کد خبر: 179649
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۲۴
افزایش پیری جمعیت در مازندران

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در مازندران جمعیت نسبت به نرم کشوری  ۱۵ سال پیرتر شده و با مهاجرت ها در ۳۵ سال آینده جمعیت به نصف کاهش پیدا کرده  و بیش از ۳۰ درصد جمعیت مازندران پیر خواهد شد که نسبت به میزان‌کشوری بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)مازندران، فرهاد غلامی روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی با خبرنگاران با اظهار اینکه علوم پزشکی استان به مرکزیت منطقه یک دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به مازندران اختصاص دارد، اظهار کرد: در مجموع ۱۰۰ فوق تخصص و ۱۳۷۷ متخصص در این دانشگاه همکاری می‌کنند.

وی ادامه داد: شبکه بهداشت و درمان استان با یک‌هزار و ۱۲۶ خانه بهداشت بزرگترین شبکه کشور بوده و ۱۰۸ مرکز جامع سلامت در استان فعالیت می‌کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: ۲۶ بیمارستان دانشگاهی و ۱۵ بیمارستان غیردانشگاهی با چهار هزار و ۴۹۸ تخت فعال در استان وجود دارد که ۲۷۴ تخت سی سی یو است و هفت مرکز رادیوگرافی، ۹۹ پایگاه اورژانس و دوپژوهشکده و شش مرکز تحقیقات در استان فعالیت می‌کنند.

غلامی گفت: ۴۸۵ داروخانه در استان وجود دارد، افزود: از این تعداد ۴۲ داروخانه بیمارستانی است.

وی با اشاره به روند اجرایی پروژه بیمارستان هزار و ۱۰۰ تختخوابی ماهفروجک ساری گفت: فاز اول این پروژه ۶۵ درصد، فاز دوم ۲۰ درصد و فاز سوم صفر درصد پیشرفت فیزیکی دارد و مقرر شد این بیمارستان به گونه‌ای طراحی شود تا تمامی خدمات از صفر تا ۱۰۰ در آن انجام شود.

سرپرست دانشگاه علوم‌پزشکی مازندران با اشاره به اینکه ۴ هزار میلیارد تومان برای تکمیل پروژه نیاز است خاطرنشان کرد: این پروژه با مشارکت سرمایه گذاری خارجی راه اندازی و تکمیل می‌شود و با بهره برداری آن شاهد جهش بزرگی در بخش درمانی، آموزشی و توریست سلامت شاهد خواهیم بود.

غلامی با بیان اینکه بیمارستان ماهفروجک هوشمند است، ادامه داد: فاز یک بیمارستان ۱۴ سال طول کشید و با اعتبارات موجود و کنونی تکمیل آن ۱۵ سال طول می‌کشد از این رو باید از اعتبارات و سرمایه گذاری‌های خارجی و خصوصی و یا بانک‌ها بهره گرفت. ساخت بیمارستان ماهفروجک از سال ۹۰ وارد فاز اجرایی شد و طی ۱۰ سال هنوز بهره برداری و کامل نشده است.

وی راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی غرب مازندران به مرکزیت رامسر را از دیگر برنامه‌ها بیان کرد و گفت: پردیس بین المللی رامسر به دانشگاه مستقل علوم پزشکی غرب استان به مرکزیت رامسر تبدیل می‌شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره نظارت بر کیغیت محصولات بازار گفت: تلاش بر این است  که قیمت دارو افزایش پیدا نکند؛ همچنین  با همکاری معاونت غذا و دارو نظارت بر محصولات بازار انجام شده و کیفیت ان ارزبابی می‌شود.

غلامی گفت: در سال ۱۴۰۰،  ۲۸۷ هزار مورد محصول ارزیابی شد و ۲۶۰۰ نمونه از کارخانه ها نیز مورد ارزیابی قرار گرفت.
وی با اشاره به سن جمعیت در مازندران گفت:
استان مازندران کمترین باروری در کشور داشته و آمار  ازدواج کاهشی و طلاق ۵۳ درصد افزایش داشته است.

وی افزود: در مازندران جمعیت نسبت به نرم کشوری  ۱۵ سال پیرتر شده و با مهاجرت ها در ۳۵ سال آینده جمعیت به نصف کاهش پیدا کرده  و بیش از ۳۰ درصد جمعیت مازندران پیر خواهد شد که نسبت به میزان‌کشوری بیشتر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha