ظرفیت متخصصان طب‌های سنتی و سوزنی در مشهد در بحث درمان ناباروری

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از ظرفیت متخصصان طب‌های سنتی و سوزنی مشهد در بحث درمان ناباروری می‌توان بیش از پیش استفاده کرد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر سیدجواد مجتبوی  اظهار کرد: موضوع ناباروری از موارد جدی و مهمی است که در سال‌های اخیر در کشورهای مختلف از جمله ایران مورد توجه قرار گرفته و درمان زوجینی که علاقه به فرزند دارند، اما بچه‌دار نمی‌شوند مورد توجه وزارت بهداشت هست.

وی تصریح کرد: مشکلات ناباروری ممکن است مربوط به مرد و یا زن باشد که با درمان درست و به‌موقع امکان باروری ایجاد می شود ، اما متأسفانه در برخی موارد شاهد ایجاد استرس در زوجین و یا جدایی آنها از یکدیگر هستیم، حتی در مواردی هم دیده شده که استرس به پدر و مادر زوجین هم انتقال پیدا کرده است.

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در حوزه طب رایج اقدامات متعددی انجام شده و همچنان در حال انجام است، خاطرنشان کرد: در مرکز درمان ناباروری میلاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد تلاش‌های زیادی شده تا مشکل زوجین نابارور برطرف شده و آنها بچه‌دار شوند، همچنین در برخی موارد برای ناباروری درمان‌هایی در حوزه طب‌های سنتی و سوزنی وجود دارد و اساتید و پزشکان برجسته این عرصه راهکارهای درمانی بسیارخوبی را ارائه کرده‌اند که خوشبختانه اثربخش هم بوده است.

دکتر مجتبوی اضافه کرد: البته اثر درمان‌های ناباروری با روش‌های طب مکمل (سوزنی و سنتی) در همه زوجین دیده نشده، اما در موارد متعددی که از این روش جهت درمان ناباروری استفاده کرده‌اند موفق بوده است و امیدواریم که جای این نوع طب در حوزه درمان ناباروری بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

وی با ذکر این نکته که زوجینی که نابارور هستند باید ابتدا توسط پزشکان متخصص زنان مورد بررسی قرار گیرند و پس از انجام آزمایش و سونوگرافی و سایر روش‌های تشخیصی  اقدامات درمانی مناسب برای بارورشدن آنان صورت بپذیرد.

 وی گفت متأسفانه در برخی موارد شاهد هستیم که زوجین بدون بررسی و مشورت پزشک با مراجعه به عطاری‌ها و مصرف یک یا چند داروی گیاهی اقدام به درمان گیاهی یا طب سوزنی و ... مینمایند و این کار ممکن است نتیجه مطلوبی نداشته باشد پس نباید بدون نظر پزشک اقدامی در جهت درمان انواع مشکلات از جمله ناباروری داشته باشیم.

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: مشکلات ناباروری ممکن است به دلیل بسته بودن لوله‌های رحم یا موارد بدو تولد و یا آناتومیک باشد و در این موارد مشکل فوق با هیچ نوع دارو یا گیاهی برطرف نمی‌شود و امکان باروری با روش های طب سنتی وجود ندارد، بنابراین توصیه اول ما پیش از انجام هر نوع اقدامی مراجعه به پزشک زنان است؛ همچنین در مواردی که زوجین نابارور  ضعف تخمدان و یا ضعف اسپرم  دارند می‌توانند جهت درمان به متخصصان طب سنتی و طب سوزنی مراجعه کنند.

دکتر مجتبوی با تأکید بر اینکه سال‌هاست که در زمینه درمان ناباروری با طب سنتی مطالعات مختلف صورت گرفته و مواردی همچون سبک زندگی، تغذیه خاص و درمانهای گیاهی و سوزنی   پیشنهاد شده است و چنانچه متخصصان این عرصه در مراکز سطح 2 حضور یابند و در این خصوص راهنمایی و مشاوره و خدمات لازم را به زوجین ارائه نمایند موفقیت درمان ناباروری بیشتر خواهد شد.

 وی گفت: سبک زندگی در موضوع باروری زوجین قطعاً اثر دارد و یکی از دلایل دیگری که منجر به مشکلات ناباروری می‌شود اختلالات هورمونی است، به‌خصوص استرس در خانم‌ها که هورمون‌ها را دچار اختلال می‌کند. البته اختلالات هورمونی گاهی دلایل دیگری دارد. گاهی در برخی موارد مواد غذایی دارای افزودنی‌ و مواد نگهدارنده می‌توانند  اثر منفی در باروری داشته باشند  و کسانی که مشکل ناباروری دارند باید ابتدا سبک زندگی خود را تغییر و تغذیه سالم داشته باشند و در صورت نیاز خدمات طب گیاهی و سوزنی را دریافت کنند.

وی افزود: از ظرفیت متخصصان طب‌های سنتی و سوزنی در مشهد در بحث درمان ناباروری می‌توان بیش از پیش استفاده کرد، هم‌اکنون تعدادی پزشک متخصص طب ایرانی و عضو هیأت علمی در سلامتکده‌ها و کلینیک های ویژه دانشگاه مشغول هستند و تعدادی دیگر هم به‌صورت آزاد در مطب‌های خود فعال هستند.

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: مردم از گذشته تاکنون رویکرد درمان از طریق‌ طب‌های سوزنی و سنتی را داشته اند و ما هم بر ترویج طب ایرانی و مکمل در درمان بیماری‌های مختلف تأکید داریم و همین نیاز مردم منجر به شکل‌گیری دفتر طب ایرانی و مکمل در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فعال شدن مدیریت طب ایرانی و مکمل در معاونت درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور شده ، تا ضمن ارائه خدمات تخصصی در این حوزه، نظارت‌های ویژه نیز در این عرصه صورت پذیرد.

دکتر مجتبوی با اشاره به اینکه آشنایی با طب ایرانی و مکمل و کاربرد آنها در درمان بیماری‌ها بعنوان مکمل برای  پزشکان لازم است، تصریح کرد: معتقدیم که باید برای پزشکان عمومی و متخصص در زمینه طب ایرانی و مکمل کلاس‌های بازآموزی جهت فراگیری آموزش‌های لازم گذاشته شود تا در زمان مراجعه زوجین نابارور به آنها بهترین راهنمایی را در مسیر درمان مشکل ناباروری آنان به‌خصوص از طریق طب‌های سنتی و سوزنی داشته باشند.

وی با ذکر این نکته که پیش از ایام بحران کرونا سمینارهای تخصصی در چند نوبت در سطوح ملی و بین‌المللی در حوزه طب‌های سوزنی و سنتی در مشهد برگزار شد که  اثربخشی بسیارخوبی در آشنایی پزشکان با طب سنتی و کاربرد آنها داشت تأکید کرد: متأسفانه برگزاری این برنامه‌ها در 2 سال کرونایی به مشکل خورد و امکان برگزاری این سیمنارهای تخصصی میسر نشد.

مدیر طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که در کنار بحث درمان ناباروری زیاد مطرح می‌شود وجود فرزند سالم درخانواده هست که کانون خانواده را مستحکم تر می‌کند.

دکتر مجتبوی با اشاره به اینکه فرزندآوری بدون شک در سلامت جسمی، روحی و جنسی زوجینی که بچه‌دار می‌شوند تأثیر مثبت ایجاد می‌کند ابراز امیدواری کرد همه خانواده ها بتوانند از قابلیت های طب سنتی و مکمل در درمان بیماری‌های استفاده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha