آب تهران در بحران جدی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب جنوب غربی استان تهران در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما از وضعیت آب و بحرانی بودن شرایط در سال جاری گفت.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، سعید الکایی در «سلام تهران» با اشاره به وضعیت آب در تهران، گفت: متأسفانه در تهران وضعیت بارندگی‌ها خوب نیست. سال گذشته، به نحوی کم بارش بود که در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است. در سال جاری نیز نسبت به سال گذشته کم بارش هستیم و وضعیت بدتری داریم. باید با صرفه‌جویی و دیگر موارد سال را به پایان برسانیم .
 
وی با مقایسه وضعیت آب سدهای تهران در سال گذشته و سال جاری، ابراز داشت: ۵ سد کرج، طالقان، لتیان، لار و ماملو در حوزه استان تهران داریم که شهر تهران و بعضی از مناطق استان تهران تحت پوشش این سدها هستند. سال آبی از مهرماه آغاز می‌شود و تا مهر سال بعد ادامه دارد. آمار سال ۱۳۹۹ که وضعیت بسیار بدی داشت در مقایسه با سال جاری تا آخرین بارندگی‌ها یعنی تا روز جمعه گذشته نشان می‌دهد؛ در کرج ذخیره سال گذشته تا روز جمعه ۱۰۲ میلیون مترمکعب بود و در حال حاضر ۴۱ میلیون مترمکعب می‌باشد یعنی ۶۰ درصد کاهش داشته است.

الکایی در ادامه این مقایسه، عنوان کرد: در حوزه طالقان سال گذشته ۲۶۲ میلیون مترمکعب ذخیره داشتیم که در حال حاضر به ۱۸۲ رسیده است یعنی چیزی حدود ۳۲ درصد کاهش البته در حوزه طالقان ظرفیت این‌که بتوانیم مقدار زیادی آب بیاوریم وجود ندارد و بیشتر از ۵ مترمکعب نیست. در حوزه لتیان تقریباً حدود ۵ درصد کاهش و در حوزه لار ۲۴ میلیون مترمکعب از سال گذشته تا تاریخ نوزدهم کاهش داشتیم. در حوزه ماملو ۱۴۴ میلیون مترمکعب بود که در حال حاضر ۶۸ میلیون مترمکعب است یعنی چیزی حدود ۵۲ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به وضعیت بارندگی در سدهای تهران و مقایسه سال جاری با سال گذشته، مطرح کرد: در حوزه کرج در سال آبی گذشته ۳۱۳ میلی‌متر بارش داشتیم که در سال جاری 225 میلی‌متر بوده است یعنی چیزی حدود ۲۸ درصد کاهش. در حوزه طالقان میزان بارش با سال گذشته تقریباً برابر بوده است. در حوزه لتیان در سال گذشته حدود ۳07 میلی‌متر  بارش داشتیم که در سال جاری به ۲۱۵ میلی‌متری رسیده است و حدود ۳۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد. در حوزه لار حدود ۴۱۳ میلی‌متر در سال گذشته بود که در سال جاری ۳۴۸ میلی‌متر است. در حوزه ماملو چیزی حدود ۱۴۱ میلی‌متر بارش داشتیم که در سال گذشته حدود ۱۷۰ میلی‌متر بود و ۱۳ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب جنوب غربی استان تهران در پاسخ به احتمال جیره‌بندی آب در سال جاری، گفت: خوشبختانه در سال گذشته با همه چالش‌هایی که داشتیم به سمت جیره‌بندی نرفتیم و در سال جاری نیز تلاش همکاران ما بر این است که به این سمت نرویم. وقتی می‌گوییم وضعیت بحران یعنی همه باید پای کار بیایند و کمک کنند تا بتوانیم از این بحران کم‌آبی به خصوص در استان تهران عبور کنیم. حتماً یک سری از کارهایی که می‌توانیم انجام دهیم باید انجام شود همچنین باید یک نگاه کلان به مبحث آب وجود داشته باشد.

الکایی با بیان اینکه آب در کشور ما خیلی ارزان است، بیان کرد: شاید به دلیل همین ارزان بودن، افراد به سمت رعایت نروند که خوب نیست. از طرفی نیز بسیار پرهزینه است یعنی برای تهیه آب شرب زحمات بسیار زیادی کشیده می‌شود به خصوص در استان تهران. یکی از بهترین آب‌هایی که می‌تواند توزیع شود چه از لحاظ کیفی و چه از لحاظ کمی در استان تهران است. با زحمات زیادی که در این زمینه کشیده می‌شود در استان تهران چیزی حدود ۱۹ هزار کیلومتر شبکه داریم و حدود 2 هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطوط انتقال و ۷ تصفیه‌خانه وجود دارد. در شهر تهران بیشترین استفاده از آب شرب است و وقتی متقاضی وجود دارد باید به آن‌ها آب رساند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب جنوب غربی استان تهران درباره استفاده از منابع آب زیرزمینی، اظهار داشت: یک بحث آمایش سرزمین داریم که چطور گستردگی جمعیت را کنترل کنیم که بتوانیم همه منابع را در اختیارشان قرار دهیم. آب را نمی‌توان از جایی تهیه کرد اگر خداوند رحمتش را ارزانی دارد و بارش‌های خوبی داشته باشیم می‌توانیم بهره‌برداری خوبی بکنیم. وقتی بارش کم می‌شود، باید بیشتر به سمت منابع زیرزمینی حرکت کنیم. منابع زیرزمینی ما کاهش پیدا کرده است به خاطر اینکه چیزی حدود ۲۰ درصد از جمعیت را در بخش کوچکی از مساحت جغرافیایی جای داده‌ایم که طبیعتاً چالشی ایجاد کرده و حتی منابع زیرزمینی ما کاهش پیدا می‌کند. باید یک نگاه کلان به مقوله آب شود و بتوانیم آن‌ها را کنترل کنیم. به نظر من آمایش سرزمین بهتر می‌توانست اتفاق بیفتد و از این به بعد نیز باید بهبود پیدا کند.  

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که به تهیه‌کنندگی مازیار مهاجر سلطانی و علی شعبانی از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ورزشی با اجرای مصطفی امامی و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha