نرخ بیکاری در استان زنجان به ۷.۱ درصد رسید/ رتبه ششم نرخ بیکاری در کشور

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان، نرخ بیکاری استان در زمستان ۱۴۰۰ را ۷.۱ درصد اعلام کرد و گفت: زنجان در بین استان‌های کشور از نظر کمترین نرخ بیکاری رتبه ششم را دارد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از زنجان ،خلیل قاسملو ظهر روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری استان زنجان ، با اشاره به نتایج منتشره نیروی کار در استان و کشور اظهار کرد: شاخص بازار کار، تورم و رشد اقتصاد سه متغیر اقتصاد کلان است .

وی شاخص‌های بازار کار، نرخ بیکاری استان در زمستان ۱۴۰۰ را ۷.۱ درصد اعلام کرد و گفت: زنجان در بین استان‌های کشور از نظر کمترین نرخ بیکاری رتبه ششم را دارد و نرخ مشارکت اقتصادی نیز ۴۵.۸ درصد است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه نرخ مشارکت در استان زنجان ۴۵.۸ درصد است، افزود : هرچه نرخ بیکاری کمتر و نرخ مشارکت بالا باشد، وضعیت بهتر را نشان می‌دهد.

قاسملو خاطرنشان کرد: اگر نرخ مشارکت استانی را که بیکاری آن ۱۷.۹ و مشارکت آن ۴۰.۸ درصد است، با نرخ مشارکت استان زنجان مقایسه کنیم، نرخ بیکاری آن استان بالای ۲۵ درصد خواهد بود.

وی  در  خصوص تعریف نرخ مشارکت افزود   : به کسانی که مایل و قادر به کار کردن باشند نیروی کار فعال می گویند و  اگر این نیروی کار فعال را بر جمعیت ۱۵ سال و بالاتر، تقسیم  کنیم، نرخ مشارکت نیروی کار به دست می آید که در سطح استان زنجان تقریبا ۸۲۰ هزار نفر جمعیت ۱۵ سال و بالاتر در استان  وجود دارد.

این مسئول با بیان اینکه اگر نرخ مشارکت ۴۵.۸درصد استان را با ۸۲۰ هزار نفر جمعیت بالای ۱۵ سال داشته باشیم، نیروی کار فعال استان زنجان ۳۷۵ هزار و ۵۶۰ نفر  در زمستان تعیین شده است، گفت:  نسبت به فصل پاییز حدود ۲۲ هزار و ۱۴۰ نفر از بابت نیروی کار فعال در سطح استان زنجان، افزایش داریم.

 قاسملو با اشاره به اینکه کسانی که قبلا به هر دلیلی قادر و یا مایل به کار کردن نبودند در فصل زمستان نسبت به فصل پاییز با جمعیت ۲۲ هزارو ۱۴۰ نفر  تمایل و توانایی ورود به بازار کار را پیدا کردند  اظهار داشت: از این تعداد، ۱۵ هزارو ۹۷۰ نفر به تعداد شاغلان در استان اضافه شده است.

وی ادامه داد: تعداد شاغلان در زمستان ۱۴۰۰، ۳۴۸ هزار و ۸۹۰ نفر برآورد می‌شود و در پاییز ۳۳۲ هزارو ۹۲۰ نفر بود.

این مسئول تصریح کرد: به عبارت دیگر تعداد شاغلان استان در فصل زمستان نسبت به فصل پاییز نزدیک به ۱۶ هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha