دکتر زالی: حضور مددکاران اجتماعی باید از عرصه درمان فراتر رود

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نقش مهم مددکاران اجتماعی به دنبال تعریف مفهوم سلامت اجتماعی، بر ضرورت ارائه خدمات اداره مددکاری اجتماعی در تمامی حوزه های سلامت محور تاکید کرد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر علیرضا زالی در مراسم تقدیر از مددکاران اجتماعی مراکز درمانی تحت پوشش دانشگاه که ظهر امروز برگزارشد، ضمن تبریک موفقیت مددکاران اجتماعی دانشگاه در کسب ۹ رتبه برتر کشوری بر اساس ارزیابی های معاونت درمان وزارت بهداشت، اظهار کرد: مددکاری اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی طی سال های اخیر عملکرد قابل دفاعی داشته است.

وی ادامه داد: مددکاران اجتماعی نماد شورانگیزی، نوآوری و خلاقیت و اوج تعهد به رعایت حقوق مردم و رفع مشکلات مددجویان هستند. از سوی دیگر مددکار اجتماعی در مراکز درمانی باید امین اسرار مددجویان و حافظ کرامت مراجعین نیز باشد.

  

دکتر زالی ضمن تاکید بر لزوم گسترش بستر آکادمیک حوزه مددکاری اجتماعی، عنوان کرد: به دنبال شکل گیری نظام ارائه خدمات درمانی، رشته مددکاری نیز با بن مایه ای اکادمیک و دانشگاهی تعریف شد و بر همین اساس برای ارتقای این حوزه خدماتی، باید به جنبه های آکادمیک آن توجه بیشتری کرد.

  

رییس دانشگاه از آمادگی دانشگاه به منظور ایجاد رشته مددکاری اجتماعی، به عنوان دومین دانشگاه علوم پزشکی پیشرو در این زمینه خبر داد و افزود: اقدامات لازم با همکاری وزارت بهداشت و پس از بررسی کوریکولوم های مربوطه و طرح آن در شورای آموزشی دانشگاه صورت خواهد گرفت.

 وی در ادامه افزود: در بسیاری از حوزه ها برخورداری از دانش و مهارت حرفه ای برای ارائه خدمات مطلوب کفایت می کند، اما در خصوص رشته های سلامت محور، مهارت های فردی و ارتباطی در کنار دانش و مهارت حرفه ای مورد نیاز است.

دکتر زالی، تعریف پارایم جدیدی تحت عنوان سلامت اجتماعی را در سال های اخیر از عواملی دانست که نقش مددکاری اجتماعی را بیش از پیش پررنگ می کند.

 وی همچنین بر ضرورت افزایش ارتباطات درون سازمانی و برون سازمانی، به ویژه ارتباط با دستگاه های امدادی ملی و بین المللی و برخی نهادهای حمایتی اشاره و بر اهمیت تعامل بیشتر با خیرین تاکید کرد و گفت: مددکاران اجتماعی در تمام سطوح خرد و کلان می توانند با خیرین در ارتباط باشند و در این مسیر در کنار توجه به میل و خواست خیر، باید به هدایت این منابع به سوی اولویت ها نیز توجه کنند.

دکتر زالی ایجاد بخش مددکار اجتماعی در داشبورد سامانه مدیریت هوشمند بیمارستانی دانشگاه را گامی مهم در راستای هویت بخشی این حوزه خدماتی دانست و گفت: حضور مددکاران اجتماعی در مراکز درمانی کافی نیست و باید از این حوزه فراتر رود. این خدمت باید در نظام شبکه بهداشت، نظام ارجاع، طب تسکینی، توانبخشی، پیگیری مددجویان و مراقبت در منزل پررنگ شود. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آمادگی تعریف و اجرای طرح های عملیاتی، حتی به صورت آزمایشی در این زمینه را دارد.

 وی در ادامه با اشاره به راهبرد ارشد مدیریتی وزارت بهداشت دولت سیزدهم مبنی بر دو اصل عدالت و محرومیت زدایی، تصریح کرد: این ۲ مولفه ارتباط غیرمستقیم با حوزه فعالیت مددکاران اجتماعی دارد و باید جزیی از رسالت های آن ها باشد. در این راستا برای حمایت بیشتر از گروه های پرخطر، شبکه های مددکاری بین بیمارستانی نیز باید توسعه پیدا کند.

دکتر زالی توانمندسازی روانی و اجتماعی گروه های آسیب پذیر را در کنار رفع مسائل لحظه ای مددجویان، بسیار مهم اعلام کرد وافزود: در دوران کرونا، جایگاه مددکاران به منظور امدادرسانی به خانواده متوفیان پررنگ تر شد و این پاندمی بهانه ای بود برای بهنگام سازی و مدلسازی پروتکل هایی متناسب با بحران هایی همچون حوادث، بلایا و حتی اهدای عضو و پدیده سالمندی که تا حدی قابل پیش بینی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha