هلال احمر ایران جز 5 جمعیت برتر جهان است

رییس فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در نشست خبری که به مناسبت روز جهانی هلال احمر و صلیب سرخ و صد سالگی جمعیت هلال احمر ایران برگزار شد از فعالیت های بشردوستانه داوطلبان ایران قدردانی و تشکر کرد. فرانچسکو روکا گفت : من به واسطه مسئولیتی که دارم، با ۱۹۲ جمعیت در سطح جهان همکاری می کنم و بدون هیچگونه ملاحظاتی می توانم بگویم که جمعیت هلال احمر ایران یکی از آماده ترین جمعیت های جهان و جزء 5 جمعیت برتر جهان است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، فرانچسکو روکا، رئیس فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر در نشست خبری با رسانه ها گفت : من به واسطه مسئولیتی که دارم، با ۱۹۲ جمعیت در سطح جهان همکاری می کنم و بدون هیچگونه ملاحظاتی می توانم بگویم که جمعیت هلال احمر ایران یکی از آماده ترین جمعیت های جهان است و به خوبی می تواند در عرصه حوادث و بحران خدمت رسانی کند.

وی به پیچیدگی حوادث و سوانح در ایران اشاره کرد و افزود: ایران و ایتالیا هر دو حادثه خیز هستند و این یکی از شباهت های این دو کشور با هم است. با این وجود می توانم بگویم که جمعیت هلال احمر ایران در مدیریت حوادث طبیعی خوب عمل کرده است. جمعیت هلال احمر ایران علاوه بر حوادث غیر مترقبه  با پدیده ای همچون خشکسالی نیز مواجه بوده و همین امر کار را برای جمعیت هلال احمر سخت کرده است.

مقابله با کووید سرعت خوبی داشت

ارزیابی فعالیت های هلال احمر ایران در حوادث سال های گذشته و همچنین بحران جهانی کرونا یکی از سوالاتی بود که روکا در پاسخ به آن گفت : هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در زمینه کووید نیز خوب عمل کرد و به صورت آنی و سریع وارد عرصه شد. کووید به ما این مقوله را آموزش داد که باید همیشه برای هر اتفاقی آماده باشیم. سرعت مقابله با کرونا در ایران خوب بود و عملکرد هلال احمر در مقابله با کرونا نیز قابل تحسین است. امروز می توان گفت که جمعیت هلال احمر ایران جز 5 جمعیت برتر جهان است.

رئیس فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر با اشاره به این که ایران با وجود تحریم ها، شرایط سخت تری را تجربه می کند، خاطرنشان کرد: جای تاسف دارد که این چنین یک کشور تحریم می شود و تمام جوانب زندگی مردم این کشور تحت تاثیر قرار می گیرد. مشخصا فدراسیون جهانی در مسائل سیاسی بی طرف است، اما نمی توانیم پیامدهای تحریم ها رو بر روی اقشار آسیب پذیر جامعه ایران نادیده بگیریم.

نسبت به تحریم ها بی تفاوت نخواهیم بود

وی افزود: نهضت صلیب سرخ و هلال احمر مشخصا نسبت به مساله تاثیر تحریم ها بی تفاوت نخواهد بود و از  از اقشار آسیب پذیر دفاع و حمایت می کند تا از تحریم ها آسیب کمتری ببینند.

او به نگرانی بزرگترین نهاد بشردوستی دنیا درباره تحریم ها اشاره کرد و گفت : تحریم ها موجب نگرانی ماست زیرا بر جوامع محلی تاثیر منفی جدی می گذارد و نهایت تلاش خود را خواهیم کرد تا به اقشار آسیب پذیر کمک کنیم. ما هلال احمر ایران را تنها نخواهیم گذاشت و رایزنی خواهیم کرد تا کمک هایی نیز به ایران اختصاص داده شود تا با بحران های موجود مقابله کند.

مساله افغانستان نیازمند پاسخ جمعی است

روکا در خصوص حمایت های جهانی در حوزه پناهجویان افغانستانی گفت: ما با همکاران ایران در خصوص مهاجران همکاری خوبی داشته ایم و در این خصوص جلسه ای با معاون اول رئیس جمهوری نیز برگزار شد.

او ضمن قدردانی از مسئولان ایرانی و مردم در حمایت از پناهجویان افغانستان گفت : قطعا هر اقدامی که در توان فدراسیون باشد انجام می دهیم و در این عرصه از ایران حمایت خواهیم کرد. زیرا مساله افغانستان نیازمند پاسخ جمعی و جهانی  است.

رئیس فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر تصریح کرد: نبود منابع مالی در حوزه مشکلات افغانستان مشکل آفرین شده زیرا کمک کنندگان و خیرین بیشتر کمک های خود را به سمت جنگ اوکراین سوق داده اند و وظیفه ما این است که سایر بحران ها را نیز به کمک کنندگان معرفی کنیم تا منابع مالی به سمت سوریه، یمن و افغانستان نیز هدایت شود.

کمک های جهانی به سمت اوکراین سوق پیدا کرده است

فرانچسکو روکا که ریاست صلیب سرخ ایتالیا را هم بر عهده دارد درباره کمک های جهانی به جنگ زدگان اوکراین اظهار کرد: غالب اهداکنندگان کمک های مالی اروپایی هستند و به همین علت منابع مالی به سمت اوکراین می رود. اما ما تلاش می کنیم تا توجه ها نسبت به سایر کانون های بحران نیز بیشتر شود.

او درباره دیگر کشورها که به کمک های بین المللی نیاز دارند گفت: امروز قاره آفریقا، سوریه، ونزوئلا و کشورهای دیگری هستند که به کمک نیاز دارند. امیدواریم این بحران ها به کمک سران سیاسی تا حدودی حل و فصل شود تا بتوان به خوبی کمک رسانی کرد.

وی افزود: تغییر اقلیم و شیوع بیماری های مسری نیز بحران هایی است که باید منابع مالی صرف آن ها شود و این امر نیز کار ما را سخت تر می کند تا منابع مورد نیاز تامین شود.

عملکرد هلال احمر ایران مثبت و چشم گیر است

روکا با اشاره به موفقیت های جمعیت هلال احمر در ماه های اخیر گفت: دکتر کولیوند اقدامات بسیار خوبی را انجام می دهد و بینش بلندپروازانه خوبی دارد تا هلال احمر ایران را توسعه دهند.  این نگاه معقول یک اقدام بزرگ خواهد بود و نتایج مثبتی در پی داشته است.

او با یادآوری بحران مهاجرت به اروپا و به خصوص ایتالیا گفت : باید توجه داشت که کشور ایتالیا نیز چندین دهه است که با مقوله مهاجرت و پناهجویان مواجه است و هنوز هم این مساله حل نشده اما تلاش ما متوقف نشده است. امروز رسانه ها نقشی تعیین کننده دارند و باید با نمایش و انعکاس واقعیت ها عرصه را برای کمک رسانی فراهم کنند و واقعیت ها را به مردم و جوامع نشان دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha