شیوه زندگی سالم زوجین نقش مهمی در تولد کودکی سالم دارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: شیوه زندگی سالم برای همسران یک گام مهم برای رسیدن به هدف مشترک یعنی داشتن کودک سالم است؛ رژیم غذایی خوب، ورزش منظم، استراحت به زوجین کمک می کند تا آمادگی رویایی با مشکلات احتمالی را داشته باشند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر نیره خادم،  با اشاره به اینکه ناباروری معمولا به عدم بارداری پس از یک سال تماس جنسی منظم و بدون پیشگیری از بارداری تعریف می شود ، عنوان کرد: به طور معمول ناباروری تقریبا 15 درصد از زوج ها را در طول زندگی تحت تاثیر قرار می دهد.

وی افزود: در زوج باروری که سن زن کمتر از 30 سال باشد در طول یک دوره قاعدگی حدود 20 تا 25 درصد شانس بارداری وجود دارد ؛ به عبارت دیگر در هر ماه از هر صد زوج دارای تماس جنسی منظم و بدون پیشگیری از بارداری حدود 20 تا 25 زوج احتمال باردار شدن دارند.

دکتر خادم با اشاره به اینکه تقریبا 40 درصد نابارروی ناشی از عوامل مرتبط با زنان مانند بسته بودن لوله ها و نداشتن تخک گذاری است ، گفت: حدود 40 درصد ناباروری نیز ناشی از  عوامل مردانه مانند کاهش تعداد یا حرکت اسپرم است.

وی افزود: حدود 15 تا 20 درصد عوامل ناباروری نیز نامشخص است ؛ به عبارت دیگر علی رغم طبیعی بودن آزمایشها دلیل قطعی برای باردار نشدن وجود ندارد.

رئیس مرکز درمان ناباروری میلاد عنوان کرد: از جمله عواملی که باروری زوجین را تحت تاثیر قرار می دهد می توان به سن، مصرف سیگار، فشار روحی، وزن، ورزش سنگین، الکل ، تعداد تخمک های موجود در تخمدان ها و بیماریها و شرایط زمینه ای اشاره کرد.

وی بیان کرد: با بالارفتن سن در زنها بارور شدن دشوار می گردد ؛ سن مناسب بارداری 18 تا 35 سالگی است ، باروری خانم ها ممکن است به دلایل مختلف تا 30 و حتی 40 سالگی یه تاخیر بیفتد که این رخداد یکی از دلایل افزایش ناباروری در سالهای گذشته است البته خوشبختانه با روشهای جدید علمی می توان زوجین زیادی را به آرزوی خود رساند .

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha