پنجره جمعیتی کشور در ۱۵ سال آینده بسته خواهد شد

مطیع حق شناس با هشدار بر این موضوع که در 15 سال آینده پنجره جمعیتی کشور بسته می شود، گفت: تمایل جوانی جمعیت که نیروی محرکه کشور است به موازات تغییرات در ساختمان سنی کاهش یافته است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت،برنامه «بحران خاموش» رادیو گفت‌وگو با موضوع آسیب شناسی جمعیت ایران و با حضور دکتر نادر مطیع حق شناس استادیار و جمعیت شناس موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور به روی آنتن رفت.

نادر مطیع حق شناس با اشاره به زمینه ‌های تحولات جمعیتی در ایران گفت: سه ویژگی و نقطه عطف در جمعیت کشور وجود داشته است؛ در ابتدای انقلاب شاهد رشد جمعیت زیادی بودیم به طوری که نرخ رشد زاد و ولد 3 و 9 دهم درصد بوده است و همزمان میزان باروری نیز رشد کرد و متوسط فرزندانی که توسط یک مادر به دنیا می‌آمد شش و نیم فرزند بود.

وی به دومین نقطه عطف و ویژگی جمعیتی کشور اشاره و بیان کرد: تحول در ساختار سنی جمعیت دومین مولفه جمعیتی مورد اشاره است؛ تا سرشماری سال 1375 سهم جمعیت زیر 15 سال کشور حدود 40 درصد بود اما در سرشماری آن سال به 39 و نیم درصد رسید که این نیم واحد کاهش در جمعیت بسیار مهم است، زیرا باعث تحول در ساختار سنی جمعیت کشور می شود.

این استادیار و جمعیت شناس موسسه مطالعات و مدیریت جامع و تخصصی جمعیت کشور با بیان اینکه جمعیت زیر 15 سال ایران در حال حاضر به 23 درصد کاهش پیدا کرده است، عنوان کرد: تداوم این روند باعث شده در سال های اخیر میزان رشد جمعیت کشور کاهش یابد و حتی نرخ باروری به 1.7 دهم درصد رسیده است که نشان از شیب تند کاهش فرزند آوری است.

حق شناس در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو مشخصه تحول در ساختار سنی جمعیت را پنجره جمعیتی بیان کرد و گفت: تحولاتی که در باروری رخ می‌دهد تاثیر خود را ساختار سنی بالای جمعیتی در کشور می‌گذرد. در سرشماری های دهه های گذشته قاعده هرم جمعیت کشور گسترده بود اما امروز این قاعده کاهش یافته است به طوری که هرم جمعیتی از شکل مثلث خارج و به شکل استوانه تبدیل شده است.

وی با هشدار بر این موضوع که در پانزده سال آینده پنجره جمعیتی کشور بسته می شود، اظهار کرد: تحول و تمایل جوانی جمعیت که نیروی محرکه کشور است به موازات تغییرات در ساختمان سنی کاهش یافته است. بنابراین باید از پنجره جمعیتی که در حال حاضر در آن قرار داریم به خوبی استفاده کنیم و فرصت ها را برای تداوم باز بودن این پنجره غنیمت بشماریم که متاسفانه در حال حاضر به خوبی از این فرصت استفاده نمی کنیم.

منبع:رادیو گفتگو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha