شاه‌کلید آبزی‌پروری، اصلاح نژاد است/ضرورت ایجاد رشته اصلاح نژاد در دانشگاه‌ها

رئیس گروه برنامه‌ریزی تولید آبزیان سازمان شیلات گفت: ریشه نبود مراکز اصلاح نژاد در کشور به دلیل نبود این رشته است که امید می‌رود این رشته در دانشگاه‌ها ایجاد شود.

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری سلامت، دکتر مریم نفری یزدی رئیس گروه برنامه‌ریزی تولید آبزیان سازمان شیلات با برنامه «گفتگوی علمی» در مورد نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه شیلات و آبزیان مصاحبه کرد.

نفری یزدی از رشد چشمگیر آبزی‌پروری در کشور سخن گفت و ادامه داد: در سال 57 نسبت آبزی‌پروری به صید 12 درصد بوده که در حال حاضر این نسبت به 43 درصد رسیده که حاکی از رشد چشمگیر آن است.

وی با اشاره به ذخایر محدود آبزیان در دریای خزر، عمان و خلیج‌فارس و ناگزیری برای آبزی‌پروری اظهار کرد: ایران در تولید ماهی قزل‌آلا در آب‌های شیرین، اولین کشور جهان است و 30 درصد کل قزل‌آلای رنگین‌کمان در ایران تولید می‌شود. همچنین در مورد کپور ماهیان در رتبه 4 یا 5 دنیا قرار داریم و عمده میگوی تولیدی در کشور به کشورهای جهان صادر می‌شود. اما باتوجه‌به محدودیت منابع آبی و خشکسالی‌های پی‌درپی باید به سمت علم و دانشی برویم که بهره‌وری در منابع آب‌وخاک و تولید ایجاد کنیم و راهی جز به‌کارگیری ظرفیت‌های دانش‌بنیان وجود ندارد.

رئیس گروه برنامه‌ریزی تولید آبزیان سازمان شیلات سرانه مصرف آبزیان برای هر نفر را 11 کیلوگرم در سال عنوان کرد و افزود: برای پایدار بودن آبزی‌پروری باید از منابع در اختیار بهترین استفاده صورت گیرد که شاه‌کلید آن، اصلاح نژاد است.

نفری یزدی، اصلاح نژاد را انتخاب موجودات با میانگین بالا از سایرین تعریف کرد و گفت: اصلاح نژاد یک علم کاربردی است که مرتبط با اقتصاد، آمار، ژنتیک کمی و ژنتیک مولکولی است و به آبزی پروران و افراد فعال در حوزه کشاورزی کمک می‌کند تا بتوانند موجوداتی را پرورش دهند که رشد بیشتری در مدت‌زمان کوتاه‌تر داشته باشند که نتیجه آن سود بیشتر و هزینه کمتر خواهد بود.

وی همچنین در رادیو گفت‌وگو از نبود مرکز اصلاح نژاد در کشور یادکرد و ادامه داد: در دنیا روی 30 گونه آبزیان برنامه اصلاح نژاد انجام می‌شود اما ریشه نبود این مراکز در ایران به دلیل نبود این رشته است که امید می‌رود این رشته در دانشگاه‌ها ایجاد شود.

رئیس گروه برنامه‌ریزی تولید آبزیان سازمان شیلات با بیان اینکه شیلات حمایت ویژه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه اصلاح نژاد خواهد داشت خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان با ورود به حوزه اصلاح نژاد می‌توانند اقتصاد این حوزه را رونق بخشند.

منبع:رادیو گفتگو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha