علائمی که نشان دهنده روده ناسالم هستند

اکثر افراد با علائم شایع‌تر روده ناسالم مانند سوزش سر دل، سوء هاضمه و حالت تهوع آشنا هستند. با این وجود، نفخ، یبوست و اسهال نیز اغلب نشان دهنده مشکلات گوارشی هستند.

بسیاری از متخصصان پزشکی از روده به عنوان «مغز دوم» یاد می‌کنند و این به دلیل نقش مهمی است که روده در سلامت کلی ما ایفا می‌کند و نحوه ارتباطی است که با مغز دارد.

به گزارش فراو به نقل از یاهولایف، ارتباط روده و مغز به اندازه‌ای قوی است که مشخص شده بر خلق و خو، شناخت و حتی خواب تاثیر می‌گذارد. روده همچنین خانه تعداد زیادی از میکروارگانیسم‌ها است که در مجموع به عنوان میکروبیوم روده شناخته می‌شوند.

به گفته موسسه ملی دیابت و بیماری‌های گوارشی و کلیوی ایالات متحده داشتن روده‌ای سالم برای زندگی خوب ما امری ضروری است. این در حالی است که ۶۰ تا ۷۰ میلیون آمریکایی تحت تاثیر مشکلات گوارشی قرار دارند.

داشتن روده ناسالم به چه معناست؟

بسیاری از ما اصطلاح «سلامت روده» را شنیده‌ایم، اما معنی آن چیست؟ روده شما خانه چندین تریلیون میکروب است که برای سلامت کلی بدن شما حیاتی هستند. این باکتری‌های مفید به هضم غذا، تولید ویتامین‌ها و محافظت در برابر پاتوژن‌های مضر کمک می‌کنند. زمانی که تعادل باکتری‌ها در روده شما مختل شود این موضوع می‌تواند منجر به بروز بیماری‌ای به نام «دیسبیوز» شود که با طیف گسترده‌ای از مشکلات مرتبط با سلامتی از جمله آلرژی، بیماری‌های خودایمنی، و حتی افسردگی در ارتباط است.

چگونه می‌توانید روده خود را سالم نگه دارید؟

اولین قدم آن است که یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید که شامل مقادیر زیادی میوه و سبزیجات تازه باشد. هم چنین، باید تا حد امکان از مصرف غذاهای فرآوری شده و آنتی بیوتیک‌ها اجتناب کنید. علاوه بر آن، ورزش منظم و کاهش استرس می‌تواند به ارتقای یک محیط سالم روده کمک کند. با پیروی از این نکات ساده می‌توانید به حفظ سلامت روده خود کمک کنید.

روده ناسالم چگونه بر سلامت کلی شما تاثیر می‌گذارد؟

بخش اعظم سیستم ایمنی در روده قرار دارد و روده سالم را برای سلامت کلی بدن امری ضروری می‌است. روده ناسالم می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی از جمله التهاب، آلرژی و حتی بیماری‌های خود ایمنی شود. روده ناسالم هم چنین می‌تواند بر سلامت روان تاثیر بگذارد و منجر به شرایطی مانند اضطراب و افسردگی شود.

باکتری‌های روده به تجزیه غذا و جذب مواد مغذی کمک می‌کنند، اما در محافظت از بدن در برابر مواد مضر نیز نقش اساسی دارند. زمانی که روده مختل می‌شود می‌تواند مشکلات متعددی را ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر باکتری‌های مضر زیادی وجود داشته باشد می‌توانند سمومی را آزاد کنند که قادر خواهند بود به پوشش روده آسیب برساند و باعث التهاب شوند. علاوه بر این، عدم تعادل باکتری‌ها نیز می‌تواند منجر به کمبود مواد مغذی و جذب ضعیف ویتامین‌ها و مواد معدنی شود.

روده و مغز چگونه به هم مرتبط هستند؟

روده حاوی شبکه وسیعی از نورون هاست که با مغز در ارتباط هستند. راه‌های مختلفی وجود دارد که روده و مغز به هم متصل می‌شوند. ابتدا مغز و قلب توسط عصب واگ طولانی‌ترین عصب مغزی که از ساقه مغز تا شکم امتداد دارد به هم متصل می‌شوند. این عصب مسئول ارسال پیام بین مغز و روده است.

دوم آن که قلب و مغز توسط سیستم عصبی روده‌ای (ENS) شبکه‌ای از نورون‌ها که مجرای گوارشی را می‌پوشانند به یکدیگر متصل می‌شوند. سیستم عصبی روده‌ای مسئول کنترل عملکرد دستگاه گوارش است. در نهایت آن که روده و مغز توسط میکروبیوم جامعه‌ای از میکروب‌های ساکن در دستگاه گوارش به یکدیگر متصل می‌شوند.

میکروبیوم تاثیر قابل توجهی بر سلامت روده دارد و بر خلق و خو و رفتار اثر می‌گذارد. این میکروبیوم نقش مهمی در هضم، عملکرد سیستم ایمنی و سلامت کلی ایفا می‌کند. به عنوان مثال، پژوهش‌ها نشان می‌دهند که میکروبیوم روده می‌تواند بر سطوح التهاب تاثیر بگذارد. این مهم است، زیرا التهاب مزمن با بیماری‌های مختلفی از جمله بیماری قلبی و سرطان مرتبط است.

این سه ارتباط بین روده و مغز نشان می‌دهند که آن چه در روده رخ می‌دهد می‌تواند تاثیر مستقیمی بر مغز داشته باشد و بالعکس. به عنوان مثال، مطالعات نشان داده‌اند که استرس مزمن می‌تواند منجر به تغییراتی در باکتری‌های روده شود که به نوبه خود می‌تواند منجر به التهاب و مشکلات سلامت روان شود. به طور مشابه، اختلالات روده مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) با اضطراب و افسردگی مرتبط است. بنابراین، مراقبت از روده و مغز برای حفظ سلامتی ضروری است.

شما همیشه خسته هستید

روده ناسالم می‌تواند منجر به خستگی و سطوح پایین انرژی شود. بیش‌تر افراد از اهمیت سلامت روده و نحوه تاثیر آن بر کل بدن بی‌اطلاع هستند. روده ناسالم می‌تواند به طرق مختلف در ایجاد خستگی نقش داشته باشد. روده مسئول تجزیه غذا و استخراج مواد مغذی است.

وقتی روده به درستی کار نمی‌کند بدن غذای خود را برای عملکرد دریافت نمی‌کند. دوم آن که روده خانه چندین تریلیون باکتری است که نقش حیاتی در حفظ سلامت ما دارند. عدم تعادل باکتری‌های روده با خستگی و سایر مشکلات سلامتی مرتبط است. در نهایت آن که روده از طریق عصب واگ به مغز متصل می‌شود. این ارتباط اجازه می‌دهد تا اطلاعات بین روده و مغز جریان یابد.

هنگامی که روده سالم نیست این ارتباط مختل می‌شود و منجر به احساس خستگی می‌شود. این‌ها تنها چند نمونه از مواردی هستند که نشان می‌دهند چرا روده ناسالم می‌تواند به خستگی بیانجامد. اگر با خستگی دست و پنجه نرم می‌کنید ممکن است ارزش داشته باشد سلامت روده خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

خستگی

شما مشکلات گوارشی دارید

اکثر افراد با علائم شایع‌تر روده ناسالم مانند سوزش سر دل، سوء هاضمه و حالت تهوع آشنا هستند. با این وجود، نفخ، یبوست و اسهال نیز اغلب نشان دهنده مشکلات گوارشی هستند. این علائم می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی از جمله حساسیت‌های غذایی، عفونت‌های ویروسی و اختلالات گوارشی باشد.

در برخی موارد، این علائم هم چنین ممکن است نشانه ابتلا به موارد جدی‌تری مانند بیماری سلیاک (در این بیماری گوارشی پرزهای روده باریک آسیب دیده و در جذب مواد اختلال دارد) یا بیماری کرون (یکی از بیماری‌های التهابی روده است که با التهاب دیواره روده مشخص می‌شود) باشند. اگر به طور منظم هر یک از این علائم را تجربه می‌کنید ضروری است که به پزشک مراجعه کنید.

مشکلات گوارشی

همیشه بیمار هستید

روده شما خانه چندین تریلیون باکتری از جمله باکتری‌های خوب و بد است. این جامعه از میکروارگانیسم‌ها به عنوان میکروبیوتای روده شناخته می‌شود و نقش اساسی در حفظ سلامت شما ایفا می‌کنند. به عنوان مثال، باکتری‌های خوب روده وظیفه کمک به تجزیه غذا، جذب مواد مغذی و مبارزه با عوامل بیماری زای مضر را برعهده دارند. با این وجود، در صورت برهم خوردن تعادل باکتری‌های خوب و بد این وضعیت منجر به مشکلات گوارشی و ضعف سیستم ایمنی می‌شود.

روده ناسالم هم چنین می‌تواند شما را مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کند. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که میکروبیوتای روده نقش مهمی در ایمنی ایفا می‌کند. بنابراین، حفظ روده سالم برای سلامت و تندرستی کلی امری ضروری است.

بیماری

نوسانات در خلق و خو

بیش‌تر ما در مقطعی از زندگی خود نوسانات خلقی را تجربه کرده ایم. برای برخی از ما این نوسانات خفیف بوده و به سرعت از بین می‌روند. با این وجود، برای برخی دیگر می‌توانند شدید و مداوم بوده و برای روزها یا حتی ماه‌ها ادامه داشته باشند. در حالی که نوسانات خلقی می‌توانند توسط عوامل مختلفی مانند استرس یاعدم تعادل هورمونی ایجاد شوند، اما ممکن است نشانه‌ای از تضعیف سلامت روده نیز باشند.

هنگامی که روده سالم است انتقال دهنده‌های عصبی مختلفی تولید می‌کند که به حفظ خلق و خوی پایدار کمک می‌کند. زمانی که روده ناسالم است می‌تواند ملتهب شود و انتقال دهنده‌های عصبی کمتری تولید کند. این امر می‌تواند منجر به افزایش اضطراب و افسردگی و سایر اختلالات خلقی شود. اگر با نوسانات خلقی مداوم یا شدید دست و پنجه نرم می‌کنید ضروری است که با پزشک خود صحبت کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha