاهای مختلف دیگری در بدن قرار دارند. سیستم عصبی با ترشح موادی اقدام به فعال یا غیرفعال کردن این گیرنده‌ها در مواقع نیاز می‌کند.

برای مثال در هنگامی که نیاز به جریان خون بیشتری در بدن وجود دارد، سیستم عصبی با فعال کردن گیرنده‌های بتای قلب، ضربان قلب را افزایش می‌دهد. گیرنده‌های بتا دو نوع اصلی گیرنده بتا-1 و بتا-2 دارند که هرکدام در جاهای مختلفی در سیستم قلبی عروقی و تنفس وجود دارند.

تفاوت قرص متورال با متوپرولول

متوپرولول نام ژنریک داروی متورال است. در علم شیمی، هر دارو یک نام منحصر به فرد دارد. در صنعت دارویی اغلب برای سادگی، از یک نام خاص و ساده‌تر برای هر دارو استفاده می‌شود. شرکت‌های داروسازی نیز ممکن است برای تمایز داروی آن‌ها از داروی دیگر شرکت‌ها از نامه‌ای اختصاصی خود برای داروها استفاده کنند اما موظف هستند که بر روی بسته بندی دارو نام ژنریک دارو را نیز ذکر کنند.

قرص متورال چه خاصیتی دارد؟

اینکه قرص متورال چه خاصیتی دارد وابسته به مکانیسم عمل آن است. همان‌طور که گفتیم قرص متورال یک بتابلاکر یا مسدود کننده گیرنده‌های بتا است. درواقع این دارو با اثری که بر روی گیرنده‌های بتا دارد باعث می‌شود مواد فعال کننده این گیرنده‌ها نتوانند اثر کنند.

قرص متورال چه خاصیتی دارد؟

قرص متورال بعد از مصرف از طریق دستگاه گوارش جذب می‌شود و بعد از 4 الی 6 ساعت به اوج اثر خود می‌رسد و نیمه عمر 4 تا 7 ساعت دارد. این دارو در دوزهای پایین گیرنده‌های اختصاصی بتا-1 موجود در قلب را مهار می‌کند اما در دوزهای بالاتر گیرنده‌های بتا-1 موجود در جاهای دیگر را نیز بلاک می‌کند.

قرص متورال برای چه خوب است؟

قرص متورال موارد مصرف گوناگونی دارد اما به طور کلی اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم که قرص متورال برای چه خوب است باید بگوییم که در بیماری‌ها و شرایطی که سیستم قلبی- عروقی درگیر است این قرص مورد استفاده قرار می‌گیرد. موارد مصرف این دارو عبارت‌اند از:

    فشارخون : در دوزهای 25-50-100 میلی‌گرم

    سکته حاد قلبی : به شکل تزریقی 50-100 میلی‌گرم

    نارسایی احتقانی قلب: 25-200 میلی‌گرم در روز

    آنژین قلبی: 100 میلی‌گرم در روز

    ضربان قلب بالا و نامنظم حاد (تاکی آریتمی حاد): 5 -15 میلی‌گرم تزریقی

    میگرن: 50-100 میلی‌گرم روزانه

    فیبریلاسیون دهلیزی: 2.5-5 میلی‌گرم تزریقی

    اضطراب: 25-50 میلی‌گرم

قرص متورال برای استرس

همان‌طور که گفتیم سیستم سمپاتیک بر روی گیرنده‌های بتا اثر تحریکی دارد. سیستم سمپاتیک بخشی از دستگاه عصبی است که مسئولیت پاسخ به تنش‌ها و آماده سازی بدن برای مواجهه با موقعیت‌های مختلف را بر عهده دارد.

هنگام بروز اضطراب فارغ از اینکه چه محرکی باعث ایجاد استرس و اضطراب شده است، سیستم سمپاتیک فعال می‌شود و بر کل بدن اثرات مختلفی را اعمال می‌کند. برای مثال مردمک‌ها گشاد می‌شوند، خون بیشتری به عضلات و مغز فرستاده می‌شود، تولید بزاق کم می‌شود و… .

یکی از اثرات سیستم سمپاتیک در این موقعیت اثر بر گیرنده‌های بتای قلب و عروق است. این اثر تحریکی موجب افزایش ضربان قلب و افزایش فشارخون می‌شود.  قرص متورال با مسدود سازی گیرنده‌های بتا موجب کاهش این اثرات می‌شود و به آرامش بدن کمک می‌کند.

دقت داشته باشید که این پاسخ تحریکی سیستم سمپاتیک یک فرایند طبیعی است و نباید به طور سرخود با مصرف داروهایی مانند قرص متورال برای استرس فعالیت آن را محدود کرد.

میگرن

در یک مطالعه که انجام شد، مشاهده شد که افراد مبتلا به میگرن که به هر دلیلی مجبور بودند یک داروی بتابلاکر مصرف کنند، حملات میگرنی کمتری را تجربه می‌کنند. در مطالعات بعدی که انجام شد، دیده شد مصرف روزانه یک داروی بتابلاکر موجب پیشگیری از حملات میگرنی می‌شود.

اینکه ارتباط مصرف داروهای بتابلاکر با میگرن چیست هنوز به طور کامل شناخته نشده است اما گمان می‌شود که مصرف این داروها موجب کاهش پاسخ‌های تنشی بدن که محرک وقوع حملات میگرنی هستند می‌شود.

قرص متورال چه موقع مصرف شود؟

همان ‌طور که دیدیم، متورال برای بیماری‌های مختلفی مصرف می‌شود و در هر شرایطی در دوزهای مختلف و به شکل تزریقی یا خوراکی استفاده می‌شود.

اینکه قرص متورال چه موقع مصرف شود بستگی به‌ علت تجویز این دارو دارد و این مورد باید حتماً زیرنظر پزشک و طبق دستور او باشد.

قرص متورال را سرخود مصرف نکنید و درصورتی‌که بیشتر از چند هفته است که روزانه این دارو را مصرف می‌کنید، به یک‌باره مصرف آن را قطع نکنید. اگر در روز چند بار قرص متورال را مصرف می‌کنید، درصورتی‌که یک نوبت را فراموش کردید به محض یادآوری نوبت فراموش‌شده را مصرف کنید مگر اینکه کمتر از چند ساعت تا نوبت بعدی فاصله باشد. هیچ‌گاه در یک نوبت به‌دلیل فراموشی نوبت قبلی دوز مصرفی را دو برابر نکنید.

قرص متورال با چه داروهایی تداخل دارد؟

قرص متورال چه خاصیتی دارد؟

اگر به دلایلی مثل فشارخون یا میگرن مجبورید هرروز از این دارو مصرف کنید احتمالاً این سؤال برایتان پیش آمده است که قرص متورال با چه داروهایی تداخل دارد.

متورال با داروهای فشارخون، داروهای قلبی، مسکن‌ها تداخل دارد و ممکن است موجب کاهش اثر یا افزایش اثر این داروها شود یا اینکه آن داروها موجب کاهش یا افزایش اثر قرص متورال شوند. اما به طور کلی تداخلات اصلی قرص متورال داروهای برومپریدول، اتوفیلین، فکسینیدازول، فلوکتافنین، ریواستیگمین هستند و این داروها با متورال نباید مصرف شوند.

در صورتی که به دلایل دیگری در حال مصرف داروی دیگری هستید، حتماً به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

عوارض جانبی

مهم‌ترین عارضه جانبی قرص متورال واکنش آلرژیک است. اگر بعد از مصرف این دارو دچار کهیر، تورم صورت، لب‌ها و گلو و مشکل در تنفس شما ایجاد شد هرچه سریع‌تر به اورژانس مراجعه کنید.

قرص متورال می‌تواند موجب ایجاد عوارض جانبی زیر شود:

    ضربان قلب آهسته

    احساس سبکی

    تنگی نفس

    تورم

    احساس سرما در دست‌ها و پاها

    سرگیجه

    خستگی

    افسردگی، گیجی و مشکلات حافظه

    کابوس و مشکلات خواب

    اسهال

ممکن است دچار یک یا چند مورد از این عوارض یا عوارض ناشایع دیگری در ارتباط با مصرف متورال شوید. در این صورت حتماً به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض قرص متورال روی جنین

یکی از نکات مهم در دوران بارداری، توجه ویژه به داروهایی است که مصرف می‌شود. قرص متورال در گروه C عوارض داروها در بارداری است یعنی اینکه مطالعات حیوانی مواردی از عوارض قرص متورال روی جنین نشان نداده است و مطالعات انسانی به اندازه کافی در دسترس نیست. بنابراین می‌تواند در شرایط خاص و نظارت پزشک با توجه به ضررها و فواید احتمالی مصرف شود.

منبع:مجله پزشکی سیب

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha