دیپلماسی علمی مرجعیت‌بنیان و امنیت‌ساز است

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه کسب رتبه ۱۵ علمی جهان برای ایران افتخار بزرگی است، اظهار داشت: سال گذشته ۷۶ هزار سند علمی و بین المللی از جمهوری اسلامی منتشر شد که نشان از تبدیل شدن ایران به مرجعیت علمی جهان با فراهم کردن زمینه مشارکت بین المللی دانشمندان این کشور دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت، نخستین همایش بین‌المللی «نهضت ترجمه و انتشار مفاهیم ارزشی دفاع مقدس» با حضور دکتر محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و مسوولین استانی در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی همدان برگزار شد.

در این همایش که با حضور دانشجویان و اندیشمندان از ۲۰ کشور جهان همراه بود، ضرورت‌های نهضت ترجمه و انتشار مفاهیم ارزشی دفاع مقدس مطرح و بررسی شد.

دکتر محمدعلی زلفی‌گل در نخستین همایش بین المللی نهضت ترجمه و انتشار مفاهیم ارزشی دفاع مقدس که امروز شنبه در همدان برگزار شد؛ اظهار داشت: دنیای استکبار می داند که برای تسلط به یک کشور باید آن را از نظر علمی، فنی و نوآوری عقب نگهداشت و برهمین اساس همواره تلاش می کند مانع از توسعه و رشد علمی دیگر کشورها شود.

وی با بیان اینکه مستکبران در صورت تسلط بر یک کشور اجازه رشد علمی به آنها را نمی دهند، تصریح کرد: دانشجویان باید سفیران شایسته ای برای کشور باشند و با فراگیری علم و فناوری در بالاترین رده، دانایی و علم را در کشور رواج دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: کشورهای دارای مردمانی عالم و دانا هیچگاه تسلط بیگانه را نمی پذیرد ضمن اینکه اگر با سایر نقاط جهان دیپلماسی علمی برقرار باشد آن کشورها هیچگاه دچار تنش و درگیری هم نمی شوند.

زلفی‌گل تصریح کرد: از مرز کشوری که توریست، دانشمند و دانشجو با دیگر کشورها رد و بدل می کند هیچگاه سرباز عبور نمی کند.

وی با تاکید بر اینکه برای هدایت جامعه به سمت دانایی باید تلاش کرد، گفت: قرآن مجید و پیامبر مهربانی ها محور و مدار ایران اسلامی است و در آموزه های دینی ما علم و عالمان از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار هستند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با تفکر برگرفته از قرآن کریم، برنامه و سیاست خود را به گونه ای هدایت کرده که در چهار دهه بعد از انقلاب با وجود تحریم و جنگ، امروز از کشورهای مطرح علمی در جهان محسوب می شود.

زلفی گل با بیان اینکه کسب رتبه ۱۵ علمی جهان برای ایران افتخار بزرگی است، اظهار داشت: سال گذشته ۷۶ هزار سند علمی و بین المللی از جمهوری اسلامی منتشر شد که نشان از تبدیل شدن ایران به مرجعیت علمی جهان با فراهم کردن زمینه مشارکت بین المللی دانشمندان این کشور دارد.

وی گفت: ۳۵ درصد از ۷۶ هزار سند علمی و بین المللی منتشر شده با مشارکت محققان جهانی و سایر کشورها تهیه شده است و در ایران دانشمندان و اساتیدی داریم که دنیا و اندیشمندان جهان آنها را قبول دارند و حاضرند با آنها کار علمی مشترک انجام دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: جمهوری اسلامی در راستای مرجعیت‌سازی علمی گام‌های موثری برداشته و در ادامه باید برای رسیدن به قله علمی جهاد گونه در راستای کسب علم تلاش کرد و به جهاد علمی علاوه بر علم بنیان باید باور و ایمان داشت.

زلفی‌گل اظهار داشت: معلمان و اساتید دانشگاه به واسطه وظیفه آکادمیکی که بر عهده دارند هنگام تدریس باید بدانند افراد بزرگ، آینده سازان جامعه و اندیشمندان در کلاس درسشان حضور دارند.

وی درباره اهمیت این گردهمایی نیز گفت: قبل از پیروزی انقلاب با نظام سلطنتی ارباب رعیتی مواجه بودیم که دست نشانده استکبار بود و مستکبران اجازه رشد علمی و فناوری به کشور را نمی دادند تا جایی که در جنگ تحمیلی توان تولید سیم خاردار را هم نداشتیم اما هم اینک به مرجعیت علمی جهان تبدیل شده ایم.

در این آیین همچنین، از سه کتاب «من رضا هستم» در وصف زندگینامه شهید «داریوش (رضا) ساکی»، کتاب «حاج جلال» در وصف زندگینامه پدر شهیدان حاجی بابایی و ترجمه کتاب شهید «الکرخ» در وصف شهید «احمد روستایی» رونمایی و از مترجمان و نویسندگان این کتاب ها نیز تقدیر و تجلیل شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha