ارائه استانداردهای خاص برای حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در کلاس‌های درس

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در گروه‌های مختلف دانش آموزان استثنایی، استانداردهای خاصی برای تعداد دانش آموزان در کلاس درس تعریف شده است.

به گزارش  گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، ، حمید طریفی حسینی   با قدردانی از  تلاش و زحمات معلمان در زیست‌بوم کرونا و همکاری خانواده‌ها در فرآیند آموزش دانش آموزان استثنایی، گفت: طبق هماهنگی‌های سال گذشته و پیش‌بینی‌های انجام شده آموزش‌های مدارس در سال 1401 به سمت آموزش‌های حضوری پیش رفت و خوشبختانه شاهد استقبال دانش آموزان استثنایی در مدارس بوده‌ایم و در حال حاضر، میانگین حضور دانش آموزان استثنایی در مدارس استثنایی، بیش از 85 درصد است.

طریفی حسینی افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی، حدود ۱۳۸ هزاردانش‌آموز را تحت پوشش تحصیلی خود قرار داده است که بخشی از این دانش آموزان در مدارس عادی و در کنار سایر دانش آموزان تحت عنوان «طرح تلفیقی فراگیر» در حال تحصیل هستند. از این تعداد حدود 38 هزار دانش‌آموز با «مشکلات ویژه یادگیری» و حدود 20 هزار دانش‌آموز استثنایی با «هوش‌بهر عادی»  هستند که در کنار  سایر دانش آموزان عادی در حال تحصیل هستند.

وی افزود: هم‌چنین حدود 80 هزار دانش‌آموز استثنایی در 172 مدارس خاص استثنایی که عمدتاً به شکل مجتمعی اداره می‌شوند؛ در حال تحصیل هستند.

طریفی حسینی با بیان اینکه در مدارس استثنایی شرایط و اقتضائات خاصی برای آموزش‌های حضوری وجود دارد، گفت: میانگین حضور دانش آموزان استثنایی در هر یک از مدارس خاص در حدود  48 نفر و در هر کلاس درس، 6 نفر است و مدارس استثنایی به هیچ عنوان، مشکلات تراکم جمعیت کلاس را ندارند و دارای استانداردهای فیزیکی لازم برای ارائه آموزش‌های حضوری به کودکان با نیازهای ویژه هستند.

وی با بیان اینکه در گروه‌های مختلف دانش آموزان استثنایی، استانداردهای خاصی برای تعداد دانش آموزان در کلاس درس تعریف شده است، گفت: در کلاس‌های درس دانش آموزان طیف اتیسم، حداکثر تعداد دانش آموزان 5 نفر و در کلاس‌های پایه آمادگی که برای دانش آموزان استثنایی اجباری است در گروه دانش آموزان با آسیب شنوایی و دانش آموزان با آسیب بینایی، تعداد دانش آموزان بین 4 تا 7 نفر است.

طریفی حسینی در خصوص واکسیناسیون معلمان و دانش آموزان استثنایی گفت: بیش از 90 درصد دانش آموزان بالای 12 سال و معلمان دو دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پاسخ به این سؤال که اگر در مدارس استثنایی مشکلی وجود داشت، والدین چگونه می‌توانند مسائل خود را پیگیری کنند، گفت: مدارس استثنایی در سطح شهرستان و مناطق مانند مدارس عادی تحت نظارت ادارات آموزش و پرورش هستند و هر مسئله‌ای که وجود داشت اولیا می‌توانند به ادارات عادی منطقه خود مراجعه کنند.

وی گفت: هم‌چنین در سطح استان‌ها نیز ادارات استثنایی وجود دارد و والدین می‌توانند مشکلات خود را به اداره استثنایی استان منتقل کنند و اگر مشکل در سطح ملی باشد به سازمان آموزش و پرورش استثنایی انعکاس داده می‌شود و توسط سازمان پیگیری خواهد شد.

طریفی حسینی افزود: هم‌چنین گروه‌های ارزیابی و بازرسی به‌صورت مرتب، روند آموزش‌های حضوری را پایش کرده و مسائل و مشکلات را پیگیری خواهند کرد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پایان از تلاش تمام همکاران سازمان استثنایی، مدیران، معلمان عزیز در خصوص بازگشایی مدارس و حمایت از حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی قدردانی کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha