طرح هر روستا یک مزیت اقتصادی در کوهسرخ

رئیس تعاون روستایی شهرستان کوهسرخ گفت: تلاش می‌شود با کمک شرکت‌های تعاونی روستایی طرح هر روستا یک مزیت اقتصادی را در کوهسرخ راه‌ اندازی کنیم.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از خراسان رضوی؛ جواد قاسمی رئیس تعاون روستایی شهرستان کوهسرخ افزود: اکنون در شهرستان کوهسرخ ۵ شرکت تعاونی روستایی هستند که در همه روستاها شعبه دارند.


وی با بیان اینکه بیش از ۱۴ هزار نفر عضو این شرکت‌ تعاونی‌ ها هستند، اظهار کرد: با وجود محرومیت کوهسرخ و نبود امکانات ظرفیت های خوبی در این شهرستان وجود دارد و اگر به شرکت‌های تعاونی توجه بیشتری شود می‌ توان از طریق آن‌ ها خدمات بسیاری را به روستاها رساند.


قاسمی ادامه داد: در سال های گذشته شرکت‌ های تعاونی روستایی به دلیل مشکلات فعالیت کمتری داشتند، اما با جذب خیران و تغییر برخی مدیران توانستیم چراغ شرکت‌ ها را روشن کنیم.


وی وجود سردخانه را یکی از نیازهای ضروری شهرستان کوهسرخ دانست و گفت: محصولات کشاورزی بسیاری در این منطقه تولید می‌شود که چون مازاد مصرف هستند و از سویی سردخانه‌ ای برای نگهداری نیست دلالان با قیمت‌ های بسیار پایین اقدام به خریداری محصولات کشاورزان می‌ کنند.


قاسمی گفت: وضعیت موجود و نبود سردخانه موجب شده تا خسارت‌ها و زیان‌های بسیاری به تولیدکننده وارد شود، اما اگر بتوانیم مازاد محصولات را در یک سردخانه نگهداری کنیم تا در زمان نیاز به بازار عرضه شود سود را خود تولیدکنندگان می‌برند.


وی با اشاره به اینکه اگر محصولاتی مانند گوجه‌فرنگی و میوه‌های دانه‌دار و هسته‌دار را بشود در سردخانه نگهداری نمود ارزش افزوده بسیار بالایی نصیب کشاورزان شهرستان کوهسرخ می‌شود اضافه کرد: اگر شرکت‌های تعاونی بتوانند این سردخانه را در منطقه ایجاد کنند منفعت آن به خود مردم می‌رسد.


رئیس تعاون روستایی شهرستان کوهسرخ همچنین بیان کرد: در شهرستان کوهسرخ سه منطقه شامل اوندر، کریز و ایور هستند که از شهر ریوش فاصله بسیاری دارند و این موجب شده تا به دلیل بعد مسافت برای تأمین نهادهای دامی و کشاورزی از مرکز شهر با مشکلات جدی مواجه باشند اما اگر بتوانیم سه انبار برای ذخیره‌سازی نهاده‌ها و از سویی نگهداری تولیدات و محصولاتشان در این مناطق داشته باشیم بسیاری از مشکلات‌شان برطرف می‌شود.


وی در ادامه به وضعیت اشتغال بانوان روستایی اشاره کرد و گفت: باوجود اینکه جمعیت قابل توجهی از شهرستان کوهسرخ را بانوان تشکیل می‌دهند و بسیاری از آن‌ها در عرصه‌های مختلف در روستاها هنرمندند اما به دلیل نبود سرمایه در تهیه مواد اولیه برای تولیداتشان با مشکلاتی مواجه بودند که به همین دلیل سال گذشته شرکت تعاونی روستایی بانوان در منطقه تأسیس شد.


قاسمی افزود: تلاش می‌شود با همکاری شرکت تعاونی روستایی بانوان طرح در هر روستا یک مزیت اقتصادی را راه‌اندازی کنیم، بر اساس این طرح حدود ۱۰ رشته در زمینه صنایع‌دستی احیا می‌شود.


وی عنوان کرد: از طریق شرکت تعاونی روستایی بانوان در هر روستا یک رشته صنایع‌دستی احیا می‌شود و باید با ارائه آموزش‌های لازم و شناسایی بازار فروش اشتغال پایداری برای بانوان روستایی می‌توانیم فراهم کنیم.


قاسمی خاطر نشان کرد: در حال حاضر شرکت‌های تعاونی روستایی با مشکل نقدینگی مواجه هستند و برای تأمین برخی کالاهای تنظیم بازار مجبورند مبلغ مورد نیاز را از خود مردم جمع‌آوری کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha