حمایت و همراهی خانواده، نقش مهمی در تقویت روحیه بیماران مبتلا به سرطان دارد

استادیار هماتولووژی و آنکوولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: خانواده های بیماران مبتلا به سرطان با مشورت و همکاری و اطلاع از شیوه های درمانی و لزوما مشاوره با روانشناسان نقش مهمی در ارتقاء بار روانی و مراقبت ودرمان بهتر بیماران دارند.

دکتر محمد معینی  در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، با بیان اینکه واژه سرطان برای اغلب مردم باعث ترس، و بیماری سرطان بار روانی زیادی را برای بیماران و حتی مردم ایجاد می کند، خاطر نشان کرد: متاسفانه برخی از اعضای خانواده بیماران مبتلا به سرطان در همان مراحل تشخیص اولیه  از ما درخواست می کنند که ابتلای به سرطان را به فرد بیمار اطلاع ندهیم و بالعکس گاهی اوقات بیماران مبتلا به سرطان از پزشکان معالج  در خواست می کنند که ابتلای فرد به بیماری را  به خانواده ها اطلاع ندهند، در حالیکه این خواسته ها مراحل سنگین درمان را دچار چالش و بار روانی بیمار را افزایش خواهد داد.

وی،  اصل شفافیت و عدم پنهانکاری ابتلای به بیماری را از اطرافیان و در کنار هم بودن اعضای خانواده بیماران، را موجب  نتیجه گیری مطلوبتردر حیطه درمان برای بیمار عنوان کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: درمان بیماری سرطان درمانی سنگین وپیچیده ای است  و بیماران به مرور زمان و در مسیر دریافت خدمات شیمی درمانی و رادیو تراپی و در قرار گرفتن در کنار سایر بیماران مبتلا به سرطان، بطور قطع  از وضعیت خود مطلع خواهند شد، لذا  جدا بودن بیمار از خانواده ها استرس افراد را افزایش خواهد داد و باید خانواده بیماران سرطانی در کنار هم قرار گیرند و پروتکل های درمانی را با دستور پزشک و  با مشورت و نظر بیماران تنظیم نمایند.

دکتر معینی ادامه داد: پروژه درمان سرطان دارای مدیریتی چند وجهی است و در مراکز درمانی تیم هایی برای مراقبت از بیماران سرطانی شامل پزشکان متخصص و فوق تخصص از رشته های مختلف و جراحان سرطان و متخصصین روانپزشکی و تغذیه با همدیگر مشارکت می نمایند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: امروزه درمان سرطان متحول شده است و درصورتی که سرطان را در مراحل اولیه شناسایی شود به طور قطع بیمار از شرایط طبیعی زندگی برخوردار خواهد شد.

وی افزود: امروزه با پیشرفتهای مختلفی که در حیطه درمان سرطان اتفاق افتاده است راههای درمانی تخصصی  فوق تخصصی برای درمان سرطانهای خون و ارگان های توپر  نیز وجود دارد.

استادیار هماتولووژی و آنکوولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد:دتحرک کافی، خواب کافی، عدم استرس، سبک غذایی سالم، غربالگری های دوره ای، از برخی راهبردهای پیشگیری از سرطان است که باید همه مردم به آن اهمیت دهند.

گفتگو:سید جواد سلیمانی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha