بیش از ۱۰۰ تیم بازرسی روزانه وضعیت بازار استان زنجان را رصد می‌کند

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت:  بیش از ۱۰۰ تیم بازرسی در خصوص  رصد قیمت در استان تشکیل شده است که روزانه هزار مورد بازرسی از صنوف را  انجام میدهد .

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از زنجان ، روح‌الله حسنی ظهر  روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب در محل استانداری زنجان با بیان اینکه اصل طرح مردم‌سازی یارانه‌ها چیست و به چه دلیل اجرا می‌شود  اظهار کرد: این موضوع دو بخش دارد یکی موضوع نان است و دیگری کالاهای اساسی با ارز ترجیحی است که نهایت در ارتقا و نحوه اجرای طرح موثر خواهد بود.
 

وی با اشاره به یکی  از دلایل این طرح که موضوع اقتصادی است،  بیان کرد: در بخش اقتصادی از بعد سیستمی و تورمی که  تامین مالی تهیه مواد اولیه تولید، خود تورم‌زا بود که همین امر سبب افزایش قیمت بهای تمام شده کالاها می‌شود.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه دومین نکته در این حوزه بحث سیستمی است، تاکید کرد: اگر ما به داده‌ها دسترسی داشته باشیم و بتوانیم به صورت سیستمی مسائل را کنترل کنیم، از هدررفت منابع  کاهش پیدا کند و بازار رقابتی به وجود می‌آید که در نهایت منجر به توزیع عادلانه یارانه‌ها می‌شود.

حسنی با بیان اینکه روشی که دولت اتخاذ کرده و سال‌های سال اجرا می‌شد، این بود که یارانه کالاهای اساسی را به حلقه اول زنجیره اختصاص می‌داد که  بحث تامین  نهاده های  تولید بوده است افزود:  در طرح جدید یارانه از زنجیره اول به زنجیره آخر منتقل شده است،  که در زمان خرید محصول اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه این موضوع در رابطه با نان به یک مدل و در رابطه با سایر کالاها با مدل دیگری اتخاد شده است اظهار کرد: در رابطه با نان دولت مستقیماً سهم افزایش بها را به حساب نانوا در زمان فروش نان واریز می‌کند که تاثیرات مثبتی را خواهد داشت.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه در این طرح نان  به صورت قیمت آزاد در اختیار نانوا قرار می‌گیرد  و پخت می‌شود خاطرنشان کرد: بخشی از هزینه  توسط مردم و بخش دیگر توسط دولت به حساب نانوا واریز خواهد شد.

حسنی  اضافه کرد: وقتی آرد از حوزه پخت نان خارج می‌شود، به دو منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد که  در بخش صنف و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود که با اجرای این طرح همه این معضلات به صورت سیستمی اصلاح می‌شود و حاکمیت انرژی کمتری بر این موضوع خواهد داشت .

وی با بیان اینکه در بخش سایر کالاها نیز کالابرگ الکترونیکی تعریف خواهد شد که کم و کیف آن از سوی دولت اعلام‌ می‌شود، گفت: تا زمان تحقق این موضوع علی‌الحساب مبلغی به عنوان یارانه واریز شده تا مابه‌التفاوت جبران افزایش قیمت کالاها باشد.

این مسئول با بیان اینکه  در رابطه با بازار چند موضوع اساسی مورد پیگیری است، افزود: یکی از موارد مهم تامین کالا  است که از تولید شروع می‌شود،و  همچنین تامین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدها نیز مدنظر قرار دارد که با افزایش نرخ ارز اتفاق افتاده است .

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان زنجان با اشاره به اصلاح رویه ها در رابطه با مسائل اجرایی تولید بها دادن به زنجیره‌های تولید،  مدنظر است افزود:  قبل از اجرای این طرح در خصوص  زنجیره‌های تولید مفهوم خاصی پیدا نمیشد  چرا که  وابسته  به واردات و واردکنندگان، بود اما امروزه  با اجرای این طرح زنجیره‌های تولید مفهوم ‌جدی‌تری پیدا کرده است.

حسنی با اشاره به  رصد قیمت‌ها در بازار گفت : برخی از کالاها، دولت اجازه افزایش قیمت داده است اما بخشی از افزایش قیمت‌ها نیز به علت بار روانی که در جامعه ایجاد شده انجام‌ می‌شود و رصد بازار نیز بخشی از کار ما است که توسط بازرسان انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۰۰ تیم بازرسی در خصوص  رصد قیمت در استان تشکیل شده است خاطرنشان کرد: روزانه هزار مورد بازرسی از صنوف انجام می‌شود و با متخلفان طبق روال قانونی تعریف شده برخورد می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha