برای کاهش خطر سکته قلبی وزن خود را کم کنید

عدم تحرک کافی و رژیم غذایی نامناسب از علت های شایع سکته قلبی در سنین پایین است. افرادی که مرتب ورزش می کنند از سلامت قلب بهتری برخوردار هستند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)از فارس، دکتر جواد ابطحیان متخصص قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: سکته قلبی (Myocardial infarction) که به آن آنفارکتوس میوکارد می‌گویند، زمانی اتفاق می‌افتد که جریان خون در بخشی از عروق قلب کاهش یافته یا متوقف شده ( تنگی عروق قلب) و باعث آسیب به عضله قلب شود.

وی افزود: در مردان در سن بالای ۴۵ سال و زنان در سن بالای ۵۵ سال احتمال سکته قلبی بیشتر است، متاسفانه با توجه به عدم تحرک کافی و رژیم غذایی نامناسب و همچنین افزایش استرس های روزانه شاهد موارد زیادی از سکته قلبی در سنین پایین تر هستیم.

وی احساس درد یا سنگینی در قفسه سینه را  یکی از علائم شایع سکته قلبی دانست و گفت: بیشتر حملات قلبی شامل احساس ناراحتی در مرکز یا سمت چپ قفسه سینه است که می تواند بیش از چند دقیقه طول بکشد. ‌این احساس ناراحتی می‌تواند مانند احساس سنگینی ناراحت‌کننده، احساس فشار، احساس سیری و یا درد باشد. البته درد سمت چپ قفسه سینه می تواند دلایل غیر قبلی هم داشته باشد.

این متخصص قلب و عروق دانشگاه تنگی نفس، تعریق سرد همراه با درد قفسه سینه، احساس درد یا ناراحتی در فک، گردن یا پشت، احساس درد یا ناراحتی در یک یا هر دو بازو یا شانه ها را از دیگر علائم شایع سکته قلبی عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: علائم تنگی نفس، اغلب همراه با احساس ناراحتی در قفسه سینه است و ‌تنگی نفس در زمان فعالیت نیز یک علامت مهم قلبی می تواند باشد.

دکتر ابطحیان با بیان اینکه خستگی بیش از حد ( غیر معمول یا غیر قابل توضیح) و حالت تهوع یا استفراغ می تواند از دیگر علائم سکته قلبی باشد گفت: زنان و افراد مسن به احتمال زیاد بیشتر این علائم را تجربه می‌کنند.

به گفته وی سن، فشار خون بالا، سیگار کشیدن و قرار گرفتن طولانی مدت در معرض دود سیگار، سطح بالای کلسترول یا چربی خون، نارسایی کلیه، بالا رفتن قند خون بدن ( دیابت )و عدم کنترل آن از عوامل شایع سکته قلبی است.

وی گفت:  چاقی با سطح کلسترول خون بالا، فشار خون بالا و دیابت در ارتباط است. از دست دادن فقط ۱۰٪ از وزن بدن می تواند این خطر را کاهش دهد.

دکتر ابطحیان با اشاره به سابقه خانوادگی سکته قلبی گفت: افرادی که والدین (در سن کمتر از ۵۵ سالگی برای مردان و  کمتر از ۶۵ سالگی برای زنان)  سکته قلبی داشته اند، ممکن است در معرض خطر بیشتری قرار گیرند.

وی عنوان کرد: بی تحرکی  و نداشتن ورزش به بالا رفتن سطح کلسترول خون و چاقی کمک می کند. افرادی که مرتب ورزش می کنند از سلامت قلب بهتری برخوردار هستند.

وی بیان کرد: فشار و استرس زیاد و مصرف بیش از حد الکل از دیگر عواملی است که خطر سکته قلبی را افزایش می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha