هواپیماها می‌توانند پشه‌های مالاریا را در بین کشورهای مختلف جابجا کنند

احمد رئیسی با اشاره به این که پزشکان باید به علائم مالاریا حساس باشند، تاکید کرد: تمام بیمارستان‌های ایران داروهای درمانی مالاریا را دارند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،برنامه «روزنه» با موضوع فصل گرما و بیماری مالریا، در ارتباط تلفنی با دکتر احمد رئیسی (رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

احمد رئیسی در مصاحبه تلفنی با برنامه «روزنه» گفت: پشه‌ی مالاریا جسه‌ی ریز دارد اما با چشم طبیعی دیده می‌شود.

وی با اشاره به این که پشه‌های بزرگ مالاریا نیستند، عنوان کرد: مالاریا در ارتفاع خاصی و در کمربندی از اطراف کره زمین که به منطقه‌ی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری معروف است، پرواز می‌کند.

رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت افزود: مالاریا ممکن است برخی اوقات در شرایط غیر مرطوب هم دیده شود.

وی در خصوص مالاریاهای فرودگاهی، توضیح داد: پروازهای مختلفی که امروزه انجام می‌شوند، می‌توانند پشه‌های مالاریا را در بین کشورهای مختلف جابجا کنند.

احمد رئیسی با بیان این که واکسن مالاریا در سال گذشته در آفریقا رونمایی شد، اظهار داشت: این واکسن بر علیه سویه‌ی کشنده‌ی بیماری تولید شده است.

وی افزود: از آنجایی که در ایران مقدار بسیار اندکی از سویه‌ی کشنده مالاریا وجود دارد، ما نیازی به این واکسن در ایران نداریم.

رئیس اداره کنترل و مبارزه با مالاریا وزارت بهداشت با اشاره شیوه‌های درمانی مالاریا، توضیح داد: خوشبختانه درمان‌های امروزی هنوز برای بیماری مالاریا موثر هستند.

وی با اشاره به این که پزشکان باید به علائم مالاریا حساس باشند، تاکید داشت: تمام بیمارستان‌های ایران داروهای درمانی مالاریا را دارند.

احمد رئیسی با بیان این که بیماری مالاریا به شکل مستقیم مُسری نیست، اظهار داشت: این بیماری در موارد نادر از مادر به جنین منتقل می‌شود.

وی افزود: تب (بدون دلیل مشخص) یکی از مهم‌ترین علائم مالاریا است.

منبع:رادیو گفتگو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha