غربالگری مادران باردار در افزایش تولد نوزادان سالم نقش بسزایی دارد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: غربالگری جنین از مباحث علمی مرتبط با بارداری است و از تولد نوزادان دارای نواقص و یا آسیب های جسمی، مغزی و بیماری های کروموزومی رایج مانند سندروم داون که می تواند از لحاظ روانی و مالی مشکلات زیادی را برای خانواده و جامعه در برداشته باشد، جلوگیری به عمل می آورد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر سارا میرزائیان  خاطر نشان کرد: در غربالگری برای اثبات و محرز شدن آسیب ها و نواقص جسمی جنین و جلوگیری از تولد نوزاد دچار مشکل، از  روش ها و تست های تشخیصی بر روی خون مادر باردار و همچنین روشهای کمکی مانند: سونوگرافی در هفته های مختلف بارداری استفاده می شود. همچنین این آزمایشات برای تشخیص صحیح و کم شدن نتایج نادرست، در آزمایشگاه های معتبری که تائیدیه های رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را دارند، انجام می شوند. در صورت مثبت شدن نتیجه غربالگری، مادر باردار در گروه پرخطر قرار می گیرد و برای اثبات ابتلا  جنین باید ارزیابی های دقیق تر به وسیله تست های تشخیصی تخصصی انجام شود.

فلوشیپ پریناتولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به این که در غربالگری و تستهای تشخیصی، علاوه بر آزمایشات مربوطه، انجام سونوگرافی هم به اثبات وجود نواقص جنینی کمک شایانی می کند، افزود: مهمترین زمان برای انجام سونوگرافی های غربالگری در هفته های یازدهم تا سیزدهم بارداری  وهمچنین  سونوگرافی " آنومالی اسکن" است  که در هفته های هجدهم تا بیست و دوم بارداری برای آگاهی از سلامت قلب،اندامها، دستگاه گوارش و سیستم عصبی و سایر ارگان های جنین انجام می شود. این سونوگرافی ها به راحتی و با میزان دقت بالا، بروز مشکل در قسمت های مختلف  را مشخص کرده و متخصصان می توانند در صورت وجود درمانهایی را برای رفع مشکلات جنین انجام دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت سونو گرافی داپلر وسیله دیگری  برای ارزیابی جنین است که در آن رشد وطبیعی بودن وضعیت عروقی جنین مورد بررسی قرار می گیرد. متخصصان با استفاده از این روش می توانند مشکلات جنین را که دچار کاهش رشد شده باشد تشخیص دهند و دلایل بروز آن را در بعضی موارد پیدا کنند . به کمک این روش پاسخ به این سئوال را که کاهش رشد می تواند آسیب به جنین را به دنبال داشته باشد را مشخص نمایند. متخصصین با کمک سونو گرافی داپلر می توانند در مواردی هم که ناسازگاری خونی بین مادر و جنین وجود داشته باشد ، کم خونی جنین را تشخیص داده و با تجویز درمان های مرتبط، می توانند مانع از مرگ جنین در رحم و یا تولد نوزاد دچار مشکل شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha