کد خبر: 180558
۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱، ۱۱:۳۱
آبله میمونی قابل پیشگیری است

رئیس کارگروه درمان ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد افرادی که واکسن آبله را دریافت کرده‌اند در برابر ابتلا به ویروس آبله میمونی مصون هستند.

به گزارش بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،عاطفه عابدینی  در خصوص شیوع آبله میمونی اظهار کرد: این بیماری با ضایعات پوستی و همراه با تب نمایان می‌شود.

وی با بیان این که بیماری فوق همه گیری بالایی نداشته ولی در کیس‌های مختلفی از اروپا و امریکا دیده شده است، مسری بودن آن را موجب درگیر شدن شمار دیگری از افراد عنوان کرد و گفت: پرتغال شیوع بالایی را مشاهده کرده و سازمان بهداشت جهانی جلسه‌ای اضطراری تشکیل داده است.

عابدینی به زخم‌های دهانی، تناسلی، ضایعات پوستی و وزیکول‌هایی شبیه تاول در این بیماری اشاره کرد و گفت: زخم‌هایی نیز در ناحیه پشت و گره‌هایی برجسته در ناحیه ران ممکن است مشاهده شود.

وی خاطرنشان کرد: این بیماری منشأ ویروسی داشته و به واکسن آبله جواب می‌دهد ولی مشکل این جاست که افراد جوان تر از 45 سال خاصه در کشورهای غربی، برای آبله واکسینه شده‌اند ولی سایر افراد این واکسن را دریافت نکردند.

عابدینی تصریح کرد: کسانی که واکسن آبله را دریافت کرده‌اند، نسبت به این بیماری مصون هستند و مشکل ابتلای بچه‌ها و جوانان به این بیماری است.

رئیس کارگروه درمان ستاد ملی مقابله با کرونا درصد انتقال با تماس نزدیک و نیز ارتباطات خانگی را مطرح کرد و گفت: این ویروس نیز همچون کووید، سویه‌های متفاوتی دارد و تا کنون دو سویه آبله میمونی یافت شده که یکی در نیجریه با کشندگی 1درصد و دیگری سویه کنگو با کشندگی 10درصد می‌باشد.

عابدینی استراتژی کشورمان را در برابر این بیماری، ابتدا تشخیص موارد مشکوک عنوان کرد و افزود: افراد مشکوک و نزدیکان آن‌ها باید ایزوله شوند و اگر تمام افرادِ در تماس با فرد بیمار در 4 روز نخست واکسن آبله را دریافت کنند، بسیار کمک کننده است و باعث می‌شود از پیشرفت آن جلوگیری کنیم.

وی در عین حال مبتلا شدگان به بیماری آبله را جزو افراد مصون از ابتلا به آبله میمونی قلمداد کرد و به رادیو گفت‌وگو گفت: کسانی که دارای بیماری‌های پوستی نظیر اگزما هستند، ممکن است در صورت ابتلا با ضایعات شدید تر پوستی رو به رو شوند.

این مقام مسئول در ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تاکید بر حفظ آرامش مردم گفت: اگر ضایعات پوستی با تب همراه شد، حتما به پزشک مراجعه کنند و همکاران ما نظیر دندان پزشکان اگر مواردی مشکوک را مشاهده کردند، حتما اقدام به معرفی آن‌ها نمایند.

عابدینی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو افزود: از سال 1972 در امریکا و کانادا و از 1380 در کشورهای در حال توسعه، واکسن آبله تزریق نشده و به همین جهت باید نسبت به پیشگیری دقت نظر صورت گیرد.

منبع:رادیو گفتگو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha