پیش از قانون، به تغییر بینش و فرهنگ در موضوع جمعیت نیاز داریم

گردهمایی تخصصی فعالان عرصه جمعیت سراسر کشور عصر روز گذشته با حضور وزیر فرهنگ در مجتمع فرهنگی هنری سرچشمه تهران برگزار شد.

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت  به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ عصر روز گذشته، دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه در گردهمایی تخصصی فعالان عرصه جمعیت سراسر کشور گفت: در وهله نخست اگر بخواهیم به مقوله افزایش جمعیت از منظر ابعاد سیاسی و بین‌المللی بنگریم باید گفت، این مقوله یکی از ارکان جدی قدرتمندتر شدن کشورها در زمینه های مختلف محسوب می شود به همین خاطر است که هیچ قدرت بزرگ جهانی را در تاریخ سراغ ندارید که جمعیت انبوهی نداشته باشد و این موضوع یک مسئله عینی به حساب می‌آید.

اسماعیلی در ادامه به دغدغه های مقام معظم رهبری در خصوص افزایش جمعیت اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: بیش از ۱۱ سال است که رهبری حکیم و فرزانه در قالب مناسبت های مختلف در خصوص «جمعیت» دغدغه های خودشان را بیش از گذشته مطرح می کنند که بدون شک این دغدغه مندی ایشان حکایت از اهمیت بسیار بالای پرداختن به مقوله افزایش جمعیت در کشور دارد.

وی ادامه داد: متاسفانه امروزه جامعه ایرانی به لحاظ رشد جمعیتی از شرایط مناسبی برخوردار نیست و در آستانه وضعیت هشدار برای ورود به مرحله خطرناک کاهش جمعیت قرار دارد.

وزیر فرهنگ در دولت مردمی تصریح کرد: بدون تردید مهمترین عامل عدم تحقق مطالبات در خصوص افزایش جمعیت کشور به مشکلات و مسائل فرهنگی بازمی گردد و اینجاست که دغدغه‌مندان و فعالان جبهه فرهنگی باید جهادگونه وارد میدان شوند تا بتوانیم در مسیری دشوار و پر پیچ و خم بر تمامی مشکلات غلبه کنیم.

وی افزود: با وجود چالش های گوناگون، همچنان معتقدم می توان با تدوین برنامه ای ۱۰ ساله، عقب ماندگی‌های مرتبط با حوزه جمعیت را جبران کرد، البته برای دستیابی به این مهم می بایست همه نهادها با بهره گیری از تمامی ظرفیت های مردمی در کنار یکدیگر جهادگونه وارد عرصه شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین به انگیزه های خود در خصوص ایجاد تحول در مقوله «جمعیت» پرداخت و افزود: بنده قبل از اینکه در وزارت فرهنگ دولت مردمی در خدمت اهالی فرهنگ و هنر باشم سالیان سال در هر جایگاهی که در خدمت این نظام مقدس و مردم بوده ام، مسائل مربوط به مقوله جمعیت یکی از مهمترین دغدغه های شخصی ام به شمار می رفت زیرا معتقدم دغدغه های مرتبط با جمعیت باید از چنان اهمیت بالایی برای جامعه ایرانی برخوردار باشد که هر فردی در هر جایگاهی جهت پیشبرد اهداف متعالی حوزه جمعیت برای خود نقش مشخصی تعریف کند.

وی در ادامه گفت: از یک سو مجموعه وزارت فرهنگ تلاش می کند وظایف قانونی اش در حوزه جمعیت را به بهترین شکل ممکن به سرانجام برساند و از سوی دیگر قبل از آنکه الزام قانونی بخواهد مسائل حوزه جمعیت را برایمان مشخص و تثبیت کند، بتوانیم با اقدامات گسترده در خصوص فرهنگ سازی، ارزش والای خانواده را به جایگاه مطلوب در جامعه برسانیم.

وی با اشاره به این نکته که وزارت فرهنگ در دولت مردمی از تمامی طرح های کارشناسی شده و بکر حوزه جمعیت حمایت های لازم را به عمل می آورد، گفت: وزارت فرهنگ در راستای اینگونه اقدامات هیچ مشکل پشتیبانی و حمایتی ندارد و تمامی امکانات وزارت فرهنگ در معاونت های مختلف در خدمت فعالان و دغدغه مندان حوزه جمعیت قرار خواهد گرفت.

وزیر فرهنگ در پایان گفت: وزارت فرهنگ از شبکه آموزشی وسیعی در موضوعات «جمعیت» برخوردار است، به عنوان مثال در  نمایشگاه کتاب امسال محیطی مشخص به آثار مرتبط با موضوع جمعیت و فرزندآوری برپا شده است و نهایت تلاش خود را می کنیم که از این دست اقدامات فرهنگی در مقوله جمعیت  گسترش بیشتری یابد.

مسئله جمعیت حول محور فرهنگ شکل گرفته است

همچنین در بخش دیگری از این‌گردهمایی عاطفه خادمی،دبیر ستاد جمعیت وزارت فرهنگ در گردهمایی تخصصی فعالان عرصه جمعیت گفت: پیش‌فرض ما در وزارت فرهنگ این بوده و هست که مسئله‌ جمعیت، حول محور فرهنگ شکل گرفته است و نمی‌توان انتظار داشت که تنها با حل شدن مسائل اقتصادی، مسائل جمعیت حل شود. در نتیجه اقتصاد، اولویت اول در حل مسئله نیست بلکه فرهنگ، دارای فوریت در حل مسئله می‌باشد.

مشاور وزیر فرهنگ خاطرنشان کرد:  افزود: امروز جمعیت باید به مسئله ای مردمی بدل شود و در این خصوص حلقه‌های میانی مردم باید فعال شوند، برای پیشبرد این کار سیاست آن است که ظرفیت مردمی بیش از پیش در مسئله جمعیت، فعال شود. ما در وزارت فرهنگ، میزبان تمامی طرح‌های تخصصی و حرفه‌ای در حوزه فرهنگ‌سازی و گفتمان‌سازی هستیم.

گفتنی است، گردهمایی تخصصی فعالین عرصه جمعیت سراسر کشور در حالی با همکاری کارگروه جمعیت و خانواده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی تهران برگزار شد که در این مراسم دکتر انسیه خزعلی، معاون امور زنان ریاست جمهوری و مهمانانی از وزارت ورزش و جوانان، مجلس شورای اسلامی و سایر نهادها حضور داشته و با فعالان حوزه جمعیت به تبادل نظر پرداختند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha