۱۶۷۰ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فعالیت ۱۶۷۰ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت خبر داد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر یونس پناهی  گفت: از نظر بروندادهای توسعه فناوری سلامت، تعداد مراکز دانش بنیان در این حوزه حدود ۱۶۷۰ شرکت است. تعداد پارک‌های علم و فناوری حوزه سلامت ۱۳، تعداد مراکز رشد فناور در حوزه سلامت ۹۵، تعداد محصولات فناور دارای مجوز ۳۴۳ و تعداد ثبت اختراع در علوم پزشکی نیز ۳۳۵ مورد است. 
وی با ابراز خرسندی از نامگذاری امسال به نام سال "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین" از سوی مقام معظم رهبری، بیان کرد: شاخص‌های توسعه فناوری سلامت در دنیا تحت عنوان شاخص نوآوری جهانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این شاخص‌ها هفت رکن دارد. 
وی افزود: پنج رکن ورودی نوآورانه این شاخص‌ها شامل ساختار نهادی، سرمایه انسانی و تحقیقات، زیرساخت، پیچیدگی بازار و پیچیدگی کسب و کار است که معمولا این ورودی‌ها توانایی اقتصاد یک کشور را در انجام فعالیت‌های نوآورانه نشان می‌دهد. 
معاون تحقیقات و فناوری گفت: این شاخص‌ها دو خروجی نوآورانه هم دارد که عبارت از دانش فناورانه و خلاقانه هستند. 
ارتقای ۶۰ رتبه‌ای ایران در فناوری سلامت
دکتر پناهی افزود: در بررسی‌هایی که انجام شده در حوزه توسعه فناوری سلامت در سال ۲۰۲۱ بر اساس شاخص‌های نوآورانه، ایران در میان ۱۳۲ کشور رتبه ۶۰ را کسب کرده بود که این عدد نسبت به سال ۲۰۱۴ بالغ بر ۶۰ رتبه ارتقا را نشان می‌دهد. 
وی تصریح کرد: ایران در سال ۲۰۱۴ در شاخص‌های نوآورانه رتبه ۱۲۰ جهان را دارا بود که خوشبختانه با رشد خوبی که داشته در سال ۲۰۲۱ به رتبه ۶۰ رسید. البته این رتبه در مقام مقایسه با تولید علم و مرجعیت علمی و همچنین ارجاعاتی که می‌شود (از مقالات) قابل قبول نیست. 
وی اظهار داشت: ولی در همین ارزیابی هفت شاخص نوآوری جهانی در بروندادهای دانش و فناوری و بروندادهای خلاقیت، وضع ایران خوب است. ولی در شاخص سازمان‌ها و پیچیدگی کسب و کار عملکرد خوبی نداشته‌ایم. 
معاون تحقیقات و فناوری گفت: نکته مهم این است که شاخص‌های نوآوری ایران در برخی موارد نظیر آموزش عالی، فارغ التحصیلی، دسترسی به تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات، زیرساخت بومی، تشکیل سرمایه ناخالص، تولید دانش و اختراعات، مقالات علمی و مقالات قابل استناد، تولید ناخالص ملی و طرح‌های صنعتی ملی، نقاط قوت ما در ارزیابی سال ۲۰۲۱ بوده است.
دکتر پناهی افزود: ولی متاسفانه در بحث کیفیت در نظارت و مقررات، محیط کسب و کار، سهولت راه‌اندازی کسب و کار، سرمایه‌گذاری جهانی، همکاری صنعت و دانشگاه و سرمایه‌گذاری مشترک، وضعیت خوبی نداشته‌ایم که امسال باید به این ضعف‌ها توجه کنیم.
تبیین هشت حوزه تحول در حوزه تحقیقات
وی با اشاره به این‌که هشت حوزه تحول را در حوزه تحقیقات وزارت بهداشت دنبال می‌کنیم، گفت: این حوزه‌ها  شامل دیده‌بانی وزارت بهداشت در حوزه تحقیقات نظام سلامت، نهادینه سازی رویکرد پژوهش به صورت پژوهش‌های پاسخگو و اثربخش در نظام سلامت، تربیت نیروی انسانی توانمند و توسعه مرزهای دانش، شبکه سازی تحقیقات، نهادینه سازی اخلاق در پژوهش و خلق ثروت دانش بنیان توسط پژوهش‌هاست. 
معاون تحقیقات و فناوری بیان داشت: دغدغه‌های مقام معظم رهبری در زمینه تنگی معیشت و گرانی و تورم با توجه به شعار امسال که "تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین" است می‌تواند مورد توجه قرار گیرد و اقتصاد کشور با توجه به این شعار می تواند رونق پیدا کند.‌ 
دکتر پناهی ادامه داد: همواره بین ایده‌ها و ورود محصول به بازار ، بین علم و تولید ثروت، فاصله‌ای وجود داشته است. ما همیشه دنبال تاسیس دانشگاه‌های نسل یک و دو بوده‌ایم ولی با تاکید مقام معظم رهبری در پیام نوروزی‌شان طبیعتاً باید به سمت تاسیس دانشگاه‌ها نسل سوم و چهارم پیش برویم. 
وی اضافه کرد: چون این نسل از دانشگاه‌ها پاسخگو و اجتماعی هستند و با تولیدات دانش‌بنیان می توانند فاصله صنعت و دانش را حذف کنند یا به حداقل برسانند.
افزایش ۳۰ برابری اختراعات به مقالات
وی یادآور شد: ما امسال برنامه های خوبی برای مجوز دار شدن محصولات‌مان داریم. حتما باید محصولات تجاری خود را افزایش دهیم و باید نسبت فروش محصول به مقالات در حوزه سلامت افزایش یابد. به طوری که نسبت تولید محصول و خدمات به مقالات باید ده برابر و نسبت اختراعات به کل مقالات باید ۳۰ برابر افزایش یابد. 
َضرورت حمایت از فن‌بازار حوزه سلامت
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: معاونت‌های آموزش، درمان و بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و هیات امنای ارزی باید از محصولات فناورانه داخلی خرید کنند. وزارت بهداشت باید از فن‌بازار حوزه سلامت حمایت کند. 
دکتر پناهی افزود: باید مدیریت متمرکز تولیدات فناور حوزه سلامت را با حمایت‌های مالی و ایجاد زیرساخت‌های نزم‌افزاری و سخت‌افزاری، رونق دهیم. 
وی در پایان خاطرنشان کرد: باید فرآیندهای اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو را تسهیل کنیم. این اقدامات به رفع موانع تولید و مشکلات تولیدگران کمک می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha