تاکید استاندار فارس بر تحول جهشی در عرصه کتابخانه‌ها/ جامعه ما باید فرهنگی اداره شود

استاندار فارس با تاکید بر لزوم ایجاد تحولی جهشی در عرصه کتابخانه‌ها گفت: در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی هم باید کتابخانه‌های سازمان ها و ...را عمومی کرد و هم کتابخانه‌های عمومی بیشتری ساخت.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از فارس، دکتر محمدهادی ایمانیه صبح امروز در همایش بین‌المللی طراحی و توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی؛ ایده‌ها، الگوها و تجربه‌ها با اشاره به سخنی از مقام معظم رهبری گفت: به فرموده مقام معظم رهبری دانشگاه در شیراز دارالعلمی در دارالعلم است، لذا اینکه همایشی بین‌المللی جهت توسعه خدمات کتابخانه‌های عمومی به میزبانی شیراز برگزار می‌شود، هم باعث افتخار بوده و هم برای ما مسئولیت‌آفرین است.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور ما به نحو شایسته‌ای نیست، افزود: این در حالی است که با توجه به فرهنگ غنی این کشور توقع بسیار بیشتری در استفاده از کتاب و کتاب‌خوانی برای جامعه و زندگی‌های شخصی و اجتماعی ما ایجاد می‌کند.

استاندار فارس با بیان اینکه هر چه به سمت فضای مجازی پیش رفتیم از دقت کار فاصله گرفتیم، اظهار داشت: گرچه فضای مجازی با امکان اصلاح اشتباهات برکات و نکات مثبتی مختص خود را دارد اما دقت ما را پایین آورده است و ذکر این نکته ضروری است که کتاب مجازی هیچ‌گاه جای کتاب مکتوب را نخواهد گرفت.

دکتر ایمانیه در ادامه اظهار داشت: اینکه بگوییم ۱۰ سال دیگر باید کتابخانه ها را جمع کرده و از فضای مجازی برای کتابخانه استفاده کنیم یا حتی صد سال دیگر هم سخن درستی نیست و قطعا به شکل صد در صد قابلیت اجرا ندارد و حتی برخی کشورهای غربی مجددا اقدام به احیای کتابخانه‌های قدیمی کرده‌اند.

مقام عالی اجرایی استان در ادامه به ارائه دو پیشنهاد پرداخت و افزود: یکی از پیشنهادها این است که کتابخانه‌های موجود را در اختیار عموم قرار دهیم و دوم اینکه نسبت به ساخت کتابخانه‌های جدید اقدام کنیم.

او با بیان اینکه در استان فارس تعداد بسیاری کتابخانه داریم که گاهی استفاده چندانی از آنها نمی‌شود، افزود: اگر بتوانیم آیین نامه یا مصوبه ای از دولت یا مجلس بگیریم و از ظرفیت کتابخانه‌ها استفاده کنیم و آنها را در اختیار سایرین هم قرار دهیم بسیار خوب است؛ چراکه فواید آن از عوارضش کمتر است.

دکتر ایمانیه با تاکید بر اینکه مراکز استان‌ها باید کتابخانه‌های بزرگ و جامعی داشته باشند، گفت: برای شهرستان ها، شهرها و روستاها با امکانات موجود دسترسی به کتابخانه‌ها کار دشواری است و لذا نیازمند تحول جهشی در عرصه کتابخانه ها هستیم که باید توسط مسئولین استانی پیگیری شود.

استاندار فارس با ارائه پیشنهادی ادامه داد: مجوز مجتمع های تجاری استان را ندهیم مگر با احداث کتابخانه به گونه‌ای که متولیان موظف باشند در طراحی ساختمان، کتابخانه را هم در نظر بگیرند، این اتفاق در مورد هتل‌ها، ترمینال‌ها، فرودگاه‌ها و سایر مراکز نیز قابل اجرا خواهد بود.

نماینده عالی دولت در فارس، بر امکان انعقاد تفاهم‌نامه با مساجد، مدارس، دانشگاه‌هابه منظور استفاده عموم از کتابخانه ها تاکید کرد و افزود: این اتفاق‌ها می‌تواند فرهنگ کتاب‌خوانی را تغییر دهد و آن را اعتلا بخشد، همچنین می‌تواند ما را به الگویی در کشور تبدیل کند.

وی افزود: ایجاد کتابخانه‌های خانوادگی در خانواده‌ای که فضای مسکونی بزرگ‌تری در اختیار دارد، نیز می‌تواند مثمرثمر واقع شود.

ایمانیه راه‌اندازی کتابخانه‌های سیار به‌ویژه برای رساندن کتاب به روستاها و نقاط دور افتاده را مهم دانست و گفت: برخی خیرین به این حوزه ورود کرده‌اند و کتاب را توسط کتابخانه سیار به صورت هفتگی به اهالی یک روستا تحویل می‌دهند و هفته بعد به روستای دیگر می‌برند.

وی در پایان به لزوم فرهنگ‌سازی در این حوزه تاکید کرد و گفت: برگزاری چنین همایش‌هایی باید نتایجی به همراه داشته باشد تا موثر واقع شود و امید که نتیجه آنها حل مشکلات جامعه باشد.

دکتر ایمانیه ضمن درخواست از مهمانانی که از پایتخت در این همایش حضور داشتند مبنی‌بر انعکاس پیشنهادهای مدیریت اجرایی استان به تهران، گفت: جامعه در صورتی موفق می‌شود که فرهنگ در آن اعتلا یابد، چرا که اداره سیاسی و اقتصادی جامعه بدون توجه به جوانب فرهنگی آن، چیزی جز آسیب به همراه نخواهد داشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha