نخستین پیوند کلیه بیمار دیالیزی استان زنجان  در سالجاری ثبت شد

مدیر انجمن خیریه کلیوی استان زنجان از ثبت نخستین پیوند کلیه بیمار دیالیزی این انجمن در سال جدید خبر داد .

محمدرضا طهماسبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت(طبنا) از زنجان،  در خصوص این خبر اظهار کرد: این پیوند به صورت دریافت کلیه از جسد بوده که در روزهای نخستین سال جاری اتفاق افتاد.

وی تصریح کرد:  آقای ح.ر  از بیماران انجمن کلیوی شهرستان ماهنشان با بیماری مزمن کلیوی  که به مدت یک سال  تحت همودیالیز بود با دریافت کلیه از یک اهدا کننده مرگ مغزی به زندگی عادی خود بازگشت.

مدیر انجمن خیریه کلیوی استان زنجان  با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۴۲۰ بیمار دیالیزی در استان زنجان تحت درمان دیالیز قرار دارند، افزود : از این تعداد ۵۰ درصد واجد شرایط پیوند کلیه هستند.

طهماسبی با بیان اینکه پیوند کلیه اغلب یک درمان انتخابی برای نارسایی کلیه در مقایسه با انجام دیالیز تا آخر عمر است اظهار داشت: پیوند کلیه می تواند بیماری مزمن کلیه یا بیماری کلیوی در مرحله پایانی را درمان کند تا در بهتر شدن و طولانی‌تر شدن مدت زندگی موثر باشد .

وی با اشاره به هزینه بالا ومحدویت عمل  پیوند درچندسال اخیر گفت : این انجمن با توجه به ماهیت فعالیت آن که یک نهاد خیریه است و بودجه مشخصی ندارد  و تامین هزینه‎ های دارو در اولویت فعالیت آن است.

این مسئول با اشاره به اینکه انجمن کلیوی  در خصوص انجام عمل پیوند نیز در صورت مشارکت خیرین  و انسان های نوع دوست ، در تامین هزینه های عمل پیوند، بیماران را حمایت می‌کند اظهار کرد: امیدواریم در سال جدید باکم شدن بیماری کرونا ،فرصتی برای پیوندبیماران واجدشرایط درجهت شکوفایی مجددزندگی بیماران دیالیزی باشد .

طهماسبی با اشاره به اینکه پیوند کلیه یک روش جراحی برای قرار دادن کلیه سالم از اهدا کننده زنده یا فوت کرده در بدن شخصی است که کلیه‌هایش به درستی کار نمی‌کنند است افزود : اغلب پیوندهای کلیه از افراد زنده انجام می شود،و  پیوند کلیه از جسد در کشور بسیار کم است که این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد.

وی ادامه داد: در پیوند کلیه از جسد، کلیه سالم فردی که فوت کرده است به فرد بیمار پیوند زنده می شود که این کار علاوه بر صرفه اقتصادی نیاز به اهدای کلیه از اهدا کنندگان زنده را نیز می کاهد.

خبرنگار : زهرا نوری 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha