پلیس هوشمند، قانون مداری و نشاط بهاری" شعار نوروزی پلیس/ 1401

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی کشور ضمن تشریح عملکرد یک ساله پلیس در حوزه کشفیات گفت: سال 1401 ، سال ناامنی برای برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه خبری پلیس، پیش از ظهر امروز نشست خبری سردار "مهدی حاجیان" معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی کل انتظامی کشور با حضور اصحاب رسانه برگزار و عملکرد یک ساله پلیس تشریح شد.

*خبرنگاران سربازان خط مقدم جنگ نرم

سردار "مهدی حاجیان" در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای والامقام و معزز انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، شهدای عرصه نظم و امنیت، مدافعان حرم، درود و سلام بر روح بلند و ملکوتی امام راحل و آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت برای مقام معظم رهبری امام خامنه ای عزیز "مدظله العالی" و عرض تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه و ولادت باسعادت یگانه منجی عالم بشریت حضرت مهدی موعود (عج) و تبریک سال نو اظهار داشت: خدمت تمامی همکاران عزیز در سراسر کشور به واسطه تلاش های مجاهدانه و ایثارگرانه خود در مرزها، کلانتری و پاسگاه ها، پلیس راهور، پلیس های تخصصی، یگان های ستادی و ... که در حال استمرار نظم و امنیت و انضباط بخشی و اجرای عدالت و قانون هستند، تشکر و قدردانی و خداقوت عرض می کنم.

وی در ادامه ضمن تشکر و قدردانی از مردم شریف ایران اسلامی به واسطه نگاه بصیر و آگاه و اصحاب رسانه به عنوان سربازان خط مقدم جنگ نرم عنوان کرد: دشمن طی سال گذشته با تمام توان و قدرت در حوزه رسانه حضور پیدار کرده بود (اشاره به تلاش دشمن در راستای عدم مشارکت مردم در انتخابات 1400 و جشن پیروزی چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی و ...) و به دنبال تشویش اذهان عمومی بود، این در حالی است که اصحاب رسانه ، خبرنگاران و ... به عنوان سربازان بیدار و هوشیار عرصه جنگ نرم در راستای تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی هوشمندانه تلاش کردند که جای تشکر و قدردانی دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: یکی از وظایف اصحاب رسانه نزدیک کردن فاصله بین مردم و پلیس است؛ شما عزیزان پل ارتباطی بین مردم و پلیس هستید در واقع هر جایی که در صدد بودیم احساس واقعی و عینی را با احساس ادراکی و ذهنی برقرار کنیم موفق بوده ایم و این وظیفه خطیر به عهده شما قرار داشت که به خوبی انجام شد و در همین جا از شما عزیزان تشکر و قدردانی می کنم.

سخنگوی فرماندهی انتظامی کل کشور به ماموریت های پلیس و تنوع آن طی سال گذشته اشاره و تصریح کرد: براساس قانون 32 نوع ماموریت برای فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران مشخص شده است؛ مرزبانان به عنوان نگهبانان همیشه بیدار در بیش از 8 هزار کیلومتر مرز از کیان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با هوشمندی و شجاعت دفاع می کنند و همچون دژمستحکم از ورود هرگونه هجمه و افراد متخاصم به کشور جلوگیری می کنند.

وی ادامه داد: در حوزه پلیس راه و راهنمایی و رانندگی ،263 کیلومتر جاده تحت نظارت و کنترل این پلیس قرار دارد و  انصافا همکاران ما در پلیس راهور شبانه روز در حال تلاش و خدمت رسانی به مردم عزیز ایران اسلامی هستند.

این مقام ارشد انتظامی همچنین گفت:  براساس قانون در ماده 3 قانون انتظامی کشور، استقرار نظم و امنیت عمومی و پاسداری از ارزش های انقلاب اسلامی و در ماده 4 همین قانون نیز( 26 ماموریت) وظایفی از جمله مبارزه با ناامنی و قاچاق کالا،  مقابله و مبارزه  با اراذل و اوباش، ضابطیت قضائی و ... به عهده انتظامی کشور قرار داده شده است که بحمداله همکاران ما در ماموریت های محوله موفقیت های چشمگیری نیز به دست آوردند.

*تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری اولویت است

سردار حاجیان با تاکید بر اینکه چشم اندازهای پلیس برمبنای فرمایشات مقام معظم رهبری امام خامنه ای عزیز " مدظله العالی" برنامه ریزی شده است، عنوان کرد: یکی از این برنامه ریزی ها و اهداف رسیدن به پلیس در تراز انقلاب اسلامی است که بایستی به این هدف مهم دست یابیم؛ پلیس در تراز انقلاب اسلامی در جهان بارز و برجسته است از این رو بایستی به عنوان پلیس هوشمند ، ولایت مدار، قانون مدار و ... الگوی سایر کشورها باشیم.

وی با بیان اینکه بایستی تمامی اهداف مدنظر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را نیز  براساس تاکیدات مقام عظمای ولایت محقق کنیم، خاطر نشان کرد: در این راستا اهداف و برنامه ریزی های مطلوبی مشخص شده  است؛ در این بیانیه مشارکت مردمی و خدمات رسانی تبیین شده و انتظامی کشور با برنامه ریزی مطلوب در صدد رسیدن به تمامی این اهداف است.

*شعار نوروزی پلیس

معاون فرهنگی و اجتماعی انتظامی کشور در ادامه به پیام روح بخش فرمانده معظم کل قوا امام خامنه ای عزیز " مدظله العالی" اشاره و عنوان کرد: ایشان در پیام خود نیروی انتظامی از ستون های استوار امنیت در کشور عنوان کرده اند از اینرو وظیفه خطیر برقراری نظم و امنیت بر عهده پلیس قرار دارد و در این راستا از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد. 

سردار حاجیان با بیان اینکه شعار نوروزی پلیس " پلیس هوشمند، قانون مداری و نشاط بهاری " انتخاب شده است، تصریح کرد: هدف ما رسیدن به امنیت پایدار با استفاده از هوشمندی پلیس و بهره بردن از فناوری های نوین و تعامل دوسویه بین مردم و پلیس است.

وی ادامه داد: امروز اپلیکیشن پلیس من پل ارتباطی بین مردم و پلیس است وبه صورت هوشمند ( 25 نوع خدمات) ارائه می کند؛ بخشی از این خدمات در رابطه با استعلام گذرنامه، خلافی خودرو، مرخصی برای مشمولانی که قصد خروج از کشور را دارند و ... است.

*تشریح عملکرد یک ساله

سردار حاجیان در ادامه به تشریح عملکرد یک ساله پلیس پرداخت و گفت: براساس وظایف محوله، انتظامی کشور طی سال 1400 اقدامات خود را به نحوی انجام داد که توانست امنیت پایدار در سطح جامعه را تعمیق دهد؛ در حوزه مقابله با قاچاق کالا و ارز مرزبانان در مرزبانی و پلیس امنیت اقتصادی با کنترل گمرکات و مبادی ورودی و خروجی توانستند در این خصوص اقدامات مطلوبی انجام دهند.

وی ادامه داد: با تلاش همکاران در سراسر کشور طی سال گذشته 39 میلیون و 579 هزار قطعه تجهیزات پزشکی کشف شده که این میزان کشفیات نسبت به سال گذشته 18 درصد افزایش داشته؛ در حوزه لوازم خانگی قاچاق که بخشی از تولیدات داخل را تحت تاثیر قرار داشت ، 8 میلیون  و 101 هزار دستگاه قاچاق کشف شد که این میزان نسبت به سال گذشته 40 درصد افزایش داشته است.

این مقام ارشد انتظامی همچنین عنوان کرد: در رابطه با لوازم یدکی خودرو 3 میلیون و 890 هزار دستگاه کشف شد که نسبت به سال گذشته در این رابطه 58 درصد افزایش داشته همچنین 2 میلیون و 369 هزار دستگاه تجهیزات رایانه ای کشف شد که 29 درصد نسبت به سال گذشته افزایش نشان می دهد.

وی در رابطه با کشفیات مواد خوراکی غیرمجاز نیز که سلامت جامعه را به خطر می انداخت، تصریح کرد: در این رابطه 392 میلیون و 587 کیلوگرم مواد خوراکی کشف شده که این میزان نسبت به سال گذشته 417 درصد افزایش داشته است.

سردار حاجیان در رابطه با البسه و ارز قاچاق عنوان کرد: در این رابطه 210 میلیون ثوب البسه و همچنین 210 میلیون واحد ارزی کشف شده که در هر کدام به ترتیب نسبت به سال گذشته 51 و 11 درصد افزایش کشفیات داشته ایم.

سخنگوی فرماندهی انتظامی کشور ادامه داد: ارزش کالاهای کشف شده در 11 ماهه سال 1400 حدود 152 میلیارد ریال است که بسیار رقم قابل توجهی است؛ از این رو بایستی تمامی دستگاه های مسئول در این رابطه زیرساخت های لازم را ( کنترل و نظارت در ورودی و خروجی ها، مبدا و مقصد ) فراهم کنند چرا که این میزان به تولید ، توزیع و چرخه اقتصادی کشور لطمه های جبران ناپذیری وارد خواهد کرد.

وی عنوان کرد: با تلاش ایثارگرانه و مجاهدانه تمامی همکاران ما در سراسر کشور 70 هزار و 830 قاچاقچی شناسایی و پرونده قضائی برای این افراد تشکیل شده است.

 * 16 هزار معتاد متجاهر در تهران

این مقام ارشد انتظامی به موضوع سرقت اشاره کرد و گفت: 52 درصد از سرقت های به وقوع پیوسته مربوط به سرقت های خرد است؛ در این جا باید عرض کنم که پلیس در حوزه مبارزه با جرایم درایستگاه آخر مواجهه قرار دارد چرا که مولفه های زیادی به سرقت مربوط می شود و بخش عمده ای از سرقت های خرد ارتباط نزدیکی به معتادان متجاهر دارد از این رو تمامی سازمان ها و نهادهای مسئول بایستی در راستای رفع معضل و آسیب های اجتماعی برنامه ریزی کنند و پاسخگو باشند.

وی با بیان اینکه 16 هزار معتاد متجاهر در تهران وجود دارد تاکید کرد: مراکز ما تنها ظرفیت نگهداری از 50 درصد این افراد را دارد امید است با دستور رئیس جمهور و برنامه ریزی های شهرداری این معضل برطرف شود چرا که باعث ایجاد ناامنی در جامعه خواهد شد.

سخنگوی فرماندهی انتظامی کشور با تاکید بر اینکه پلیس در خصوص کشفیات خصوصا کشف سرقت های خرد مهم و اثرگذار و ... موفق بوده، عنوان کرد: در این رابطه 7 درصد افزایش کشفیات داشته ایم.

وی ادامه داد: در سال جاری برای اولین بار پلیس 102 درصد در موضوعات جرایم جنایی کشفیات داشته؛ پلیس با اشراف اطلاعاتی توانسته 90 درصد جرایم جنایی اعم از قتل و ضرب و جرح را کشف و متهمان آن را دستگیر کند. همچنین بیش از 10 درصد از جرایم سال گذشته نیز کشف شده است.

*کشف 900 تن مواد مخدر در سال 1400

سردار حاجیان به کشفیات مواد مخدر نیز  اشاره کرد و گفت: طی 11 ماه سال جاری با شجاعت و  تلاش جان برکفان انتظامی کشور و به کارگیری تمامی ظرفیت و امکانات در اختیار، حدود 900 تن مواد مخدر در کشورکشف شده است.

وی در ادامه به کشفیات مواد محترقه اشاره کرد و گفت: متاسفانه سنت دیرینه و کهن ایران اسلامی ( چهارشنبه سوری) با موضوع نشاط و شادی امروز تبدیل به تهدید جدی برای سلامت نوجوانان و جوان شده است لذا ضرورت دارد خانواده و کسانی که در حوزه های اجتماعی فعالیت دارند در این رابطه چاره ای بیندیشندکه نشاط و شادابی نوروز تبدیل به غم نشود.

این مقام ارشد انتظامی عنوان کرد: در اسفندماه سال جاری بیش از 15 میلیون و 490 هزار و 673 عدد مواد محترقه کم خطر و 3 میلیون و 904 هزار و 336 عدد مواد محترقه پرخطر کشف شده است.  این میزان کشفیات 15 هزار و 472 کیلو بوده و در این رابطه یک هزار و 287 نفر دستگیر شده اند.

سردار حاجیان به تمامی فروشندگان مواد محترقه هشدار داد که براساس هماهنگی به عمل آمده تمامی این افراد به محض شناسایی، دستگیر و تا پایان تعطیلات در بازداشت به سر خواهند برد ضمن اینکه خودروهای آنان نیز توقیف خواهد بود.

*برخورد قاطعانه با اراذل و اوباش

وی در رابطه با اقدامات انجام شده در راستای مقابله و مبارزه با اراذل و اوباش عنوان کرد: امروز مردم انتظار پلیسی مقتدرو قانون مدار را دارند از سویی پلیس نیز مجری قانون است و کسانی که در برابر آن ایستادگی کنند برابر قانون مجرم شناخته شده و برای آنها مجازات نیز در نظر گرفته می شود.

سردار حاجیان با تاکید بر اینکه خط قرمز پلیس بر هم زدن نظم و امنیت عمومی و آسایش مردم است، خاطر نشان کرد: پلیس حافظ و حامی حقوق شهروندان است هر کسی که به حقوق مردم تعرض و موجبات ناامنی را فراهم کند با هماهنگی دستگاه قضائی با آن برخورد خواهد شد.

وی تاکید کرد: سال 1401 ، سال ناامنی برای برهم زنندگان نظم و امنیت عمومی است؛ به دستور فرمانده کل انتظامی کشور طرح اقتدارو امنیت اجتماعی اجرا و تعداد زیادی متخلف دستگیر و تحویل مراجع قضائی شده اند، پلیس با اراذل و اوباش و افرادی که در سطح جامعه رعب و وحشت ایجاد کنند، مقتدرانه برخورد خواهد کرد.

سردار حاجیان با بیان اینکه برخورد قاطعانه با اراذل و اوباش مستمرا ادامه خواهد داشت عنوان کرد: از 15 بهمن تا 10 روز گذشته، 568 نفر از اراذل و اوباش دستگیر و تحویل دستگاه قضائی شده اند.

*تشکیل پرونده برای دارندگان سلاح غیرمجاز

وی در رابطه با حمل سلاح غیرمجاز خاطر نشان کرد: در این رابطه در قانون جرم انگاری شده و پلیس با دارندگان سلاح های غیرمجاز و افرادی که سبب ایجاد ناامنی در سطح جامعه می شوند برخورد بدون اغماض و قاطعانه خواهد داشت ، این افراد قطعا با هوشیاری پلیس شناسایی خواهند شد.

سردار حاجیان تاکید کرد: افرادی که دارای سلاح غیرمجاز هستند آن را تحویل دهند چرا که در صورت شناسایی برای آنها پرونده قضائی تشکیل خواهد شد.

*کشفیات در حوزه سایبری

وی به اقدامات مطلوب پلیس در رابطه با جرایم سایبری اشاره کرد و گفت: با هوشیاری و اقدامات پلیس فتا 92 درصد از جرایم در این حوزه شناسایی ، کشف و برای آنها پرونده قضائی تشکیل شده است.

این مقام ارشد انتظامی خاطر نشان کرد: دوایر اجتماعی نیز در یک هزار و 10 کلانتری ارائه خدمات می کنند؛ نگاه پلیس در این موضوع پیشگیری اجتماعی و جلوگیری از تبدیل آسیب به جرم است.

سخنگوی فرماندهی انتظامی کشور همچنین عنوان کرد: در حوزه پلیس راه قرارگاه نوروزی از 15 اسفندماه تشکیل شده و تا پایان تعطیلات نوروز این قرارگاه ها فعال خواهند بود و 70 هزار نیرو نیز در حوزه راه و راهور ارائه خدمات می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha