استعمال دخانیات، زمینه ابتلا به پوکی استخوان را افزایش می دهد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: مصرف سیگار زمینه ابتلا به پوکی استخوان را فراهم می کند، از همین رو افراد مسن که سیگاری هستند ۴۰-۳۰ درصد بیش از همسالان غیر سیگاری، احتمال شکستگی لگن دارند.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت،دکتر علیرضا موسویان، با اشاره به اینکه سیگار در راس عوامل قابل پیشگیری مرگ انسان ها قرار دارد، گفت: سیگاری ها به طور متوسط ۱۰-۷ سال کمتر از غیر سیگاری ها عمر می کنند.

فلوشیپ فوق تخصصی جراحی مچ پا با تاکید بر اینکه سیگار موجب کاهش خون رسانی به استخوان می شود، خاطر نشان کرد:نیکوتین سیگار، مضرات زیادی برای بدن دارد که از آن جمله می توان به کاهش فعالیت سلول های استخوان ساز، کاهش جذب کلسیم از غذا، کاهش هورمون استروژن در بدن زنان اشاره کرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  با اشاره به اینکه استروژن موجب استحکام استخوانی در بدن بانوان می شود، ابراز کرد: وسعت پارگی روتاتور کاف (1) در شانه افراد مصرف کننده سیگار تقریبا دو برابر سایرین است و  علت آن این است که در سیگاری ها تاندون ها کیفیت خود را از دست می دهند.

دکتر موسویان با بیان اینکه در سیگاری ها احتمال بورسیت (2) و تاندنیت (3)در اطراف مفاصل یک و نیم برابر سایر افراد است، اظهار کرد: کارآیی ورزشی در افراد مصرف کننده دخانیات کمتر از افراد دیگر است و علت آن کاهش اکسیژن رسانی به عضلات است.

وی بیان کرد: نیکوتین موجود در سیگار موجب کاهش اشتهای فرد شده از همین رو مواد غذایی و ویتامین ها به اندازه کافی به بدن فرد نمی رسد؛ علاوه بر این احتمال ابتلا به کمردرد و آرتریت روماتوئید در این افراد بیش از سایرین است بنابراین بهترین راه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های استخوانی، ضمن تغذیه مناسب و انجام فعالیت های ورزشی روزانه و منظم، پرهیز از مصرف دخانیات است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha