ابتلا به امیکرون چه زمانی آنتی‌بادی‌ها را افزایش می‌دهد؟

نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که عفونت امیکرون می‌تواند سطح آنتی‌بادی‌ها را در برابر سویه دلتا کووید افزایش دهد اما تنها در صورتی که علیه ویروس واکسینه شده باشید.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،برای این مطالعه ، محققان آزمایش‌هایی را روی ۳۹ فرد مبتلا به عفونت امیکرون انجام دادند و از این تعداد، ۱۵ نفر علیه این ویروس واکسینه شده بودند.

به دنبال ابتلا به امیکرون، آنتی‌بادی‌های ضد BA,۱ در شرکت‌کنندگان واکسینه شده ۱۳.۶ برابر و در شرکت‌کنندگان واکسینه نشده ۶ برابر افزایش یافت.

همچنین ابتلا به امیکرون موجب افزایش آنتی‌بادی‌ها در برابر دلتا شد و میزان افزایش آن ۵,۷ برابر در شرکت‌کنندگان واکسینه شده و سه برابر در شرکت‌کنندگان واکسینه نشده بود.

افراد مبتلا شده به سویه BA,۱ که واکسینه‌نشده‌اند، ۲.۲ برابر آنتی‌بادی خنثی‌سازی در برابر سویه BA.۱ همچنین ۱۲.۰ برابر آنتی‌بادی خنثی‌سازی در برابر سویه دلتا، ۹.۶ برابر خنثی‌سازی در برابر سویه بتا، ۱۷.۹ برابر خنثی‌سازی در برابر ویروس اجدادی و ۴.۸ برابر خنثی‌سازی در مقابله با BA.۲ کمتری نسبت به افراد واکسینه‌شده داشتند.

محققان افزودند: «این نتایج نشان می‌دهد که واکسیناسیون همراه با ایمنی هیبریدی عفونت امیکرون/ BA,۱ باید در برابر دلتا و انواع دیگر محافظت ایجاد کند».

امیکرون هنوز در حال جهش است

نوع بسیار قابل انتقال کووید-۱۹ یعنی امیکرون که برای اولین بار در نوامبر سال گذشته در جنوب آفریقا شناسایی شد و به سرعت در سطح جهانی گسترش یافت، اکنون نوع غالب است و تقریبا همه موارد جدید را شامل می‌شود.

آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی نشان داد که زیرسویه‌های فرعی BA,۴ و BA.۵ چند جهش اضافی را به دست آورده‌اند که ممکن است بر ویژگی‌های آنها تاثیر بگذارد.

مدیر کل سازمان بهداشت جهانی گفت: «سویه‌های فرعی BA,۴ و BA.۵ شناسایی شدند زیرا آفریقای جنوبی هنوز در حال انجام توالی‌یابی ژنتیکی حیاتی است که بسیاری از کشورهای دیگر انجام آن را متوقف کرده‌اند اما ویروس در حال جهش است».

وی تاکید کرد: بهترین راه برای محافظت از مردم، واکسیناسیون در کنار اقدامات آزمایش بهداشت عمومی و اجتماعی است.

منبع:رادیو سلامت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha