تنها بانک پوست کشور در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد فعال است

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تنها بانک پوست کشور در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد فعال است و در نظر داریم یک بانک کامل پیوند اعضا در شهر امام هشتم(ع) فعال نماییم.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر ایوب توکلیان در حاشیه بازدید از بانک پوست دانشگاه  اظهار کرد: تنها بانک پوست کشور در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد فعال بوده، البته در شیراز و تهران بانک پیوند اعضا فعال است که پوست و دیگر اعضای بدن را برداشت و فرآوری می‌کنند، اما بانک پوست مشهد خدمات اختصاصی این عضو را در زمینه‌های برداشت، فرآوری و نگهداری انجام می دهد.

وی تصریح کرد: بانک پوست مشهد قادر است تا 25 روز پوست اهدایی را به طور کامل به‌صورت تازه و تا 5 سال در دمای منفی 80 درجه نگهداری کند، اما به علت حجم زیاد بیماران دچار سوختگی، این پوست‌ها فقط به‌صورت تازه و کوتاه‌مدت نگهداری می شود  و امکان نگهداری طولانی‌مدت این عضو به علت نیاز بالای آن وجود ندارد.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در بانک پوست مشهد تمامی خدمات مورد نیاز متناسب با استانداردهای روز دنیا ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: در این بانک پس از برداشته شدن پوست از اهدا کننده مرگ مغزی، آماده‌سازی و نگهداری می‌شود تا در زمان موردنیاز به بیمارانی که دچار سوختگی شده‌اند پیوند شود.

دکتر توکلیان افزود: اهمیت بیشتر پیوند پوست در مواردی که فرد دچار سوختگی شدید شده‌ است و دیگر پوستی در آن ناحیه آسیب دیده  وجود ندارد، احساس می‌شود و در جهت رفع مشکل این گروه از بیماران از پوست اهدا کننده مرگ مغزی جهت پیوند به این افراد استفاده می‌شود.

وی در ادامه گفت: در برخی موارد استفاده از پوست فرد آسیب‌دیده و یا خانواده و اطرافیان وی امکان‌پذیر نیست، زیرا ممکن است که عفونت در آن فرد ایجاد شود، اما استفاده از موارد اهدایی ایجاد عفونت، درد و خونریزی را کاهش می‌دهد و شانس زنده ماندن بیمار نیز آن هم بدون برداشته شدن پوست خودش به مراتب افزایش می‌یابد.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: در بانک پوست مشهد با حمایت مسئولان معاونت درمان و مدیریت توسعه و منابع دانشگاه علوم پزشکی مشهد چندین محلول نگهداره تولید شده و این بانک قدرت نگهداری پوست را دارد، به‌نحوی که پوست‌های اهدایی، نیاز فرد بیمار را تأمین می‌کند و دیگر نیازی به برداشت پوست از بدن خودش احساس نمی‌شود.

دکتر توکلیان اضافه کرد: در حال حاضر ماهانه از 10 بیمار مرگ مغزی پوست برداشته می‌شود، اما تعداد بیماران سوختگی در بخش‌های مردان و زنان بسیار بیشتر این عدد بوده و پوست این 10 نفر حداکثر برای 30 بیمار دچار سوختگی قابل استفاده است.

وی با ذکر این نکته که برنامه‌ پیش روی بانک پوست مشهد ساخت فضایی تخصصی در بیمارستان امام رضا(ع) بوده است، تأکید کرد: با ایجاد این فضای جدید امکان پیوند این عضو بدن به جز بیماران مرگ مغزی از افرادفوت شده بر اثر سکته های قلبی و مغزی با رضایت خانواده و سایر فوتی هایی که از آنها امکان برداشت پوست وجود خواهد داشت انجام می شود ، ضمن اینکه امکان برداشته شدن پوست تا 72 ساعت پس از فوت بیمار وجود دارد و می‌‎توان از این عضو برای افرادی که نیازمند آن هستند استفاده کرد.

جانشین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: به دنبال آن هستیم که بانک‌های فعال پوست و چشم را به همراه سایر نسوجی که هنوز متمرکز نشده‌اند و قابلیت نگهداری ندارند یکی نماییم و یک بانک کامل پیوند اعضا در مشهد فعال کنیم و در این خصوص اقدامات اولیه آن با همکاری اعضای هیأت علمی گروه‌های مختلف انجام شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha