طب سنتی هنوز در داروخانه‌ها ترویج نمی‌شود

عضو انجمن داروسازان ایران انجام یک اقدام انقلابی در زمینه آموزش صحیح مصرف داروهای گیاهی را ضروری دانست و گفت: طب سنتی آنگونه که باید در داروخانه‌ها ترویج نمی‌شود و پزشکان هم اعتقاد چندانی به این موضوع ندارند.

 دکتر حفیظ الله پورحیدر عضو انجمن داروسازان ایران درمورد ظرفیت گیاهان دارویی و طب سنتی و نقش شرکتهای دانش بنیان با برنامه «گفتگوی علمی» مصاحبه تلفنی کرد.

پورحیدر گفت: شرکتهای دانش بنیان قابلیت تحریم کردن از بیرون را ندارند اما متاسفانه ما از داخل با بروکراسی‌های اداری و عدم حمایت، آن‌ها را تحریم می‌کنیم.

وی افزود: شعار حمایت در این حوزه لزوماً به حمایت عملی منتهی نشده است به این دلیل که خیلی از دست اندرکاران و مجریان و متولیان فقط وعده حمایت از دانش بنیان‌ها را می‌دهند و در عمل خروجی وجود ندارد.

عضو انجمن داروسازان ایران متذکرشد: اگر دانش بنیان‌ها در حوزه گیاهان دارویی حمایت نشوند و فضا برایشان محدود شود خود به خود غیردانش بنیان‌ها فرصت رشد پیدا می‌کنند و هرکسی به خودش اجازه طبابت و اظهارنظر می‌کند و این سلامت جامعه را هدف می‌گیرد.

پورحیدر در رادیو گفت وگو تأکیدکرد: این وظیفه سازمان غذا و داروست که از طریق رایزنی با مقامات و مسئولان ذیربط، به بار نشستن فعالیت شرکتهای دانش بنیان در حوزه گیاهان دارویی را تسهیل کند.

وی درمورد کارکرد انجمن داروسازان گفت: این انجمن به عنوان قدیمی ترین NGO کشور با بیش از صد سال قدمت، وظیفه و رسالت خود را به خوبی در این راستا انجام داده و یک نقش محوری در برقراری ارتباط بین داروسازان با یکدیگر دارد.

پورحیدر اضافه کرد: کارکرد انجمن داروسازان به عنوان یک نهاد صنفی، تبیین جایگاه داروساز در چرخه درمان است و البته شرکتهای دانش بنیان و طب سنتی هم مستنثا از این قضیه نیستند و انجمن به عنوان یک هماهنگ کننده و لیدر گروه عمل کرده و در صورت لزوم با مقامات بالادستی رایزنی می‌کند.

وی انجام یک اقدام انقلابی در زمینه آموزش صحیح مصرف داروهای گیاهی را ضروری دانست و گفت: طب سنتی آنگونه که باید در داروخانه‌ها ترویج نمی‌شود و پزشکان هم اعتقاد چندانی به این موضوع ندارند.

عضو انجمن داروسازان ایران با تصریح بر اینکه مردم آموزش‌های لازم را درباره مصرف صحیح داروهای گیاهی ندیدند گفت: ما به مردم آموزش ندادیم که بیش از 90 درصد داروهای گیاهی مثلاً در زمان بارداری منع مصرف دارند و مردم به غلط فکر می‌کنند داروی گیاهی در هر شرایطی بی ضرر است درصورتیکه ما قوی ترین سموم را از گیاه می‌گیریم و بسیاری از داروهای گیاهی می‌توانند منجر به آسیب‌های کبدی شوند.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha