میزان بارش در تهران نسبت به سال گذشته هم بدتر است

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب جنوب غربی استان تهران در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما درباره بحران کم آبی در تهران صحبت کرد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما،سعید الکایی مدیر در برنامه «سلام تهران» با بیان اینکه وضعیت بارندگی‌ها در تهران خیلی خوب نیست، اظهار کرد: میزان بارش در استان تهران در سال ۹۹، در پنجاه سال گذشته بی سابقه بوده است. امسال هم نسبت به سال گذشته کم بارش‌تر هستیم، یعنی وضعیت بدتر است و باید با صرفه جویی سال را به پایان برسانیم.

وی با اشاره به ۵ سد کرج، طالقان، لتیان، لار و ماملو که در تهران هستند، ادامه داد: سال آبی از مهر سال گذشته تا پاییز امسال محسوب می‌شود که در این مدت، در حوزه کرج ذخیره ما سال گذشته تا روز جمعه ۱۰۲ میلیون متر مکعب بود اما الان ۴۱ میلیون متر مکعب است، در حوزه طالقان سال گذشته ۲۶۲ میلیون متر مکعب ذخیره داشتیم اما الان ۱۸۲ میلیون متر مکعب است یعنی حدود ۳۲ درصد کاهش داشته است. در حوزه لتیان حدود ۵ درصد کاهش داشتیم، در سد لار ذخیره ۲۴ میلیون متر مکعب بوده که الان ۱۲ میلیون متر مکعب است و در حوزه ماملو هم ۱۰۴ میلیون متر معکب بود که الان ۶۸ میلیون متر مکعب است یعنی ۵۲ درصد کاهش داشته است.

این مدیر در خصوص میزان بارندگی در سال آبی، بیان کرد: در کرج ۳۱۳ میلی متر بارش داشتیم که امسال ۲۲۵ میلی متر یعنی چیزی حدود ۲۸ درصد کاهش داشته است. در طالقان میزان بارش با میزان بارش سال گذشته برابر است. در حوزه لتیان ۱۰۷ میلی متر بارش داشتیم و الان ۲۱۵ میلی متر است، در حوزه لار ۴۱۳ میلی متر بود که الان 348 میلی متر است و در حوزه ماملو هم چیزی حدود ۱۴۱ میلی متر  بارش داشتیم و الان ۱۷۰ میلی متر بوده است.

الکایی با اشاره به اینکه در سال گذشته به سمت جیره‌بندی نرفتیم، مطرح کرد: امسال هم تلاش همکاران بر این است تا جیره‌بندی نداشته باشیم ولیکن باید همه مردم پای کار بیایند تا بتوانیم از بحران کم آبی به خصوص در تهران بگذریم. باید نگاه کلان به مبحث آب داشته باشیم. در کشور ما آب خیلی ارزان است که همین علت باعث می شود خیلی در مصرف آن صرفه‌جویی نکنیم. آب تهران بسیار پر هزینه و یکی از بهترین آب‌هایی است که می‌توان توزیع کرد.

وی با بیان اینکه در شهر تهران بیشترین استفاده ما آب شرب است، ادامه داد: منابع آبی کاهش پیدا کرده چون حدود ۲۰ درصد جمعیت را در یک درصد جغرافیا جا داده‌ایم. حتما باید به این سمت پیش برویم که چطور گستردگی جمعیت در مناطق مختلف اتفاق بیفتد.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیما است که به تهیه‌کنندگی مازیار مهاجر سلطانی و علی شعبانی از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ورزشی با اجرای مصطفی امامی، فریبا باقری و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha