تبلت و موبایل جایگزین قلم و کاغذ در کنکور ۱۴۰۳ می‌شوند

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: در آزمون‌های سراسری بدون کاغذ و الکترونیکی که از سال ۱۴۰۳ اجرایی خواهند شد، تلفن همراه، تبلت و رایانه جایگزین قلم و کاغذ می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) و به نقل از سازمان سنجش و آموزش کشور؛ ، «عبدالرسول پورعباس»، گفت: تا آغاز سال تحصیلی در دانشگاه ها، این سازمان بین پنج تا ۶ آزمون آزمایشی و بدون کاغذ برای داوطلبان برگزار می کند.   

وی افزود: هر داوطلب حق شرکت در ۲ آزمون آزمایشی را دارد و بعد از شرکت در این آزمون ها، در صورت علاقه مندی، نمره آزمون را برای پذیرش در دانشگاه به رسمیت می شناسد و به سازمان سنجش آموزش کشور هم اعلام کند.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور درباره نگرانی داوطلبان از آزمون های الکترونیک گفت: با تکثیر و تکرار آزمون، داوطلب اگر یک آزمون را خراب کرد، می‌‎تواند در آزمون بعدی که با فاصله زمانی کمی نسبت به قبلی برگزار می‌شود، شرکت کند و همین تکرار و فرصت دوباره، نگرانی داوطلب را برطرف می‌کند.

«عبدالرسول پورعباس»، درباره الکترونیک شدن کنکور سراسری و وضعیت رشته‌هایی که آزمون آنها شامل بخش‌های تشریحی است، توضیح داد: برای آزمون رشته‌هایی که دارای چنین شرایطی باشند، ما علاوه بر بخش سوالات هوشمند غیرتشریحی، بخش دیگری برای سوالات تشریحی این داوطلبان در همان مکانیسم هوشمند طراحی می‌کنیم که داوطلبان می‌توانند بدون مشکل سوالات این بخش را هم پاسخ بدهند.

وی ادامه داد: نمونه این کار را من در آزمون‌های سازمان فنی و حرفه ای اجرا کردم، به طور مثال داوطلبی که می‌خواهد نشان دهد که توانایی کار با دستگاه جوش را دارد، بخشی از آزمونش را با شبیه سازی انجام می‌دهد. بنابراین داوطلبان نگران این بخش‎های تشریحی آزمون نباشد، چراکه ما برای این شرایط هم تمهیداتی داریم.

رئیس سازمان سنجش آموزش درباره اضطراب ناشی از تحولات پی در پی در آزمون‌های سراسری و سردرگمی داوطلبان گفت: تکرار آزمون آنقدر زیاد می‌شود که داوطلبان خیلی زود با همه شرایط آن آشنا می‌شوند. امسال و سال بعد که شرایط کنکور سراسری تقریبا تجربه شده و مشابه قبل است. در آزمون‌های سال‌های آتی هم با تکثیر و تکرار آزمون، داوطلب اگر یک آزمون را خراب کرد، می‌‎تواند در آزمون بعدی که با فاصله زمانی کمی نسبت به قبلی برگزار می‌شود، شرکت کند و همین تکرار و فرصت دوباره، نگرانی داوطلب را برطرف می‌کند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا از نظر زیرساخت‌ها همه استان‌ها و شهرستان‌های کشور این امکان را دارند که با رعایت عدالت آموزشی خدمات آزمون الکترونیک را برگزار کنند، توضیح داد:‌ امروز در دور دست‌ترین روستاها هم گوشی‌های تلفن همراه هوشمند وجود دارد.

از طرفی بحث عدالت اجتماعی یک مفهوم نسبی است. در همین راستا برای آموزش و پرورش در جایی که وضعیت کپری دارد، منطقه سه را در نظر گرفته‌اند و در مقابل آن بچه‌های تهران را جزو منطقه یک قرار داده‌ایم پس هر داوطلبی براساس امکانات خودش سنجیده می‌شود و جای نگرانی در مورد رعایت عدالت آموزشی در آزمون هوشمند سراسری وجود ندارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha