پدافند غیرعامل یکی از شاخص های ارزیابی دانشگاه های علوم پزشکی است

رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت با اعلام این که پدافند غیرعامل یکی از شاخص های ارزیابی دانشگاه های علوم پزشکی است گفت: وزارت بهداشت در سال های اخیر در زمینه پدافند غیرعامل عملکرد مثبتی داشته و رتبه خوبی کسب کرده است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر «جعفر میعادفر» در اولین جلسه کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۱، گفت: طی تفاهمنامه پنج ساله ای که از سال ۹۶ بین وزارت بهداشت و سازمان پدافند غیرعامل منعقد شد تکالیفی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین شده است.
وی با اشاره به اینکه ماموریتهای وزرات بهداشت در پدافند غیرعامل شامل سیاستگذاری، برنامه ریزی، تامین منابع، هدایت و راهبری نظام عملیات پدافند غیرعامل در حوزه سلامت است، بیان داشت: مقاوم سازی، ایمن سازی و مصون سازی زیرساخت ها، دارایی ها و منابع نظام سلامت، استقرار و فعالیت نظام جامع پیشگیری و کاهش خطر، آمادگی، پاسخ و بازتوانی نظام سلامت در برابر انواع تهدیدات پدافندی، ارتقای زیرساخت های ملی در تولید اقلام و تجهیزات استراتژیک، ارزیابی عملکرد و مستندسازی درس آموخته ها، استقرار و فعالیت نظام تامین، تدارک، ذخیره و توزیع اقلام و تجهیزات استراتژیک سایر ماموریت های وزارت بهداشت در حوزه پدفند غیرعامل هستند.
رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت یادآور شد: در راستای تفاهمنامه، اقداماتی نظیر تقویت ساختار و سازمان پدافند غیرعامل، رصد و پایش، ارتقا و تقویت مدیریت و کنترل انواع تهدیدات، پدافند سایبری در نظام سلامت، منابع فیزیکی، مصون سازی، صنعت پدافندی و نظارت و ارزیابی از طرف وزارت بهداشت انجام شده است.
پدافند غیرعامل شاخص ارزیابی دانشگاه های علوم پزشکی
دکترمیعادفر با اشاره به اینکه یکی از شاخص های ارزیابی رتبه دانشگاه های علوم پزشکی کشور مساله پدافند غیرعامل است، اظهار داشت: در این جهت دستورالعمل تشکیل کمیته پدافند غیرعامل تدوین و به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ شده است.
وی تهیه نقشه های مخاطرات طبیعی در راستای رصد و پایش پدافند غیرعامل در حوزه سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: این نقشه ها احتمال رخدادهای حوادث ترافیکی، سیلاب، بهمن، گرد و غبار، خشکسالی، زمین لغزش، زلزله، حوادث صنعتی، انفجار گاز و مسمومیت ها در نقاط مختلف کشور را شامل می شود. همچنین در راستای پایش پدافند غیرعامل در حوزه سلامت تهیه داده های مکانی بیمارستان ها و سطوح ارجاع بیمارستان های عمومی و پایگاه های اروژانس انجام شده است.
رییس کمیته پدافند غیرعامل وزارت بهداشت گفت: در زمینه ارتقا و تقویت مدیریت و کنترل انواع تهدیدات، مساله پدافند شیمایی و پدافند پرتوی و ابلاغ شیوه نامه تشخیص و درمان مسمومیت های حوادث شیمیایی و ابلاغ شیوه نامه تشخیص و درمان انواع حوادث پرتوی مورد توجه قرار گرفت.
اهمیت پدافند سایبری در نطام سلامت
میعادفر اهمیت توجه به پدافند سایبری در نظام سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت: تشکیل کارگروه تخصصی، تدوین نقشه راه، شناسایی روش های تشخیصی مخاطرات، تدوین مداخلات ادغام یافته، تدوین پروتکل های مقابله و برگزاری کارگاه های آموزشی در زمینه پدافند سایبری مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به این که اقدامات عمرانی حوزه سلامت باید پیوست پدافند غیرعامل داشته باشند، افزود: تاکنون الحاق این پیوست برای ۱۰۰ مرکز عادی و حساس مورد توجه قرار گرفته است. همچنین در جهت اتصال مترو به بیمارستان ها برای بهره مندی از انتقال ریلی بیماران و مصدومان در شرایط اضطراری دو ایستگاه مترو صادقیه و امام خمینی تهران به پایگاه های اورژانس مجهز شده اند. برای سایر ایستگاه های مترو تهران و شهرهای دارای مترو نیز اقدام مشابه باید انجام شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha