انواع بیماری های قلب؛ از یک ضربان نامنظم تا سکته قلبی

انواع بیماری های قلب می‌تواند از آریتمی قلب تا سکته قلبی را شامل شود. البته که نمی‌توان آن‌ها را در طیفی از بدترین تا بهترین قرار داد؛ چراکه بیماری در معنای اصیل خودش نمی‌تواند بهترین باشد. با این حال می‌توان این بیماری‌ها را در طیف دارندگان عوارض خطرناک تا کمتر خطرناک قرار داد.

انواع بیماری های قلب با عوارض گوناگون وجود دارد. برخی از آن‌ها مادرزادی هستند (افراد با مشکلات قلبی متولد می‌شوند)، اما اکثریت بیماری‌های قلبی در طول زمان ایجاد می‌شوند و افراد را در مراحل بعدی زندگی تحت تاثیر قرار می‌دهند.

 در این مقاله برخی از شایع‌ترین بیماری‌های قلبی را معرفی کرده‌ایم که می‌خوانید:

نگاهی سریع به انواع بیماری‌ های قلب

انواع بیماری های قلب گروهی از شرایط هستند که شامل بیماری عروق کرونر قلب، آریتمی، نارسایی قلبی و بیماری دریچه قلب می‌شود انواع بیماری های قلب یکی از دلایل اصلی مشکلات سلامتی و مرگ افراد به شمار می‌آیند، اما اغلب قابل پیشگیری هستند بسیاری از انواع بیماری ‌های قلب را می‌توان با انتخاب سبک زندگی سالم، داروها یا جراحی، پیشگیری و همچنین درمان کرد

منشا انواع بیماری های قلب دو فرآیند داخلی مضر زمینه‌ساز اکثر اشکال بیماری قلبی است: آترواسکلروز آترواسکلروز تجمع پلاک‌های پر از کلسترول در دیواره‌های داخلی شریان قلب است که معمولا با التهاب درجه پایین همراه خواهد بود.

آترواسکلروز یک بیماری با رشد آهسته و به طور کلی خاموش است که نقش کلیدی در بسیاری از انواع بیماری های قلب ایفا می‌کند. این عارضه می‌تواند در سال‌های نوجوانی یا حتی زودتر شروع شود. آترواسکلروز ابتدا به صورت رگه‌های سفید رنگ در پوشش داخلی دیواره شریان ظاهر می‌شود. همان‌طور که کلسترول بیشتر و بیشتر وارد دیواره سرخرگ می‌شود، این رگه‌های چربی به پلاک‌هایی تبدیل خواهند شد که می‌توانند به سمت داخل جریان خون برآمده شوند.

 پلاک‌های بزرگ می‌توانند منافذ موجود برای جریان خون را باریک کنند و باعث درد قفسه سینه یا آنژین صدری در هنگام فعالیت بدنی یا استرس شوند.

پلاک‌های بزرگ و کوچک امکان دارد پاره شوند و لخته‌ای ایجاد کنند که اگر خیلی بزرگ باشد، به طور کامل جریان خون را در رگ‌ها مسدود می‌کند و باعث حمله قلبی یا سکته می‌شود.

انواع بیماری های قلب؛ از یک ضربان نامنظم تا سکته قلبی

اختلال عملکرد اندوتلیال اندوتلیوم لایه‌ای از بافت رگ است که داخل شریان‌ها را می‌پوشاند. اندوتلیوم سالم برای حفظ شریان از پلاک یا لخته خون کار می‌کند. همچنین به شریان اجازه می‌دهد تا به راحتی گشاد و باریک شده تا جریان خون تنظیم شود.

سیگار کشیدن، فشار خون بالا و دیگر عوامل می‌توانند باعث اختلال در عملکرد اندوتلیوم شوند. اختلال عملکرد اندوتلیال به طور مستقیم به سلامت قلب آسیب می‌رساند و همچنین به تصلب شرایین کمک می‌کند.

 آترواسکلروز و اختلال عملکرد اندوتلیال قابل پیشگیری است. این دو فرآیند می‌توانند منجر به شرایط مختلفی شوند که در ادامه اشاره خواهیم کرد:

انواع بیماری های قلب در ادامه به معرفی شایع‌ترین بیماری های قلبی می‌پردازیم:

بیماری عروق کرونر

انسداد در عروق کرونر بیماری عروق کرونر نامیده می‌شود؛ وضعیتی که در آن عضلات قلب، خون و اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند. جدی‌ترین اثر بیماری عروق کرونر مرگ ناگهانی بدون هشدار است. این بیماری معمولا در افرادی اتفاق می‌افتد که حملات قلبی یا سایر آسیب‌های قلبی داشته‌اند.

ایسکمی خاموش نوعی بیماری عروق کرونر که در آن جریان خون به عضله قلب کاهش می‌یابد، اما درد یا علائم بسیار کمی ایجاد می‌کند. هنگامی که ناراحتی تجربه می‌شود، معمولا در هنگام فعالیت بدنی است. آنژین قلب

آنژین قلب ناراحتی یا دردی است که وقتی قلب اکسیژن و مواد مغذی کافی دریافت نمی‌کند، رخ می‌دهد. آنژین ممکن است در اثر باریک شدن شریان‌ها یا اسپاسم عضلانی در عروق کرونر ایجاد شود. این اسپاسم‌ها امکان دارد توسط دود سیگار، دمای سرد، احساسات قوی و سایر منابع ایجاد شوند.

توجه به این نکته ضروری است که آنژین یک حمله قلبی نیست و از انواع بیماری های قلب به شمار می‌رود، معمولا باعث آسیب دائمی قلب نمی‌شود، حتی اگر درد ایجاد کند. علل آنژین به طور کلی آترواسکلروز یا اسپاسم عروق کرونر است. آنژین برای همه یکسان نیست. در حالی که معمولا زمانی رخ می‌دهد که قلب سخت‌تر از حد معمول کار می‌کند، مانند بعد از غذا یا در هنگام استرس فیزیکی یا حالات عاطفی و حتی می‌تواند هنگام استراحت نیز رخ دهد.

به طور سنتی، آنژین عمدتا در قفسه سینه ایجاد می‌شود و به سمت بازوی چپ گسترش می‌یابد. با این حال، می‌تواند در قفسه سینه، سراسر شانه‌ها، قسمت بالای پشت، بازوها (هر دو سمت چپ و راست)، گردن، گلو یا فک منتشر ‌شود.

علائم آنژین صدری

 درد

 سوزش

 گرفتگی

درد و ناراحتی

سنگینی

 سوءهاضمه

 بی‌حسی یا گزگز

 درد

 فشار

تنگی

 نفس عرق کردن یا سرگیجه

اگر هر یک از علائم بالا را تجربه کردید: فعالیت خود را متوقف کنید، بنشینید یا دراز بکشید و استراحت کنید یک قرص نیتروگلیسیرین (NT6) مصرف کرده یا طبق تجویز پزشک از اسپری NTG استفاده کنید اگر این علائم در فراوانی یا شدت افزایش یافت، اما آن‌قدر شدید نیستند که نیاز به مراجعه به اورژانس را احساس کنید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید اگر آنژین بیش از ۱۵ دقیقه طول کشید یا بدتر شد، با اورژانس تماس بگیرید یا فورا به اورژانس بیمارستان بروید. هرگز خودتان رانندگی نکنید.

منبع:سیو طب

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha