غربالگری های سرطان، موجب کاهش هزینه ها و نتیجه گیری مطلوبتر درمان خواهد شد

استادیار هماتولوژی و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: مراجعات دوره ای و غربالگری های سرطان موجب تشخیص زودهنگام بیماری و کاهش هزینه ها و اثربخشی بهتر در درمان مبتلایان خواهد شد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر محمد معینی به مناسبت هفته سلامت  با بیان این مطلب که غربالگری ها یکی از راهکارهای مهم پیشگیری از سرطان ها در دنیاست، خاطر نشان کرد: برای 5 نوع از سرطان های بسیار مهم شامل سرطان پستان، دهانه رحم، پروستات، ریه، و روده بزرگ  غربالگری به صورت دوره ای انجام می شود که به طور قطع، توجه مردم به غربالگری سرطان ها در کاهش بیماری و مرگ و میرهای ناشی از سرطان نقش عمده ای خواهد داشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر اکثر مردم با توجه به سواد سلامت بالا؛ راه های پیشگیری از سرطان ها را به خوبی می دانند و غالبا در جنبه هایی از راه های پیشگیری که لازمه آن تغییر عادات و تغییر سبک و شیوه های غذایی است دچار مشکل هستند و به خوبی این موضوع را رعایت نمی کنند.

استادیار هماتولوژی و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: سیر بیمارهای غیر واگیر، علی الخصوص سرطان در دنیا روند افزایشی دارد که علت عمده آن نیز تغییر سبک زندگی است که به صورت مدرن و سبک جدید در زندگی ها وارد شده است.

دکتر معینی یاد آور شد: اگر مردم ورزش های هوازی و تغذیه سالم و رژیم های غذایی مناسب و با کالری استاندارد را در برنامه های زندگی خود داشته باشند به طور قطع در مسیر کاهش بیماری های غیر واگیر و در صدر آن سرطان گام برداشته اند.

استادیار هماتولوژی و آنکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به همه مردم توصیه کرد، و از رسانه ها و متخصصین تغذیه خواست تا مباحث مربوط به کالری شماری و غذاهای با کالری بالا را برای مردم تشریح و ترویج نمایند تا شهروندان کمتر از غذاهای آماده و فست فودها استفاده نمایند.

دکتر معینی، مصرف دخانیات (سیگار و قلیان)، استرس های بی مورد، خواب کافی (6 ساعت در طول شب) و ایمنی شغلی برای همه کسانی که در محیط کار در مواجهه با عوامل سخت و زیان آور هستند را از دیگر موارد و زمینه های ابتلا به سرطان عنوان کرد.

وی، همچنین با اشاره به شعار هفته سلامت(سلامت ما سلامت سیاره ما) اظهارکرد: همه ما به سهم خودمان با رعایت الگوهای غذایی و تغییر شیوه زندگی و همچنین با ترویج فرهنگ پیشگیری از انواع بیماریها، می توانیم  زمینه ساز ارتقای سلامت خود، خانواده و شهروندان باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha