شورای عالی بیمه تاب آوری آزمایشگاهها را در شرایط فعلی اقتصادی تضمین کند

عضو شورای عالی نظام پزشکی با گلایه از عدم توجه شورای عالی بیمه به وضعیت اقتصادی مراکز تشخیصی و درمانی از جمله آزمایشگاهها گفت: شورای عالی بیمه به عنوان خریدار خدمت و با توجه به تورم موجود درجامعه، شرایط اقتصادی آزمایشگاهها را به منظور تاب آوری تضمین کند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشکی،دکتر محمد رضا امینی فرد عضو شورای عالی نظام پزشکی و رئیس انجمن علمی آسیب شناسی ایران ،ضمن تبریک 30 فروردین ماه سالروز تولد حکیم جرجانی و روز علوم آزمایشگاهی به جامعه پزشکی و آزمایشگاهی کشور با تاکید بر این که بخش اعظمی از تشخیص ها و پیگیری درمان توسط آزمایشگاه های بالینی و پاتولوژی میسر است؛ بیان کرد: آزمایشگاه ها همواره به عنوان یک موسسه و مرکز پاسخگو و برطرف کننده نیازهای سایر بخش های بیمارستانی و همکاران پزشک در حوزه تشخیص بیماری ها به فعالیت پرداخته اند که علاوه بر هزینه های تجهیز و نگهداری دستگاهها ،خرید کیت و کاغذ و همچنین تعدد نیرو به طور منظم متحمل هزینه های کنترل کیفی داخلی و خارجی هستند.

وی افزود: آزمایشگاهها به دلیل ساختار و تنوع و تعدد در هزینه های تجهیزاتی ، کیت ، وسایل مصرفی  و نیروهای فنی و خدماتی به شدت تحت تاثیر تورم موجود در بازار ، تلاطم های  ارزی ، حقوق ودستمزد و .. قرار می گیرند و چنان چه تعادلی بین درآمد و هزینه ها برقرار نشود، دچار عدم تعادل اقتصادی ، افت کمیت و کیفیت خدمات شده که در نهایت منجر به تعطیلی آزمایشگاهها خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که مهم ترین خواسته جامعه آزمایشگاهی کشور چیست، اظهار کرد: هزینه های آزمایشگاهها نشأت گرفته از تورم ، حذف ارز ترجیحی ، افزایش دستمزدها ، حق بیمه ، هزینه های جانبی و تعیین تعرفه است، لذا شورای عالی بیمه به عنوان خریدار خدمت تاب آوری و نه حتی سودآوری این مراکز را در شرایط فعلی اقتصادی تضمین کند.

عضو شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد: همچنین حذف هشتگ تبعیض آمیز از گروههای هشتگ دار مانند آزمایشگاهها، رادیولوژی و فیزیوتراپی حداقل خواسته جامعه ازمایشگاهی است .

امینی فرد در بیان راهکار برون رفت از مشکلات فعلی حوزه آزمایشگاهی گفت:  پایین نگه داشتن تعرفه ها توسط بیمه ها به عنوان خریدار خدمت و تحمیل و پرداخت هزینه ها از جیب مردم و مراکز پزشکی و آزمایشگاهی موجب بروز مشکلات فعلی و محروم کردن بیماران از خدمات با کیفیت آزمایشگاهی شده است در حالی که با افزایش پوشش بیمه ای و کاهش پرداخت از جیب مردم می توان به بهبود کیفیت خدمات و سرپا نگه داشتن آزمایشگاهها کمک نمود.

وی یاد آور شد: شورای عالی بیمه و سایر مراجع ذیربط بدون توجه به قیمت واقعی و تورم سالیانه ،حذف ارز ترجیحی و افزایش  شدید دستمزدها نباید بر تعیین تعرفه غیر واقعی اصرار داشته باشند که این امر ورشکستگی مراکز تشخیصی از جمله آزمایشگاهها را به دنبال دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha