جزئیات عملیات متروپل از زبان رئیس هلال‌احمر

رئیس جمعیت هلال‌احمر جزئیات مدیریت عملیات متروپل، امدادرسانی و آواربرداری در سانحه را تشریح کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت؛ دکتر پیرحسین کولیوند در جلسه شورای معاونین این جمعیت، جزئیات عملیات متروپل و خدمات هلال‌احمر را در این سانحه تشریح کرد.
کولیوند با اشاره به ضرورت حضور مدیران ارشد در صحنه عملیات‌های با ابعاد گسترده گفت: سانحه متروپل، ظاهرا محلی به نظر می‌رسید اما ما تجربه حادثه پلاسکو را داشتیم و با این شناخت و با توجه به شرایط فیزیکی حادثه و شرایط اجتماعی موجود، باید شدت و اهمیت حادثه را برآورد می‌کردیم که با این حساب، سانحه متروپل آبادان، بسیار پراهمیت بود. 
وی با بیان اینکه روز اول وقوع حادثه، اخبار بدی از میزان خسارات حادثه به دست ما می‌رسید، افزود: شب اول وقوع این سانحه، به دلیل اینکه پرواز مستقیم به خوزستان وجود نداشت، با عجله و به صورت زمینی به سمت آبادان حرکت کردیم و صبح روز دوم، وقتی به آبادان رسیدیم که تیم‌های هلال‌احمر استان، عملیات جست‌وجو و نجات را انجام داده و ۱۰ طبقه ساختمان، پاکسازی و به شکل کامل از سوی تیم‌های زنده‌یاب هلال‌احمر کنترل شده بود. محبوسین و فوتی‌ها هم در حال رهاسازی بودند.
نقاط قوت عملیات متروپل
رئیس جمعیت هلال‌احمر تاکید کرد: سطح‌بندی حادثه براساس شدت خسارات، ابعاد بین‌المللی، رسانه‌ها و ... انجام می‌شود. اگر فرمانده ارشدی به دلیل سطح بالای حادثه در منطقه عملیاتی حضور مستمر داشته باشد، این کار، کاملا علمی و اصولی است.
کولیوند حضور وزیر کشور، معاون وزیر، مسئولان هلال‌احمر، نمایندگان کمیسیون عمران مجلس و دیگر ارگان‌ها را با توجه به بزرگی و شدت حادثه از نقاط قوت عملیات متروپل برشمرد و گفت: ادوات، امکانات و تجهیزات لازم برای عملیات آواربرداری و امدادرسانی، فراهم و نیازها بلافاصله تامین می‌شد. از شهرداری، پالایشگاه و .... همه در میدان کمک حاضر بودند و کار با تعامل بالا در حال انجام بود، در صورتی که اگر حضور وزیر کشور نبود، این هماهنگی و تعامل به راحتی ایجاد نمی‌شد. 
رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به تشکیل کمیته‌های اجتماعی، امدادونجات، بهداشت و درمان، امنیتی و ... در عملیات متروپل، افزود: در این عملیات، تقسیم کار انجام و هماهنگی لازم در سطح بالا برقرار شده و با انتخاب فرمانده میدان، فرمانده عملیات و ... برای مدیریت عملیات آواربرداری و امدادرسانی، تصمیمات تخصصی گرفته و اجرا می‌شد.
کولیوند ادامه داد: سانحه متروپل در ساعت کم رفت و آمدی رخ داد وگرنه عمق فاجعه بسیار بیشتر می‌شد. 
تغییر تکنیک در انجام عملیات براساس تصمیم مدیران
رئیس جمعیت هلال‌احمر افزود: در سانحه متروپل، مدل مدیریت عملیات، شکل ثابتی نداشت و تکنیک‌ها در صورت تصمیم مدیریتی و براساس استدلال‌های علمی و فنی، تغییر می‌کرد.
کولیوند گفت: به طور مثال، زیرزمین ساختمان متروپل در آب بود و به گفته مهندسین، تخلیه آب و یا هر شوکی به ساختمان، منجر به نشست و فروریزش بقایای ساختمان می‌شد، با وجود این و با توجه به اینکه سانحه متروپل نسبت به حادثه پلاسکو مخاطرات بالاتر و حجم آوار بسیار بیشتری داشت، سرعت کار، بالاتر از پلاسکو انجام می‌شد تا جایی که به شعاع ۱۰۰ متری محل متروپل، تمام خانه‌های اطراف ساختمان همان شب اول سانحه، تخلیه شده بود که هم از بروز خطر بیشتر برای خانواده‌های ساکن در محدوده پیشگیری شود و هم سرعت امدادرسانی در محل حادثه، مدیریت شود.
جوانان پای کار امدادرسانی 
رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه به دیگر نقاط قوت عملیات متروپل اشاره کرد و گفت: جوانان در میدان عملیات متروپل حاضر و بسیار پای کار بودند، حتی با دست خالی به کمک آمده بودند، در حالی که محل حادثه بسیار پرخطر بود و هر لحظه ممکن بود بقایای ساختمان و ساختمان مجاور، ریزش کند و جان ۳۰۰ تا ۴۰۰ نیروی امدادی و جهادی در صحنه اصلی و مردم زیادی که در حال تماشای عملیات بودند، به خطر جدی بیفتد اما با تمهیدات مدیریتی اندیشیده شده، در ادامه، ایمنی کار فراهم و شرایط برای تداوم روند جست‌وجوی محبوسین در آوار مهیا شد.
هلال‌احمر از مردم و همواره در میان مردم است
وی با اشاره به اینکه ما خودمان را جای خانواده‌های داغدیده آبادانی می‌گذاریم، تاکید کرد: هلال‌احمر از خود مردم است و در صورت نیاز، میان مردم می‌رود و خدمت می‌کند. تیم‌های سحر هلال‌احمر (تیم‌های ساماندهی حمایت‌های روانی اجتماعی و فرهنگی در حوادث و بلایا) در این سانحه به میان مردم آمدند و بسیار قوی و موثر از خانواده‌های منتظر، داغدار و آسیب‌دیده حمایت کردند. در حال حاضر ۵ تیم سحر در محل حضور دارند و در حال خدمت‌رسانی به خانواده‌های داغدار در این سانحه هستند. تیم‌های ما خبرهای جدید مربوط به مفقودان را سریع به خانواده‌ها منتقل می‌کردند. از طرفی با مصدومان و خانواده‌های داغدار نیز دیدار و گفت‌وگو داشتیم و در این سانحه در کنار آنها بودیم. 
کولیوند ادامه داد: خواسته و انتظار خانواده‌های داغدار در این دیدارها، برخورد قانونی با مدیران فاسد و افراد سهیم در وقوع این مصیبت بود.
حضور دلگرم کننده مردم در کنار امدادگران و گروه‌های جهادی
رئیس جمعیت هلال‌احمر در ادامه به حضور پررنگ و پر از مهر و همراهی مردم آبادان در کنار امدادگران و گروه‌های جهادی حاضر در صحنه عملیات اشاره کرد و گفت: مردم در این سانحه با عشق و علاقه، کار و کمک می‌کردند. یکسری از خانواده‌های داغدار در ضلع شرقی ساختمان، منتظر خبری از عزیزانشان بودند و مردم زیادی نیز برای کمک آمده بودند. 
کولیوند افزود: کمک مردم آبادان به امدادگران، بی‌نظیر بود تا جایی که یک نفر از امدادگران و تیم‌های جهادی در صحنه عملیات، گرسنه و تشنه نماند. آب خنک، غذا، میان وعده، چای، ماسک، دستکش، کلاه، کفش و ... هرچه که مورد نیاز بود، میان امدادگران توزیع می‌شد. این مهربانی و حمایت‌های مردمی در صحنه حادثه، در تمام دنیا بی‌نظیر است. 
افراد سودجو در صحنه عملیات‌ 
کولیوند با تاکید بر اینکه اقدامات انجام شده در صحنه عملیات، کاملا حساب شده و براساس شواهد، مدارک، میزان ریسک و محیط حادثه بود، اظهار کرد: در این گونه حوادث و سوانح، افراد سودجو نیز به میدان می‌آیند. آنچه در مصاحبه افراد سودجو با شبکه‌های معاند محرز بود، اصرار بر وجود پیکرهای جان‌باخته در محل‌هایی بود که بعدا مشخص شد اسناد و مدارکی در آنجا وجود داشته و یا اموالی که سودجویان به دنبال دسترسی به آن بودند، در حالی که دستگاه‌های رادار زنده‌یاب و سگ‌های جست‌وجو و نجات هلال‌احمر تمام احتمالات مربوط به زنده بودن افراد در زیر آوارها را بررسی کرده بودند و امدادگران آموزش دیده و تخصصی جست‌وجو و نجات آوار، در صحنه عملیات به طور مستمر و جدی در حال جست‌وجوی مفقودان بودند. 
وی افزود: حتی حضور سگ‌های محلی در صحنه عملیات که بعضا به دلیل ناآگاهی و بعضی برای جذب فالوئر در شبکه‌های مجازی بود، در کار امداد و آواربرداری اختلال جدی ایجاد می‌کرد. بنابراین ما از مردم درخواست کردیم برای سرعت بخشیدن به عملیات و حصول نتیجه سریع‌تر، از آوردن سگ‌های محلی به صحنه عملیات خودداری کنند.
رئیس جمعیت هلال‌احمر در پایان خاطرنشان کرد در حال حاضر آواربرداری‌ها با مسئولیت قرارگاه خاتم در حال انجام است و حداقل ۷ تا ۱۰ روز این آواربرداری به طول می‌انجامد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha