راه‌اندازی بازارهای موازی اقدام اصلی برای کنترل تورم است

استاندار زنجان گفت: اصلی‌ترین کار در کنترل تورم این است که در کنار نظارت بر بازار، توان راه‌اندازی بازارهای موازی را داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا ) از زنجان ، محسن افشارچی ظهر روز پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه سرانه تولید ناخالص داخلی، یکی از شاخص‌های ارزیابی رشد اقتصادی است، گفت: استان زنجان در این شاخص در رتبه ۱۶ کشور قرار دارد.

وی با بیان اینکه استان زنجان با ۵ استان همجوار همدان، کردستان، قزوین، گیلان و اردبیل در شاخص‌های مختلف در  مقایسه  است اظهار کرد: استان زنجان در ضریب جینی بعد از  استان همدان در رتبه دوم قرار دارد و این به معنای اختلاف طبقاتی است که باید برای پایین آوردن ضریب جینی تلاش کنیم.

استاندار زنجان با بیان اینکه تورم  منتهی به ماه بهمن استان زنجان ۴۶.۲ درصد است، خاطرنشان کرد: زمانی که مسئولیت استانداری زنجان را تحویل گرفتم (ماه مهر) تورم استان  ۵۰.۹ درصد بود که میزان تورم استان زنجان طی ماه‌های اخیر کاهش یافته است.

افشارچی با بیان اینکه تورم ماهانه و نقطه‌به‌نقطه استان زنجان طی این مدت روند  کاهشی  داشته است افزود: اصلی‌ترین کار در کنترل تورم این است که در کنار نظارت بر بازار، توان راه‌اندازی بازارهای موازی را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: هر شرکتی که توان کمک نرم‌افزاری برای فروش کالاهای اساسی تنظیم بازاری را داشته باشد، حمایت می‌کنیم.

استاندار زنجان با اشاره به ابلاغ رشد ۸.۷ درصدی به استان زنجان در بودجه سال آینده گفت: برنامه لازم برای تحقق این رشد، تدوین شده که در حال نهایی شدن است .

افشارچی با بیان اینکه در حوزه آب که مخاطره استان است باید برنامه‌های کوتاه و بلندمدت داشته باشیم، بیان داشت: مهمترین دستاورد در حوزه آب، تفاهنامه‌ اخیر با بانک صادرات با حجم سرمایه گذاری ۴۳۰‌ میلیارد تومان  در خصوص سدهای مراش و بلوبین  است که امیدواریم با تحقق آن بخشی از مشکل آب استان حل شود.

وی تصریح کرد: اعتباری نیز از محل این تفاهمنامه برای آب‌بند ایالو گرفته شده  است که آب دندی و ۲۰ روستای اطراف آن نیز تامین می‌شود و مشکلی در این زمینه نخواهیم داشت.

استاندار  زنجان با بیان اینکه گاوازنگ، گره بزرگی است که سناریوی حل آن چیده شده است بیان داشت : در این خصوص اقداماتی انجام شده است  اما فرآیند زمان‌بری است تا مشکلات به‌صورت قانونی حل شود.

افشارچی با اشاره به حل موقت مشکل پرواز از فرودگاه زنجان افزود :  هم‌اکنون پرواز مشهد و بالعکس برقرار شده است ولی  مشکل پرواز از فرودگاه زنجان باید به‌صورت ریشه‌ای و با راه حل دائمی، حل شود که نیاز به حضور سرمایه‌گذار است.

وی در خصوص معیشت مردم گفت: برای بهبود وضعیت معیتشتی مردم باید کارهای کوتاه‌مدت و برخی کارهای میان و بلندمدت انجام شود که اقدامات میان و بلندمدت مربوط به رشد اقتصادی است و  نباید انتظار حل لحظه‌ای آن را داشته باشیم.

این مسئول تصریح کرد: اقدامات کوتاه‌مدتی  نیز در استان با ایجاد بازارهای موازی و راه‌اندازی جمعه‌بازار، برگزاری نمایشگاه‌های مختلف و راه‌اندازی بازارهای دیجیتال صورت گرفته است. 

افشارچی با اشاره به مصوبات سفر ریاست‌جمهوری به استان زنجان خاطرنشان کرد: مجموع اعتبارات مصوبات این سفر ۴۹۹ میلیارد تومان بود که تخصیص یافته  است.

خبرنگار: زهرا نوری 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha