قطع ۶۰۰ میلیون درخت برای تولید ۶ هزار میلیارد نخ سیگار در جهان

رئیس مرکز سلامت محیط و کار گفت: برای تولید سالانه ۶ هزار میلیارد نخ سیگار در جهان ۶۰۰ میلیون درخت قطع می‌شود.

به گزارش  گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، جعفر جندقی با اشاره به فرا رسیدن هفته ملی بدون دخانیات، اظهار داشت: صنایع دخانی با تولید سهم سالانه ۸۴ مگاتن گاز گلخانه‌ای معادل دی اکسید کربن، باعث تغییرات گسترده آب و هوایی در جهان و بر هم زدن تعادل آب و هوا در کره زمین می‌شوند، منابع محیط زیست را هدر داده و به اکوسیستم‌ها آسیب می‌رسانند.

وی افزود: سالانه ۳.۵ میلیون هکتار زمین برای کشت تنباکو از بین می‌رود. سالانه ۶۰۰ میلیون درخت، برای تولید سیگار بریده می‌شوند.

وی ادامه داد: کشت دخانیات (تنباکو) به کره زمین آسیب می‌رساند. هر سال ۶۰۰ میلیون درخت قطع می‌شود تا ۶ هزار میلیارد سیگار تولید شود و همین اقدام سبب کاهش هوای سالمی می‌شود که قرار است ما تنفس کنیم.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار با اعلام این‌که ته سیگار، فراوان‌ترین نوع زباله‌های پلاستیکی در جهان است، گفت: این زباله‌ها سالانه ۷۶۷ هزار کیلوگرم زباله سمی تولید می‌کنند که از نظر وزنی معادل ۲۸ هزار و ۸۷۵ نهنگ گوژپشت است.

جندقی یادآور شد: هر سال ۴.۵ تریلیون فیلتر سیگار، سطح شهرها، پارک‌ها، سواحل و رودخانه‌های ما را پر می‌کند و باعث آلودگی آب و خاک می‌شود.

وی افزود: سالانه حدود ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی برای کشت تنباکو اختصاص می‌یابد. ۵ درصد از کل جنگل زدایی در جهان را کشاورزی توتون و تنباکو تشکیل می‌دهد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار با اشاره به این‌که یک فرد سیگاری در صورت ترک سیگار، به طور متوسط می‌تواند تا ۷۴ لیتر آب در روز ذخیره کند، گفت: هر ساله در جهان، ۲۲ میلیارد متر مکعب آب در صنایع دخانی برای تولید محصولات‌شان مصرف می‌شود. سالانه در جهان ۲۵ میلیون تن زباله از چرخه تولید تنباکو به جا می‌ماند.

جندقی خاطرنشان کرد: بیش از ۷ هزار ماده شیمیایی در اثر استفاده از سیگار در محیط منتشر می‌شود که ۷۰ نوع آنها سرطان زا هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha