بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سومین مرکز فعال کشور محسوب می شود

رئیس بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تاکنون 513 گلوب چشم از 257 اهداکننده در مراکز فراهم‌آوری برداشت شده و به بانک چشم مشهد انتقال یافته است.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر سیامک زارعی‌قنواتی در جریان بازدید مسئولان اکو، یونسکو، یونیسف، سازمان بهداشت جهانی و سفرا و دیپلمات‌های کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی از بانک چشم مشهد، خاطر نشان کرد: بانک چشم مشهد به عنوان سومین بانک چشم کشور در سال 1398 راه‌اندازی شد و تاکنون 513 گلوب چشم از 257 اهداکننده در مراکز فراهم‌آوری برداشت شده و به بانک چشم مشهد انتقال یافته است.

وی تصریح کرد: فرآوری قرنیه‌های اهدایی به 416 بیمار نیازمند پیوند قرنیه در بیمارستان‌ها و کلینیک‌های تخصصی چشم پزشکی مشهد، ذخیره‌سازی 30 گلوب و 7 قرنیه اهدایی برای تأمین نیاز بیماران اورژانسی به بافت تکتونیک، فرآوری و ذخیره‌سازی 136 اسکلرا در بانک چشم مشهد برای تأمین نیازهای مراکز درمانی به بافت مذکور و همکاری با دو مرکز فراهم‌آوری بافت‌های اهدایی چشم و 5 مرکز تخصصی چشم پزشکی گیرنده بافت‌های اهدایی از جمله اقدامات صورت گرفته از زمان آغاز به کار بانک چشم مشهد تاکنون بوده است.

رئیس بانک چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص سن اهدا کنندگان و دریافت‌ کنندگان قرنیه، گفت: کوچکترین اهدا کننده قرنیه 4 ساله و مسن‌ترین اهدا کننده این عضو بدن 74 ساله بوده‌اند، ضمن اینکه کوچکترین دریافت کننده قرنیه 9 ماهه و مسن‌ترین دریافت کننده این عضو بدن 91 ساله بوده‌اند.

دکتر زارعی‌قنواتی افزود: در ایران 3 بانک چشم فعال داریم که این بانک‌ها در شهرهای تهران، شیراز و مشهد قرار دارند و عمده موارد ارسالی از بانک چشم مشهد به بیمارستان‌های تخصصی چشم پزشکی خاتم‌الانبیاء(ص) و بینا و همچنین کلینیک‌های تخصصی چشم پزشکی بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha