الگوی سومی که انقلاب اسلامی به دنیا معرفی کرده، الگوی زن نه شرقی، نه غربی است

مدیر بخش خانواده و سبک زندگی قرآنی با بیان اینکه در بخش الگوی سوم در نمایشگاه قرآن به موضوع زن و جایگاه زن می‌پردازیم، گفت: الگوی سومی که انقلاب اسلامی به دنیا معرفی کرده، به تعبیر رهبری الگوی زن نه شرقی، نه غربی است.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از ستاد خبری بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن ،حسن زمانی وزیری؛ مدیر بخش خانواده و سبک زندگی قرآنی با با بیان اینکه در بخش الگوی سوم در نمایشگاه قرآن به موضوع زن و جایگاه زن می‌پردازیم، گفت: الگوی سومی که انقلاب اسلامی به دنیا معرفی کرده، به تعبیر رهبری الگوی زن نه شرقی، نه غربی است. در غرفه الگوی سوم، تلاش کردیم ابعاد، ساحت‌ها و ویژگی‌های این الگو را به تصویر بکشیم. در این مدل و الگو زن دارای ساحت‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی است. هر کدام را به تفکیک توضیح دادیم.  
وی افزود: زنان دارای سه گونه عرصه برای فعالیت اجتماعی هستند. عرصه‌هایی که مجاز به فعالیت در آنها هستند، عرصه‌هایی که فعالیت در آنها حق زن است و عرصه‌هایی که فعالیت در آنها وظیفه زن است. این عرصه‌ها هر کدام به تفکیک شرح داده شده است و نمونه‌ها و الگوهایی که در این حوزه داشتیم در طول تاریخ معرفی شده‌اند. 
مدیر بخش الگوی سوم (جهاد تبیین زنان) بیان کرد: در مرحله بعدی به معرفی جهاد تبیین به تعبیر رهبری پرداختیم؛ رهبری در مورد جهاد تبیین فرمودند که جهاد فوری و قطعی است و چهار عرصه به‌عنوان عرصه‌های اولویت‌دار جهاد تبیین برای زن امروز ازجمله موضوع فضای مجازی، موضوع حجاب و امر به معروف، موضوع فرزندآوری و موضوع روایت زنان موثر و الگو برای زن امروز مشخص کردیم. به نظر می‌رسد که عرصه‌های اولویت‌دار برای زنان است و زنان می‌توانند در همه‌ی اینها کنشگری داشته باشند. 
زمانی وزیری گفت: در ادامه درباره این ابعاد مدل ورود و کنشگری بحث کردیم و کوشیدیم در غرفه‌های تسهیل‌گری که مابه‌ازاء هر کدام از این عرصه‌ها بنا شده است، کمک کردیم تا اگر بانویی علاقه‌مند شد که این کارها را انجام بدهد به غرفه تسهیل‌گری مربوط به موضوع مراجعه و راهنمایی و کمک دریافت کند. در غرفه تسهیل‌گری مراجع راهنمایی‌هایی همچون چه دوره‌های  آموزشی می‌تواند ببیند، به کجا مراجعه کند و چه منابع آموزشی دارد، را دریافت خواهد کرد.
وی افزود: یک غرفه محصولات هم داریم که محصولات چهار اصل اولویت‌دار در آنجا عرضه شده است که بانوان می‌توانند تهیه کنند.
مدیر بخش الگوی سوم با بیان اینکه یک میز گفتمان هم داریم که در میز گفتمان در مورد موضوع جهاد تبیین زنان و الگوی سوم به بحث و گفت‌وگو می‌پردازیم، گفت: این میز و غرفه برای مخاطبانی که وقت داشته باشند، مخاطبانی که موضوع برایشان دغدغه ایجاد کند و برای مخاطبانی که موضوع برایشان دغدغه باشد، بنا شده و می‌نشینند و گفت‌وگو می‌کنند، یک کارشناس به‌صورت دائم حضور دارد و به تبیین موضوع الگوی سوم برای بانوان علاقه‌مند می‌پردازد. در این میز گفتمان هر شب به‌جز شب‌های قدر یک مهمان داریم.
زمانی ادامه داد: علاوه بر اینها ما چهل بانوی تراز انقلاب اسلامی را مشخص کردیم. الگوی سومی که بیان کردیم را این چهل زن به تصویر کشیده‌اند. الگوهایی حاضر و ملموس که بر روی زمین حضور دارند. برای انتخاب این زنان برگزیده در بخش‌های مختلف از جمله ورزش، تحصیل، فعالیت جهادی، فعالیت علمی و... مورد نظر بوده است. بسیاری از الگوها در قید حیات و در دسترس هستند و تلاش داشتیم تا فقط الگوهای از دست رفته نباشد.
وی بیان کرد: ما نمایشگاه را یک مسیر رو به کمال، رو به رشد و تکامل می‌بینیم و سعی کردیم ذائقه و سلیقه مخاطب را بالا ببریم و باید از تکرار حرف‌ها بپرهیزیم و باید به لایه‌های عمیق‌تر موضوع نیز بپردازیم. ما معتقدیم جامعه‌ای رشد پیدا خواهد کرد که خانواده‌اش رشد بکند. جامعه‌ای رشد پیدا خواهد کرد که سبک زندگی‌اش ارتقا پیدا بکند. 
مدیر بخش الگوی سوم افزود: از سوی دیگر موضوع مهم دیگر این است و خانواده ارتقا پیدا نخواهد کرد مگر اینکه بخش و جایگاه محوری آن یعنی زن ارتقا پیدا کند. به عبارتی اگر بنا باشد که جامعه ما یک پله یا چند پله رشد پیدا کند باید منزلت و جایگاه زنان ارتقا پیدا کند به همین دلیل از خانواده و سبک زندگی به لایه‌ عمیق‌تر آن یعنی موضوع زنان پرداختیم.
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن کتاب امید و آرامش» از 27 فروردین تا 9 اردیبهشت 1401 در مصلی امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha