کد خبر: 178968
۵ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۷:۵۸
دانش هسته ای، اقتدار آفرین است

دانش هسته ای اقتدار ایجاد می کند و قدرت آن به گونه ای است که دیگران را مجبور به تمکین می‌کند بنابرین کشورها درصد انحصار آن هستند.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت، محمودرضا آقامیری رییس دانشکده مهندسی هسته ای دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با برنامه گفتاورد موقعیت کنونی ایران در دانش هسته ای را مرهون مقاومت مردم و شهادت دانشمندان هسته ای دانست و گفت:همه این عوامل دست به دست هم داده اند تا امروز در موقعیتی باشیم که با داشتن راکتور هسته ای قدرت ویژه ای داشته باشیم.

او اهمیت انرژی هسته ای را دارای زوایای متعدد دانست و گفت: از سال ۱۹۴۵ که بمباران هیروشیما و ناکازاکی با بمب اتم صورت گرفت آمریکا به قدرت این دانش پی برد بنابراین کشورهای دارای این دانش سعی کردند کنترل این تکنولوژی را برای خودشان نگه دارند و از توسعه آن در سایر کشورها حتی برای فضای صلح و نه تنها برای جنگ ممانعت کردند.

آقامیری درباره تاریخچه استفاده از دانش هسته ای در ایران گفت: قبل از انقلاب هم قرار بود ایران جزو کشورهای صاحب دانش هسته ای شود چراکه دانش هسته ای و داشتن راکتور کشور را قدرتمند می کند.

او تصریح کرد: ایران از سال ۱۹۹۲ تصمیم گرفت به طور جدی وارد این حوزه شود بنابراین تمام راه ها را برای ایران بستند و حتی مانع از دسترسی ایران به این دانش برای خدمات صلح جویانه شدند. به غیر از ایران ، عراق، کره شمالی و سودان را نیز که فعالیت هایی را در دانشگاه هایشان آغاز کرده بودند را ممنوع کردند . به گفته او لیبی و اوکراین را هم زمانی در مسیر دسترسی به دانش هسته ای محدود کردند و همه اینها حاکی از آن است که می خواهند درصدد تکنولوژی انرژی هسته ای انحصاری شود.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه در اصفهان تمامی چرخه هسته ای اعم از معدن،کیک زرد، غنی سازی، تولید قرص، سوخت و اورانیوم توسط ایرانیها صورت می گیرد، گفت: امروزه در جهان تنها چندکشور این توانایی را دارند. از همین رو امروز ایران در مرز بازدارندگی قراردارد.

آقامیری کارکرد دیگر انرژی هسته ای را در بخش پزشکی معرفی و خاطرنشان کرد: علیرغم همه محدودیت های موجود بخشی از دانش هسته ای برای رفع نیاز کشور در علوم پزشکی مصرف می‌شود.
او درباره تامین برق از طریق راکتورهای هسته ای نیز گفت: ظرفیت فعال تولید برق از هسته ای در ایران دو درصد است و این رقم در مصرف اسمی به یک درصد می رسد.

به گفته او در این قضیه تعلل شده است باید بخش قابل قبولی از برق مصرفی از هسته ای استفاده شود چرا که راکتورها می تواند به فضای سبز و محیط زیست کمک کنند.

او همچنین به تاثیرات رادیو اکتیو بر بدن انسان تاکید و خاطرنشان کرد: اثرات این دانش بر بیولوژیک و بحث پزشکی بسیار جدی است. مساله پزشکی رادیواکتیو اصلی ترین کاربرد آن است به طوری که عکس‌برداری سلول به سلول برای نشان داد عملکرد بدن است. در عین حالی که در بخش درمان نیز استفاده می شود.

او با بیان اینکه ۲۰ درصد از نیروی تولیدی در جهان از طریق هسته ای است، گفت: ولی این دانش تنها برای ۳۰ کشور است.

به گفته این استاد دانشگاه دانش هسته ای به غیر از پزشکی در کشاورزی(تاثیرات ژنتیکی و آفات)، باستان شناسی ، صنعت زیردریایی ها و کشتی های بزرگ نیز استفاده می شود.

آقامیری جایگاه ایران در تولیددانش هسته ای را ویژه دانست و تصریح کرد: ایران در همه زمینه‌های بهره برداری از دانش هسته ای ورود کرده است اما به دلیل کارکرد بخش نظامی آن اجازه نمی دهند سایر بخش ها هم استفاده شود .

او همچنین از آغاز بهره برداری از دانش هسته ای در رشته دامپزشکی خبر داد و گفت: علم هسته ای هم مثل همه علوم دیگر است ولی چون بهره برداری دوگانه دارد حساسیت درباره آن وجود دارد.

گفتنی است، برنامه گفتاورد به سردبیری و مجری کارشناسی امیر دبیری مهر روزهای زوج از رادیو تهران از ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه تا ۱۳ به مدت نیم ساعت پخش می شود.

منبع:رادیو تهران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha