هشدار/ زنگ خطر بیماری قلبی از روی تغییرات پوستی

5 علامت پوستی که از عارضه قلبی خبر می‌دهند را بشناسید و جدی بگیرید.

 وجود رنگ بنفش زیر پوست که حتی در دماهای بالاتر باقی می‌ماند نیز می‌تواند یک زنگ خطر باشد که تحت عنوان «لیودو رتیکولاریس» (لک دار شدن پوست) شناخته می‌شود و معمولا روی بازوها یا پاها ظاهر می‌شود. پوست‌تان به عنوان بزرگترین اندام شما و تنها عضوی که از بیرون قابل مشاهده است پنجره‌ای به سوی سلامت کلی شماست. همان طور که استرس می‌تواند باعث ایجاد جوش و تشدید شرایطی مانند اگزما شود علائم سایر مشکلات سلامت داخلی نیز می‌توانند روی پوست شما ظاهر شود. دیدن چیزی مشکوک روی پوست می‌تواند یکی از اولین علائمی باشد که نشان می‌دهد قلب شما به درستی کار نمی‌کند.

 آکادمی پوست آمریکا در این باره اشاره می‌کند: «علائم هشدار دهنده ممکن است روی پوست و ناخن‌های شما ظاهر شوند به همین دلیل است که پوست شما ممکن است اولین پزشکی باشد که متوجه بیماری قلبی شما می‌شود». رشد، تغییر رنگ یا تورم در نواحی خاص می‌توانند با عوارض جدی قلبی مرتبط باشند.

در ادامه خواهیم گفت که کدام علائم پوستی خاص ممکن است مشکل ساز باشند و در صورت بروزشان نیاز به بررسی سلامت قلب وجود دارد.

۱- تغییرات در رنگ پوست

رنگ مایل به آبی روی پوست شما (اصطلاح پزشکی برای آن سیانوز است) ممکن است زمانی رخ دهد که در معرض هوای سرد با دمای پایین قرار می‌گیرید. با این حال، اگر زمانی که بدن‌تان گرم بود متوجه این تغییر رنگ پوست به ویژه در انگشتان پا، انگشتان دست یا لب‌های خود شدید این علائم ممکن است نشان دهنده وجود عارضه‌ای قلبی باشند. نارسایی قلبی زمانی رخ می‌دهد که عضله قلب خون را آن گونه که باید پمپاژ نمی‌کند. جریان خون ضعیف ممکن است سبب شود پوست آبی رنگ (سیانوتیک) به نظر برسد.

وجود رنگ بنفش زیر پوست که حتی در دماهای بالاتر باقی می‌ماند نیز می‌تواند یک زنگ خطر باشد که تحت عنوان «لیودو رتیکولاریس» (لک دار شدن پوست) شناخته می‌شود و معمولا روی بازوها یا پاها ظاهر می‌شود.

۲- توده‌های زرد رنگ روی پوست

ظاهر شدن توده‌های زرد مومی روی پوست ممکن است خبر بدی برای قلب شما باشند. توده‌های بدون درد که گزانتوم نامیده می‌شوند ممکن است در نگاه نخست شبیه ضایعه پوستی یا زگیل به نظر برسند، اما در واقع تجمع چربی در زیر پوست هستند که نشان دهنده سطح کلی بالاتر کلسترول در خون است.

زمانی که سطح کلسترول در بدن بیش از حد بالا باشد کلسترول می‌تواند روی دیواره‌های شریان‌های شما جمع شود و باعث پدیده‌ای به نام آترواسکلروز (تصلب شرایین) شود. این وضعیت باعث تنگ شدن شریان‌ها می‌شود و رگ‌های خونی باریک باعث کاهش جریان خون به قلب می‌شوند. این وضعیت می‌تواند منجر به آنژین صدری (درد قفسه سینه) ناشی از جریان ناکافی خون به قلب شود یا در مواردی که یک رگ خونی به طور کامل مسدود شده و عضله قلب قادر به فعالیت نیست باعث بروز حمله قلبی شود.

اگر متوجه ظاهر شدن ناگهانی برجستگی‌های زرد یا نارنجی روی پوست خود شدید با پزشک‌تان تماس بگیرید. این برجستگی‌ها می‌توانند در هر نقطه‌ای از بدن ظاهر شوند با این وجود، بیشتر در مفاصل مانند زانوها و آرنج‌ها یافت می‌شوند. نوع خاصی از زانتوما (زردتومور تجمعی کلسترولی به رنگ زرد در تاندون‌ها و گاهی در سایر نقاط بدن) به نام گزانتلاسما (برآمدگی زردرنگ، سفت و کوچکی است که زیر پوست پلک بنا به دلیلی که به طور کامل مشخص نیست تشکیل می‌شود) حتی روی پلک‌ها نیز ایجاد می‌شود.

۳- پوست حفره دار روی پاها و مچ پا

اخیرا کفش یا جوراب شما قدری سفت شده است؟ تورم پا و مچ پا که اِدِم (تورم ناشی از احتباس مایعات اضافی در بافت‌های بدن) نامیده می‌شود می‌تواند یکی دیگر از علائم بیماری قلبی باشد. در آن زمان قلب ضعیف می‌شود و نمی‌تواند خون را به طور موثر از طریق وریدها به مناطقی مانند پا پمپاژ کند و باعث تجمع خون می‌شود. این بدان معناست که پاها جمع شده و مایع از رگ‌های خونی به بافت اطراف خارج می‌شود.

توصیه می‌شود به طور خاص در مورد آنچه که به عنوان اِدِم حفره دار شناخته می‌شود محتاط باشید، زیرا در مقایسه با اِدِم بدون حفره که اغلب با عوارض تیروئید یا سیستم لنفاوی مرتبط است ارتباط نزدیک‌تری با مشکلات قلبی دارد. با فشار ملایم ناحیه آسیب دیده می‌توانید تشخیص دهید کدام نوع اِدِم رخ داده است. اگر پس از فشار دادن یک فرورفتگی یا گودال باقی بماند در این صورت با اِدِم حفره‌ای مواجه هستید.

۴- خارش و پاهای ملتهب

درماتیت استازی یا نوعی اگزمای وریدی یک التهاب پوستی در ساق پا است که به دلیل گردش خون ضعیف و تجمع مایعات ایجاد شده که منجر به قرمزی، خارش، خشکی و حتی پوسته پوسته شدن پوست می‌شود. درماتیت استازی مانند اِدِم می‌تواند ناشی از عملکرد نامناسب قلب باشد، زیرا خون نمی‌تواند به درستی از طریق سیاهرگ‌ها حرکت کند. تشخیص زودهنگام درماتیت استازی ممکن است به آشکار شدن یک وضعیت تهدید کننده زندگی کمک کند و از پیشرفت بیماری پوستی از تورم، قرمزی و خارش تا باز شدن زخم‌ها و تراوش کردن زخم‌هایی که در برابر عفونت آسیب‌پذیر هستند جلوگیری کند.

۵- ضایعات قرمز

ضایعات جِین وِی (ماکول‌های نامنظم، قرمز یا بنفش، مسطح و بدون درد) و گره اوسلر هر دو به صورت توده‌ها یا لکه‌های برجسته مایل به ارغوانی بر روی پوست ظاهر می‌شوند. با این حال، ضایعات جین وی به طور معمول غیر حساس هستند و در کف پا ایجاد می‌شوند در حالی که گره‌های اوسلر می‌توانند دردناک باشند و در انگشتان دست و پایین انگشتان پا دیده می‌شوند.

علی رغم تفاوت‌های آن دو با یکدیگر هر دو می‌توانند علائمی از اندوکاردیت باکتریایی یک عفونت بالقوه تهدیدکننده زندگی در پوشش داخلی و دریچه‌های داخلی قلب باشند. اندوکاردیت باکتریایی در صورت‌عدم درمان می‌تواند باعث نارسایی قلبی، حملات قلبی و سایر عوارض شود. افرادی که دارای عوارض قبلی مانند بیماری دریچه قلب، بیماری روماتیسمی قلب یا پیوند قلب هستند بیش‌تر در معرض خطر ابتلا به این نوع عفونت خطرناک قرار دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha