مرجعیت علمی کشور در حوزه سلول‌های بنیادی با اجرای 4 طرح تقویت شد

یکی از کلیدهای پیشران کشور در بحث توسعه، فراهم کردن زیرساخت‌های راهبردی در حوزه‌های مهم است.

بسترسازی‌های دانش‌محور هوشمند، سبب ارتقای تراز علمی کشور و تسریع در شکل‌گیری زیست‌بوم علمی می‌شود.

به دلیل اهمیت بالای این مقوله، یکی از مهم‌ترین ماموریت‌های ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی در سال گذشته، حمایت از دستیابی به مرجعیت علمی کشور و ایجاد زیرساخت‌های راهبردی ملی در حوزه‌های کلیدی بوده است.

حمایت از طرح‌های توسعه فناوری دانشگاهی

در همین زمینه، یکی از برنامه‌هایی که مورد حمایت جدی قرار گرفت، حمایت از طرح‌های توسعه فناوری دانشگاهی بوده است که این مهم در یک تعامل هدفمند میان ستاد و دانشگاه‌های بزرگ و مادر رقم خورد.

توسعه فعالیت‌های شبکه ملی مدل‌سازی حیوانی

از دیگر اقدامات صورت‌گرفته در این زمینه، حمایت از توسعه فعالیت‌های شبکه ملی مدل‌سازی حیوانی و تحقیقات درون‌تنی بوده است.

این حمایت، دستاوردهای چشمگیری به همراه داشته است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به توسعه فناوری‌های تکثیر، نگهداشت و پرورش حیوانات آزمایشگاهی، توسعه پژوهش در مراکز تحقیقاتی و ترجمان دانش و فناوری و توسعه فناوری‌ها و خدمات آزمایشگاهی مطالعات درون‌تنی اشاره کرد.

همچنین تدوین و بهبود استاندارد و دستورالعمل‌های تحقیقات درون‌تنی و حمایت از طرح‌های با محوریت علوم حیوانات آزمایشگاهی نیز از دیگر شاخص‌های عملکردی ستاد در این حوزه به حساب می‌آید.

مرکز تولید فرآورده‌های ژنی پژوهشگاه رویان

از دیگر اقدامات مهم ستاد در سال گذشته، ایجاد مرکز تولید فرآورده‌های ژنی پژوهشگاه رویان بوده است. طی این فرآیند، 2 پروژه ژن‌درمانی عملیاتی شد.

راه‌اندازی علم و فناوری اتوفاژی و پزشکی بازساختی

راه‌اندازی علم و فناوری اتوفاژی و پزشکی بازساختی نیز ازجمله اقدامات زیرساختی ستاد در سال گذشته محسوب می‌شود. در این برنامه، مدیریت فرآیند اتوفاژی به منظور جلوگیری از آسیب بافتی به عنوان شاخص عملکردی این اقدام شناخته می‌شود.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی با توجه به ظرفیت‌های فراوان این حوزه برای سال جاری نیز برنامه‌های جامعی برای حمایت از دستیابی به مرجعیت علمی کشور و ایجاد زیرساخت‌های راهبردی ملی در حوزه‌های کلیدی در دست تدوین و اجرا دارد.

منبع:مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha