کووید طولانی مدت و عوارضی که تا مدت ها همراه مبتلایان است

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، گفت: طبق مطالعات انجام شده بیش از ۸۵ درصد بیماران مبتلا به کووید-۱۹ طولانی از عوارض آن حتی پس از یکسال شکایت دارند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی،  دکتر علیرضا ناجی اظهار کرد: اگرچه کووید ۱۹ در عرض ۱۴ روز فروکش می کند اما برخی از بیماران شکل بلند مدت (کووید طولانی) را تجربه می کنند.

وی افزود: در کووید طولانی علامت ها برای مدت طولانی یعنی چندین ماه پس از عفونت اولیه باقی می ماند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تاکید کرد: کرونای طولانی می تواند باعث اختلال در عملکرد چند اندام شود و بر کیفیت زندگی مبتلایان تاثیر منفی داشته باشد.

دکتر ناجی گفت: طبق مطالعات انجام شده بیش از ۸۵ درصد بیماران مبتلا به کووید طولانی از عوارض آن حتی پس از یکسال شکایت دارند.

 به گفته وی هیچ درمانی برای کرونای طولانی مدت به جز توصیه های عمومی، توانبخشی و خودمراقبتی وجود ندارد با این حال گمان می رود که واکسیناسیون علیه کرونا می تواند در بهبود طولانی مدت عارضه های کرونا اثربخش باشد، اما شواهد کمی برای این احتمال وجود دارد.

رییس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  ادامه داد: در مطالعه ای که محققان فرانسوی در خصوص ارزیابی اثرات واکسیناسیون بر علایم کووید ۱۹ انجام داده اند دریافتند که می توان شدت عارضه های کرونا بر کیفیت زندگی افراد را با کمک واکسن ها تغییر داد.

دکتر ناجی خاطرنشان کرد: موارد مطالعه در این تحقیق قبل از ماه می ۲۰۲۱ که به کرونا آلوده شده بودند انجام شده است.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی  تاکید کرد: تیم محقق بر این عقیده است که کووید طولانی مدت به سه دلیل عفونت ویروسی پایدار، تحریک سیستم ایمنی به دلیل اجزایی از ویروس و خود ایمنی به دلیل عفونت باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha