کد خبر: 179319
۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۵:۱۷
افزایش دستمزد کارگران؛ سود یا ضرر؟

کارشناس مرکز بررسی های استراتژی مجمع تشخیص مصلحت نظام ، به آسیب شناسی افزایش حداقل دستمزد حقوق کارگران پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت،حسنخانی در مصاحبه با برنامه "رویداد" با بیان این که آیا افزایش درآمد و دستمزد کارگران منفعت دارد یا خیر گفت: این رویه قطعا تورم ایجاد خواهد کرد و در این بحثی نیست.

وی افزود: آیا 57 درصد افزایش دستمزد به صلاح کشور است یا به نیروی کار ضرر می زند؟

حسنخانی با انتقاد از وزیر کار و محمدرضا پورابراهیمی گفت: ایشان را که باید به عنوان وزیر جنگ در نظر بگیریم به جای این که نماینده مجلس باشند!

وی ادامه داد: اگر افزایش حداقل دستمزد را در نظر بگیریم، باید بدانیم با این افزایش کارفرمایان بخش خصوصی چقدر نیرو تعدیل می کنند؟ متاسفانه اینگونه مطالعات پشتیبانی تا امروز در کشور صورت نگرفته است.

حسنخانی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو خاطرنشان کرد: متولی این مطالعات وزارت کار است و در 7 ماهی که آقای عبدالملکی وزیر کار شده اند چنین انتظاری از آن ها می رفت.

کارشناس مرکز بررسی های استراتژی مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: بخش خصوصی هم دچار معضلاتی هست و باید بیمه و عیدی کارگران را بپردازد و از طرفی با قیمت کالا در بازار رو به رو است.

اگر کسی حداقل دستمزدی را تعیین کند که موجب تعدیل کارگران شود، ناخواسته به آن ها ظلم می شود و نباید چنین اتفاقی بیفتد.

حسنخانی ادامه داد: انتظارات کارگران را افزایش داده ایم و بعد می خواهیم با حضور در یک برنامه تلویزیونی اعلام می کنیم باید تجدید نظر شود.

وی افزود: حتی اگر دولت تجدید نظر کند، این رویه اثر منفی در بازار و پول و بهره وری نیروی کار خواهد داشت. لذا باید از آقای پورابراهیمی پرسید شما از بیان مسائل کارشناسی در رسانه به چه دستاوردی می رسید؟!

کارشناس مرکز بررسی های استراتژی مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر قرار بود اتفاقی بیفتد چرا در سال 1400 چنین دغدغه هایی به وزیر کار منتقل نشد؟ این به واقع جای سوال دارد.

حسنخانی گفت: از سال 99 تا پایان 1400 اقلام مصرفی و خوراکی و اساسی در سبد خانوار کاهش یافت ولی بیش از 150 درصد رشد قیمتی داشت که به صورت ریالی برای دهک اول حدود 700 هزار تومان خواهد بود و در انتهای 1400 به 2 میلیون رسیده است.

منبع:رادیو گفتگو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha