لزوم به کارگیری دانش بنیان‌ها در مهار گرد و غبار

مدیرکل دفتر امور بیابانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بهره گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان را در راستای بیابان زایی و مقابله با گرد و غبار ضروری خواند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت دکتر وحید جعفریان مدیرکل دفتر امور بیابانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در رابطه با راهکارهای کوتاه مدت و بلندمدت کاهش گرد و غبار با برنامه «گفتگوی علمی» مصاحبه کرد.

جعفریان ارتقای آگاهی و حساس شدن جامعه در این خصوص را بهترین پشتوانه‌ها برای مدیریت پایدار سرزمین دانست و گفت: ایران از نظر جغرافیایی در محدوده‌ای واقع شده که متأثر از اقلیم خشک و نیمه خشک است و پیامدهای آن مانند خشکسالی موضوع تازه‌ای برای این اقلیم و تمدن نیست.

وی افزود: این پیامد و مخاطرات در سنوات اخیر بسیار شتاب پیدا کرده و پیش بینی‌ها حاکی از این است که این روند همچنان با سرعت ادامه خواهد داشت.

مدیرکل دفتر امور بیابانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور بهره گیری از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان را در این راستا ضروری خواند.

جعفریان، معاهده مقابله با بیابان زایی را از جمله معاهده‌های بین المللی در حوزه هماهنگی و تدوین سیاست‌ها و ارتقای آگاهی در این زمینه دانست و گفت: دفتر مقابله با بیابان زایی، سند جهان بدون تخریب سرزمین را به همراه 90 کشور تدوین کرده و برنامه‌ها و سیاست‌ها و اولویت‌های خود را در قالب عرصه‌های پیشگیری از بیابان عنوان کرده است.

وی با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه بسیار کم هزینه تر و موثرتر عمل می‌کند گفت: در شرایطی که روند تغییرات به سمت خشک و خشک تر شدن است باید سیاست‌ها را با ملاحظات تاب آوری، مکانیزم‌های سازگاری، بودجه ریزی و ارتقای آگاهی و بینش در تصمیم گیران و مکانیزم‌های تشویقی در اولویت قرار دهیم.

مدیرکل دفتر امور بیابانی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تأکیدکرد: کار در عرصه‌های بیابانی و تخریب شده به مراتب پرهزینه تر و با ریسک بالایی صورت می‌گیرد و حتی ممکن است بازگشت شرایط قبلی را هم تضمین نکند.

منبع:رادیو گفتگو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha