لزوم ثبت ملی شدن  بازی های بومی و محلی استان زنجان

دبیر فدراسیون ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی گفت : استان زنجان با قدمت بالایی که دارد باید حداقل یک یا دو رشته ورزشی بومی و سنتی خود را به ثبت ملی برساند.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از زنجان ، فرهاد  نژاد فصیحی در دومین جشنواره بازیهای بومی محلی و شتر دوانی استان زنجان در روستای عشایرنشین قره اوغلانلو زنجان با بیان اینکه  این جشنواره  یکی از مهمترین رسالتهای فدراسیون ورزش روستایی و بازیهای بومی محلی در حفظ و احیا بازیهای سنتی موجود در کشور است اظهار کرد:  تداوم برگزاری جشنواره های این چنینی می تواند گام مثبتی در احیا بازیهای سنتی هر استان و انتقال آن به نسلهای بعدی باشد.

وی با اشاره به اینکه استان زنجان با قدمت بالایی که دارد باید حداقل یک یا دو رشته ورزشی بومی و سنتی خود را به ثبت ملی برساند افزود :  از مسئولین اداره ورزش و جوانان درخواست میشود تا با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان و با تحقیق و مطالعه در مورد بازیهای بومی استان بتوانند چند رشته ورزشی زنجان را به ثبت ملی برسانند.

بازیهای بومی محلی استان باید شناسنامه دار شوند

در ادامه  جواد بازرگان مدیرکل ورزش و جوانان استان بر لزوم تحقیق و گرد آوری اسامی و نحوه اجرای بازیهای بومی محلی توسط اهالی روستا،دهیاران و شوراها  با کمک کارشناسان ذیربط و هیات های روستایی هر شهرستان تاکید کرد.

وی خاطر نشان کرد :امروزه و با پیشرفت تکنولوژی و وارد شدن به عصر دیجیتال تا حدود زیادی مردم جامعه به ویژه کودکان ونوجوانان دچار کم تحرکی شده و بیشتر وقت خود را صرف فضای مجازی و بازیهای کامپیوتری می کنند که هم به لحاظ جسمانی و روحی دچار آسیب های زیادی در زندگی فردی و اجتماعی خود می شوند.

️این مسئول تصریح کرد: انجام بازی های محلی ضمن ایجاد تحرک سلامتی و نشاط به افزایش کار گروهی و تعاون و خلاقیت و همچنین حفظ آیین و سنن قدیمی و انتقال ان به آینده گان کمک زیادی خواهد کرد.

لزوم ثبت ملی کردن  بازی های بومی و محلی استان زنجان

گفتنی است:  در این جشنواره برنامه های متنوعی همچون اجرای موسیقی سنتی چندین مسابقه بومی به نامهای ساجاق ایاقی. ایپ سورتی. قیش کوتی . طناب کشی . شتر دوانی،پخت آش ونان و دوغ محلی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • . IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۰
    0 0
    جشنواره قره اوغلانلو بسیار عالی بود