آگاهی؛ کلید سلامت زنان/عوامل تهدید کننده سلامت مادران باردار را بشناسید

متخصص زنان و زایمان دانشگاه با تاکید بر این که هر بارداری چه مادر دچار بیماری زمینه ای باشد یا نباشد قطعا نیاز به مشورت با پزشک دارد توصیه کرد: مشورت با پزشک متخصص زنان می تواند به مادر و جنین کمک کند تا بارداری را با کمترین عارضه طی کنند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی،دکتر نوشین امجدی با اشاره به این که برخی بارداری ها به عنوان بارداری های پرخطر محسوب می شوند اظهار کرد: برخی از زنان بدون این که از وضعیت سلامت خود آگاه باشند تصمیم به بارداری می گیرند و سلامت خود و جنین را در شرایط سخت و خطرناکی قرار می دهند.

وی افزود: ویزیت قبل از بارداری و مراقبت های قبل از تولد به زنان کمک می کند تا خطرات احتمالی بارداری به حداقل برسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با اشاره به این که بارداری بر وضعیت جسمی و روحی زنان تاثیر مستقیم دارد خاطرنشان کرد: مشاوره و ویزیت قبل از بارداری برای شناسایی عوامل خطر و اقدام به موقع  برای کنترل و کاهش عوارض ناشی از آن ضروری است.

دکتر امجدی بارداری های پرخطری که می تواند مخاطراتی برای مادر و جنین ایجاد کند را مورد توجه قرار داد وافزود: بارداری در سنین پایین و کمتر ازسن ۱۸  سال می تواند عوارض جدی به دنبال داشته باشد.

متخصص زنان و زایمان دانشگاه  علوم پزشکی شهید بهشتی  با اشاره به این که حاملگی در سنین پایین علاوه بر این که می تواند بامسایلی مثل کم خونی و یا زایمان زودرس همراه باشد گفت:  این مادران  از نظر روانی و فیزیکی نیز آمادگی لازم  راندارند و برای حاملگی سالم تروتجربه شیرین این دوران،  بهتر است درسنین پایین باردارنشوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه در ادامه با بیان این که بارداری بعد از ۳۵ سالگی نیزجزء حاملگی پرخطر محسوب می شود، اضافه کرد: بیماری های مزمن مادر در سن بالا مثل فشار خون ودیابت باعث بروزعوارضی مثل زایمان  زودرس واختلال رشد جنین خواهد شد، ازطرفی احتمال  اختلالات کروموزومی جنین نیز  افزایش می یابد.

دکتر امجدی وزن بالای مادر را نیز زمینه ساز بروز برخی مشکلات عنوان کرد و افزود: مادرانی که چاق هستند وBMI بالای ۳۰ دارند معمولا در معرض عوارضی مثل فشار خون بالا و دیابت و افزایش سزارین هستند.

وی ادامه داد: مادران باردار بسیار کم وزن نیزدر ریسک زایمان زودرس و تولد نوزادان کم وزن قرار دارند.

این متخصص زنان و زایمان دانشگاه  علوم پزشکی شهید بهشتی خاطرنشان کرد: مصرف سیگار، الکل و مواد اعتیاد آور در دوران بارداری نیز ازعلل مهم بروز عوارض جنینی مادر می باشد.

وی مشکلات زمینه ای مادر در دوران بارداری را ازدیگر عوامل خطر ساز در حاملگی عنوان کرد و افزود: بارداری در زنانی که مشکلات قلبی عروقی دارند مثلا  تعویض دریچه قلبی داشته، دچار پرفشاری خون ویا افزایش فشار شریان ریوی هستند باعوارض مادری وجنینی همراه خواهد بود.

دکتر امجدی ادامه داد: مادرانی که علیرغم مصرف چندین دارو برای کنترل فشار خون همچنان فشار خون کنترل نشده دارند، زنانی که مبتلا به نارسایی کلیوی هستند و پروتئین دفع می کنند یا مبتلابه بیماری های ریوی مثل آسم، بیماری التهابی روده و اختلالات  کبدی هستند نیز باید حتما پیش از اقدام به بارداری با پزشک خود مشورت کنند تا در شرایط کنترل شده بارداری خود را شروع کنند.

دکترامجدی گفت: بیماران مبتلا به بیماری های  خونی ، لوپوس، ارتریت روماتوئید وکم کاری یا پرکاری تیروئید از دیگر بیمارانی هستند  که در دوران بارداری نیاز به پیگیری و یژه دارند.

وی در ادامه با تاکید بر این که مبتلایان به اختلالات روان  پزشکی نیزباید قبلا از اقدام به بارداری حتما با پزشک خود مشورت کنند توصیه کرد: به دلیل محدودیت هایی که در مصرف داروهای روان پزشکی در دوران بارداری وجود دارد توصیه می شود پیش از اقدام به بارداری با پزشک خود مشورت کنند و به هیچ عنوان خودسرانه اقدام به قطع مصرف دارو نکنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه همچنین به بیماری های منتقله از راه جنسی اشاره کرد و افزود: بیماری هایی نظیر سوزاک، سیفلیس، هپاتیت B, هپاتیت C, ایدز می  توانند باالوده کردن جنین در دوران حاملگی، طی زایمان و یا  پس از ان در دوران شیردهی به نوزاد منتقل  شوند و احتمال  سقط،  زایمان  نوزاد نارس و وزن کم هنگام تولد را افزایش دهند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان این که بارداری در مادران مبتلا به ترومبوفیلی و یا سندرم آنتی فسفولیپید انتی بادی نیز می تواند خطرناک باشد توضیح داد: دراین سندرم لخته شدن غیرطبیعی خون در عروق وجود دارد که بخصوص در دوران بارداری که بطورطبیعی افزایش انعقادپذیری خون دیده می شود عوارضی چون سقط مکرر، مرگ داخل رحمی، محدودیت رشد جنین و جداشدن پیش از موعد جفت در این بیماران بالا می رود که این خود پیشگیری از طریق مصرف داروهای ضدانعقاددردوران بارداری راتوجیه می کند، همچنین حاملگی هایی که به دنبال استفاده از روش های کمک باروری مثل IVF رخ می دهد و حاملگی های دو و یا جند قلویی نیز نیازمند پیگیری و توجه ویژه هستند.

متخصص زنان و زایمان دانشگاه با تاکید بر این که بعضی از مشکلات درطی بارداری ایجادمی شوند توصیه کرد: مشورت با پزشک متخصص زنان می تواند به مادر و جنین کمک کند تا بارداری را با کمترین عارضه وبه سلامت به اتمام برسانند.

وی در ادامه سابقه بارداری های قبلی را نیز مورد توجه قرار داد و تاکیدکرد: مادرانی که سابقه زایمان زودرس یا مسمومیت حاملگی، دیابت و یا فشار خون بالا، محدودیت رشد داخل رحمی جنین ، خونریزی های شدید بعد از زایمان، مرده زایی،  سقط های مکرر،  جفت سر راهی  و یا جداشدگی پیش از موعد جفت، تولد نوزاد با اختلالات ژنتیکی و کروموزومی و یا نوزاد با وزن بیش از چهار کیلوگرم دارند نیز باید پیش از اقدام به بارداری با پزشک خود مشورت کنند.

دکتر امجدی در خاتمه یادآوری کرد: ویزیت قبل از بارداری و ویزیت های منظم دوران بارداری به مادران کمک می کند که حاملگی مطلوب باحداقل عوارض مادری و نوزادی را تجربه کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha